marcin1234 pisze:Również używam TorquePro oraz interfejsu VGate Icar Wifi do monitorowania zapełnienia i momentu wypalania się DPF. Polecam również apkę "Car scanner" - ma dużo ciekawych parametrów, których nie wyświetlają żadne inne programy do diagnostyki. Jedynie co to zapełnienie DPF żle pokazuje(zły przelicznik rejestru)
A tak to u mnie wygląda prze wypaleniem. Przeważnie gdy zapełnienie jest powyżej 85% to niedługo można spodziewać się wypalania DPF.
W Momencie zmiany "DPF step" 0->6 oznacza nagrzewanie DPF do termepatury wypalania
Po zmianie statusu 6-7 zaczyna się właściwy proces wypalania.
Wskaźnik zapełnienia spada
Po osiągnięciu określonej wartości zapełnienia dotrysk paliwa jest wyłączany i dalej trwa prawdopodobnie pasywne dopalanie korzystając z nagrania wkładu DPF. Dla tego gdy po spalaniu widać, że już nie ma wypalania warto kontynuować jazdę(idelanie gdy uda nam się to na pod obciążeniem czyli duża prędkość). W Torque pomimo wyłączonego wypalania widać , że wartość spada do 0%
Przykładowy wykres z trasy ok 50-60km z widocznym wypalaniem DPF. U mnie przeważnie wypalanie trwa na odcinku 10-15km
Moje spostrzeżenia:
- Można spotkać rady by wybrać się na jakąś szybką trasę by wypalić DPF. Jednak DPF wypali się dopiero gdy komputer uzna, że ma taką potrzebę. Więc możemy zrobić kilkaset km a wypalanie może włączyć się nam pod domem.
- DPF Soot czyli zapełnienie filtra jest mocno wyliczane i mam wrażenie, że mało zgodne z faktycznym stanem. Teraz w chłodniejsze dni potrafi pokazywać tyle samo % zapełnienia przy niższej różnicy ciśnień na filtrze . To samo robiąc krótsze trasy mam wrażenie, że komputer celowo zawyża zapełnienie by chronić DPF przed zapchaniem i wtedy zdarza się wypalanie co np 300km. Do tej pory rekord to niecałe 600km między wypalaniami.
- wypalanie na postoju to średni pomysł i jeśli mamy możliwość to lepiej zrobić rundę po okolicy. Zdarzyło mi się wypalanie wlekąć się na autostradzie w korku(dawało wtedy palonymi plastikami) Trasa 260km i akurat w momencie wypalania utknąłem w korku na A4
- warto czasem zalać dobry preparat do czyszczenia wtrysków. U mnie po zastosowaniu dystans między wypalaniem zwiększył się. Sprawdzone to Tunap 984 i LIQUI MOLY DIESEL SPULUNG LM2666
- informacji o konieczności kontynuowania trasy by wypalić DPF nigdy nie miałem. Więc by ją otrzymać trzeba pewnie nieźle załadować DPF lub przerwać wielokrotnie wypalanie
Jak to u was wygląda z dystansem między wypaleniem DPF?? Ciekaw jestem opini osób używających aplikacji bo łatwo przegapić wypalanie co nawet mi się zdarzyło w dłuższych trasach gdy nie miałem odpalonej aplikacji pomimo wyczulenia na wartość średniego spalania.
Proszę przedstawić się w odpowiednim miejscu na forum /daro
Hej, dzieki za dokladne informacje nt procesu wypalania. Jako, ze mam z tym problem, chcialem dopytac.
Zamiast Torque zrobilem sobie informacje nt. DPF na mikrokontrolerze ESP32, wiecej tu
https://www.instructables.com/id/Opel-DPF-Indicator-Monitor/Okazalo sie jednak, że to nie wystarcza. Tzn - Obserwuję ładniej jak PID zmienia się z 0 na 6, potem 7, proces wypalania przechodzi i kończy się (wraca do 0). Do tej pory 50% przypadków wypalania zdarzało mi się na postoju - myślałem, że wystarczy poczekać na status 0 i można silnik wyłączyć. Tym sposobem dostałem ostanio komunikat (dzień po wypalaniu, po przejechaniu 1km) - filtr sadzy pełny, kontynuować jazdę bezwarunkowo. Komunikat znika po paru minutach (być może zależy od temp silnika) Gdyby nie ten monitorek nie wiedziałbym co się dzieje... a tu po zniknięciu komunikatu PID wypalania zwracał wartość 5.. (to chyba to pasywny dopalanie?) - nie miałem pewności, więc pojechałem do ASO - a tam stwierdzili, że wszystko jest ok (mimo błędu Błąd P244B - duża różnica ciśnień filtra sadzowego) jedyne co zrobili to przegonili go na autostradzie i stopień zapełnienia filtra zszedł z 160% do 5%.
Stąd teraz pytanie - rozumiem, że najlepiej nie wypalać DPF na postoju, ale jak długo jeździć, po tym jak wypalanie jest/było (status 6-7) - i wróciło do 0 ? ile minut, ile km ? liczy się prędkość czy obroty ? (gdzieś słyszałem o 3tyś obrotów..) czy po mieście będzie ok, czy gnać na autostradę? (to może mi zająć jakieś 20 min)
czy jakies dodatkowe PIDy (np. stad
https://www.club-opel.com/forum-tema/pid-kody-pro-obd2-165356) sa w stanie pomoc mi oszacowac kiedy wypalanie nastapi, jak dlugo jezdzic ? (np na roznice cisnien/EGR/DPF flow?)