Strona 1 z 1

Wlany zły olej 1.4T 150KM

: 14 mar 2024, 18:59
autor: michalosix
Cześć wszystkim. Zleciłem wymianę oleju w mojej astrze 1.4t 150 KM. 60k przebiegu. Okazuje się że zalali mi Motula 5w30 dexos 2. Z tego co wiem powinni wlać dexos 1. Czy mam się czego obawiać i jak najszybciej zlać i wymienić na dexos 1 czy mogę spokojnie przejezdzić powiedzmy te 5k km i nastepnym razem wlać poprawny? Podobno jak zamawiali to ktoś im taki wcisnął (pewnie miał jakieś stare katalogi podejrzewam). Z góry dziękuję za pomoc.

Re: Wlany zły olej 1.4T 150KM

: 15 mar 2024, 13:30
autor: SACZI
Hm, trudno powiedzieć, czy coś się stanie, ale na dexos2 lspi mocno się uktywnialo.
Jaki konkretnie ten 9lejnwlales, bo nie każdy C3/dexos2 jest zły.

Re: Wlany zły olej 1.4T 150KM

: 15 mar 2024, 15:09
autor: michalosix
Wlany został Motul Specific 5w30 dexos 2. W załączniku zdjęcie.
Auto jest z 2018 roku.

Re: Wlany zły olej 1.4T 150KM

: 15 mar 2024, 16:13
autor: SACZI
No to telefon w rączkę i "z ryjem do mechanika" - dexos2 w wydaniu Motula w składzie ma ponad 2150ppm Ca (sulfonian wapnia), czyli związki, które są promotorami LSPI w silnikach TGDI. To jest dobry olej, ale do diesla.
A pytałem o konkretnego Motula, bo np ten:
https://www.motul.com/pl-PL/products/17 ... +EFE+5W-30
już musi uwzględniać LSPI.

Re: Wlany zły olej 1.4T 150KM

: 15 mar 2024, 17:21
autor: michalosix
Ok dzięki, a jak to jest z tym LSPI? Jak juz raz wystąpi to silnik szlag trafia? Czy mozna to jakos zaobserwować (np slychac) i ustrzec się tego zjawiska?

Re: Wlany zły olej 1.4T 150KM

: 15 mar 2024, 17:46
autor: SACZI
michalosix pisze:Ok dzięki, a jak to jest z tym LSPI? Jak juz raz wystąpi to silnik szlag trafia? ..

Niekoniecznie od razu silnik diabli biorą.
Ludziom popękały tłoki i jeździli kilka/naście tys km.
Innym na wolnych obrotach buda sie trzęsła.

michalosix pisze:... Czy mozna to jakos zaobserwować (np slychac) ...

Tak to w budzie słychac:
https://youtu.be/stTSkExjFfE?t=14
https://youtu.be/stTSkExjFfE?t=16


michalosix pisze:... Czy mozna to jakos zaobserwować (np slychac) i ustrzec się tego zjawiska?

Ty możesz jedynie:
- stosować olej z formulacja minimalizującą LSPI (olej to jedna z przyczyn)
- stosować "czyściki do komory spalania" - szukaj na forum Dr Petrol, dość dużo o tym pisałem
- stosować odpowiednią technikę jazdy - gaz do dechy wyłącznie powyżej 3000 obr.
Czyli w sumie dość dużo, ale chyba więcej winy leży po stronie producenta.
VW do TSI zaleca oleje bez testu przeciw LSPI i mimo tego nie ma z tym problemów.
Tzn tłoki tez pękają, ale jakoś nie słychać szerzej o tym.