Tylne lampy LED

Wszystko co chciałbyś wiedzieć o karoserii i nadwoziu w Astrze 5
Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Tylne lampy LED

Postautor: marwisn » 07 lis 2017, 14:08

Segor pisze:Jaki tam w końcu prąd idzie przy 12V?? 60 stopni to da się jeszcze dotknąć?


1,7A. Mniej więcej 60 stopni po dwóch minutach. Czy idzie dotknąć? Nie wiem jaki masz próg bólu ;).

Właśnie dojechały wiatraki do radiatora.
20171107_140538-1024x768.jpg
20171107_140538-1024x768.jpg (111.17 KiB) Przejrzano 2052 razy
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

Awatar użytkownika
komisarzryba
VIP
Posty: 5895
Rejestracja: 22 cze 2016, 11:34
Posiadane auto: Insignia Grand Sport
Silnik: 2.0 Turbo S/S 200 KM
Rocznik auta: 404
Miasto: Sieradz
Województwo: łódzkie
Has thanked: 1 time
Been thanked: 322 times

Re: Tylne lampy LED

Postautor: komisarzryba » 07 lis 2017, 15:00

serio będziesz taka rzezbe wozil? czy to dla sportu tylko? ;)
béton brut

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Tylne lampy LED

Postautor: marwisn » 07 lis 2017, 15:18

Wyczuwam ironię :D.

Chłodzenie aktywne ma tą przewagę nad pasywnym, że jest wydajniejsze. Minusem jest teoretyczna awaryjność (elementy ruchome).

W navi 900 masz podobną rzeźbę ;). Szybkie schladzanie czegoś co się mocno nagrzewa w niewielkiej przestrzeni.
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

Awatar użytkownika
komisarzryba
VIP
Posty: 5895
Rejestracja: 22 cze 2016, 11:34
Posiadane auto: Insignia Grand Sport
Silnik: 2.0 Turbo S/S 200 KM
Rocznik auta: 404
Miasto: Sieradz
Województwo: łódzkie
Has thanked: 1 time
Been thanked: 322 times

Re: Tylne lampy LED

Postautor: komisarzryba » 07 lis 2017, 16:52

nie przypominam sobie abym cos u siebie lutował, ani nic z tych rzeczy ;)
béton brut

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Tylne lampy LED

Postautor: marwisn » 07 lis 2017, 17:00

Opel polutował za Ciebie :D.
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

Awatar użytkownika
komisarzryba
VIP
Posty: 5895
Rejestracja: 22 cze 2016, 11:34
Posiadane auto: Insignia Grand Sport
Silnik: 2.0 Turbo S/S 200 KM
Rocznik auta: 404
Miasto: Sieradz
Województwo: łódzkie
Has thanked: 1 time
Been thanked: 322 times

Re: Tylne lampy LED

Postautor: komisarzryba » 07 lis 2017, 17:06

bardzo sobie to cenie, bo jeśli chodzi o elektronikę, to chyba aborygeni szybciej by pojeli niż ja ;)
béton brut

Miron

Re: Tylne lampy LED

Postautor: Miron » 07 lis 2017, 23:10

marwisn pisze:1,7A. Mniej więcej 60 stopni po dwóch minutach.

a jesteś w stanie, mieszając opornikami, sprawdzić, przy jakim prądzie załącza się alarm spalonej żarówki?

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Tylne lampy LED

Postautor: marwisn » 08 lis 2017, 00:33

Miron pisze:a jesteś w stanie, mieszając opornikami, sprawdzić, przy jakim prądzie załącza się alarm spalonej żarówki?


1A prądu z rezystora + 0.4A z lampy powodował błąd.

1.7A z żarówki nie powoduje błędu.

Zakładam, że minimum to 1.5 - 1.6A żeby było ok.
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

Miron

Tylne lampy LED

Postautor: Miron » 08 lis 2017, 01:58

ok, dzięki
to lampa ciągnie prawie pół Ampera?

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Tylne lampy LED

Postautor: marwisn » 08 lis 2017, 02:37

400 mA wg mojego marketowego miernika.
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

Miron

Re: Tylne lampy LED

Postautor: Miron » 08 lis 2017, 09:43

acha
czyli pomiar musi być realizowany dwustopniowo. Dla 4,2 V prąd jest równy 0,61 + 0,4 A, a dla (przyjmijmy, bo w czasie jazdy jest trochę więcej) 12 V równy 1,76 + 0,4 A
a napisałeś wcześniej, że przy 1 + 0,4 A wywalał błąd

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Tylne lampy LED

Postautor: marwisn » 08 lis 2017, 10:47

Robiłem próby na 12 Ohm'owym rezystorze (taki mi się udało złożyć z czterech ceramicznych).

Przy 4.2V dawało to prąd na poziomie 0.35A (+0.4A) i przy 12V 1A (+0.4A). Wywołało błąd.

Nie wiem dlaczego wyskakiwał błąd skoro żarówka zamierzona ma 6.8 Ohm co przy 4.2V daje 0.61A i błędu nie ma.

Spojrzałem na ten mój post i nie wiem skąd to wziąłem :/. Czymś się zasugerowalem, ale z cholerę nie wiem czym teraz...
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

Awatar użytkownika
Segor
VIP
Posty: 7870
Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Has thanked: 449 times
Been thanked: 463 times

Re: Tylne lampy LED

Postautor: Segor » 08 lis 2017, 11:15

Żarówka to element nieliniowy (rezystancja zmienia się wraz z temperaturą). Musisz zmierzyć prąd po uruchomieniu, nie wyliczysz tego prądu w prosty sposób.
Obrazek

Miron

Re: Tylne lampy LED

Postautor: Miron » 08 lis 2017, 13:24

ze wzrostem temperatury rezystancja rośnie. Jeżeli żarówka ma na zimno 6,8 Ohma, to potem będzie miała coraz więcej. I prąd będzie spadał. Jeżeli na początku prąd jest 0,61 A, i nie wywala błędu, to potem spadnie do (strzelam) 0,5 A. I dalej błędu nie ma. Podobnie będzie dla 12 V.

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Tylne lampy LED

Postautor: marwisn » 08 lis 2017, 14:47

I jaki z tego wniosek ?

Da się to jakoś obejść wg Ciebie ?
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

Miron

Re: Tylne lampy LED

Postautor: Miron » 08 lis 2017, 15:58

musi być jakiś sposób
przyszły podzespoły, dziś/jutro zaczynam testy

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Tylne lampy LED

Postautor: marwisn » 08 lis 2017, 16:14

Trzymam kciuki ;).
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

Miron

Re: Tylne lampy LED

Postautor: Miron » 08 lis 2017, 20:03

sprawdziłem żarówkę LED, samochodową. Pobiera stały prąd 0,42 A. Od 5,2 V do 18 V. Przy 7,8 V zaczęła przygasać

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Tylne lampy LED

Postautor: marwisn » 08 lis 2017, 20:10

Prąd by się pokrywał z tym co pobiera ledowa ori lampa.
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

Miron

Tylne lampy LED

Postautor: Miron » 08 lis 2017, 20:32

zbudowałem układ, który daje 1,23 A w zakresie 4,1 - 15 V. Tylko mam problem z grzaniem elementów. Po minucie rezystory 2 W mają ok. 100*C. Muszę poszukać większej mocy.

Awatar użytkownika
Segor
VIP
Posty: 7870
Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Has thanked: 449 times
Been thanked: 463 times

Re: Tylne lampy LED

Postautor: Segor » 08 lis 2017, 20:41

No to ja wymyśliłem coś takiego: jestem prawie pewien, że sprawdzenie następuje w ciągu pierwszych 5 sekund od zapalenia i potem ten prąd nie jest już potrzebny do następnego zapalenia. Jeżeli by wziąć ten przekaźnik co do modułu S&S: modu-pami-ci-systemu-s-s-t298.html#p19009 to można by to dodatkowe obciążenie podłączać na te 5 sekund kiedy występuje sprawdzenie, a potem odłączać.
Pozostaje jedno pytanie: czy przy każdym zapaleniu stopu jest sprawdzane przepalenie żarówki, czy tylko raz po odpaleniu. Jeżeli przy każdym zapaleniu, to może się to kumulować i temperatura może rosnąć :/
Przy światłach przednich sprawdzi się takie coś idealnie i będę to kombinował do tych ledów na paskach. Zresztą teraz tak myślę, że te "moduły can" to właśnie takie rozwiązanie.
Obrazek

Miron

Tylne lampy LED

Postautor: Miron » 08 lis 2017, 21:18

Segor pisze:Pozostaje jedno pytanie: czy przy każdym zapaleniu stopu jest sprawdzane przepalenie żarówki, czy tylko raz po odpaleniu. Jeżeli przy każdym zapaleniu, to może się to kumulować i temperatura może rosnąć :/
Przy światłach przednich sprawdzi się takie coś idealnie i będę to kombinował do tych ledów na paskach. Zresztą teraz tak myślę, że te "moduły can" to właśnie takie rozwiązanie.

to łatwo sprawdzić. Włączyć światła/stop i po 20 sekundach wyjąć żarówkę. I czekać, kiedy włączy się alarm przepalonej żarówki.
Myślę, że żarówki są sprawdzane co jakiś czas. Bo inaczej, w skrajnym przypadku, mógłbyś przejechać 1000 km bez tylnego oświetlenia. Albo przedniego, albo stopu.

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Tylne lampy LED

Postautor: marwisn » 08 lis 2017, 21:25

Muszę podciąć Wam skrzydla niestety ;).

Wpadłem dzisiaj na podobną koncepcję. Że kontrola jest tylko ma początku. Zbudowałem więc układ który odłącza rezystor po pierwszym naciśnięciu STOP'a (przekaźnik z podtrzymaniem cewki).

Robiłem próby wciskając STOP po kilku sekundach, kilkunastu, minucie od momentu uruchomienia auta.

Efekt zawsze ten sam. Komunikat : Awaria światła stop...

Dodatkowo po odłączeniu rezystora zaczyna buczeć przekaźnik w lampie. Ten ca podaje 12V na moduł stop po wzroście napięcia w obwodzie.

A wracając do mojej koncepcji wiatraka na rezystorze. Dzisiaj to uruchomiłem. Przy 4.2V temperatura otoczenia. Przy 12V niecałe 40 stopni.

Wersja Beta. Do lampy będzie wielkości 25 x 50 mm. Wiatraki mają średnicę 25 mm.
20171108_213146-1024x768.jpg
20171108_213146-1024x768.jpg (95.35 KiB) Przejrzano 1822 razy
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

Awatar użytkownika
Segor
VIP
Posty: 7870
Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Has thanked: 449 times
Been thanked: 463 times

Re: Tylne lampy LED

Postautor: Segor » 08 lis 2017, 23:33

Czyli kontrola stop jest przy każdym naciśnięciu. No trudno, ale jest w pierwszych sekundach. Potem dodatkowe obciążenie jest niepotrzebne. Zawsze będzie chłodniej.
Obrazek

odl
Weteran
Posty: 1427
Rejestracja: 10 paź 2016, 10:41
Posiadane auto: Astra K HB RM17 Dynamic
Silnik: 1.4 S/S 125KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: --
Województwo: śląskie
Has thanked: 18 times
Been thanked: 111 times

Re: RE: Re: Tylne lampy LED

Postautor: odl » 08 lis 2017, 23:44

Segor pisze:Czyli kontrola stop jest przy każdym naciśnięciu. No trudno, ale jest w pierwszych sekundach.

Skąd masz takie wnioski? Mi potrafi wywalić błąd na przedniej oslampie normalnie w czasie jazdy, nie w pierwszych sekundach. Wg mnie kontrola jest ciągła.

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: RE: Re: Tylne lampy LED

Postautor: marwisn » 09 lis 2017, 06:08

Segor pisze:Czyli kontrola stop jest przy każdym naciśnięciu. No trudno, ale jest w pierwszych sekundach.


Źle mnie Segor zrozumiałeś.

Wykorzystałem pedal hamulca jako wyłącznik rezystora w lampie. Równie dobrze mógłbym zastosować wyłącznik od lampki nocnej, mieć to na siedzeniu obok i wyłączać go w dowolnym momencie.

Kontrola układu jest non stop. I nie jest to kontrola samego stop'u jako funkcji tylko żarówki na zasadzie przerwy w obwodzie. Uklad caly czas sprawdza natężenie pradu w obwodzie (nieistotne czym wywołane). Jest żarówka/opornik (płynie odpowiedni prąd) jest ok. Nie ma żarówki (brak oporu włókna żarowki i płynie mały prąd = przerwa w obwodzie) wywala błąd.

odl pisze:Mi potrafi wywalić błąd na przedniej oslampie normalnie w czasie jazdy, nie w pierwszych sekundach. Wg mnie kontrola jest ciągła.


Jest jak piszesz.

Błąd łapie nawet wtedy jak odepnie się rezystor po otwarciu auta gdy jest aktywna funkcja powitanie światłami (świecą światła). Odłączyłem, potem podłączyłem i po uruchomieniu auta na moment pojawia się info o usterce światła stop.
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

Awatar użytkownika
Segor
VIP
Posty: 7870
Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Has thanked: 449 times
Been thanked: 463 times

Re: Tylne lampy LED

Postautor: Segor » 09 lis 2017, 07:52

No to lipa :/ A już myślałem, że pozbędziemy się bezsensownego grzania powietrza :/
@marwisn nie zapomnij pasty termoprzewodzącej dodać do tego radiatora :P
Obrazek

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Tylne lampy LED

Postautor: marwisn » 09 lis 2017, 07:56

Spoko. Została mi po składaniu kompa :D.
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

Awatar użytkownika
Gral48
Weteran
Posty: 710
Rejestracja: 17 mar 2017, 11:21
Posiadane auto: Astra V HB Elite RM17
Silnik: 1,4 Turbo ( MT6 ) 125KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: RUMIA
Województwo: Pomorskie
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: Tylne lampy LED

Postautor: Gral48 » 09 lis 2017, 10:26

Może cos podpowiem.
Kiedys ( 10 lat temu ),bawiłem się w oświetlenie LED tylnych lamp w moim Golfie V. Żarówki były sprawdzane w module elektryki "bordnetz" a w nowszych "BCM". Na de. forum znalazłem poradnik -schemat, który opornik w tymże module należy wymienić na inną wartość,( już nie pamiętam dokładnie na jaki ) i po tej operacji już nie błąd nie występował - był to b.mały oporniczek. W nowszych wersjach modułów, można już było przekodować VCDsem na ośw. ledowe. Wydaje mi się, że w Astrze będzie podobnie, musi być moduł sprawdzający obwody oświetlenia. Tylko jak znaleźć schematy??? Zobaczcie, żarówki Led z CAN-em maja mikroskopijne układy.

Miron

Tylne lampy LED

Postautor: Miron » 09 lis 2017, 10:48

Gral48 pisze:Może cos podpowiem...

wszystko fajnie, tylko nasze Astry są jeszcze na gwarancji. Ingerencja w moduł skutkuje utratą tejże (jeżeli ktoś się dopatrzy). Zmiany w samej lampie nie. Bardziej ostrożny może na czas pobytu w ASO założyć stare lampy


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google Adsense [Bot] i 31 gości