Strona 1 z 1

Check engine - problem z nastawnikiem faz rozrządu błędy P0011 i P0014

: 15 maja 2023, 09:45
autor: marcingoleniow
Ostatnio co około 150 km pojawia się kontrolka check engine. Po kilku ponownych uruchomieniach silnika kontrolka gaśnie i za jakiś czas ponownie się zapala. Check zapala się zawsze w specyficznycznych warunkach. Na trasie po przejechaniu około 50 km.
Z problemem zwróciłem się do warsztatu specjalizującym się w naprawie elektroniki samochodowej. Mechanik stwierdził błąd wskazujący na problemy z zaworem sterującym ciśnieniem oleju w silniku. Przy zaworze jest czujnik, który generuje błąd.
Na początek przeczyścił kostki i podoginał piny aby wyeliminować najprostsze rozwiązanie. Jeżeli błąd ponownie się pojawi ma zamienić miejscami zawory - są 2 takie same i zobaczyć czy zmiana miejsca zaworu przeniesie również zmianę lokalizacji błędu. Jeżeli tak się stanie to będziemy mieć winnego.
Czy ktoś z Was miał podobne problemy?

To chyba ten zawór z linku
https://doopla.pl/pl/p/Zawor-regulacji- ... OVEALw_wcB

Re: Check engine - problem z zaworami ciśnienia oleju

: 15 maja 2023, 20:07
autor: SACZI
Pierwszy taki przypadek tutaj.
Taka uwaga ode mnie, jak pojawi się błąd ponownie, poproś warsztat o fizyczny pomiar ciśnienia oleju.
Czujniki mają to do siebie, że mogą wskazywać błędne wartości.
Poza tym, warto sprawdzić fizyczne parametry ciśnienia oleju, bo jego zbyt niska wartość równa się w skrajnej sytuacji zatarciu silnika.

Re: Check engine - problem z zaworami ciśnienia oleju

: 15 maja 2023, 20:39
autor: komisarzryba
Nie pierwszy. U mnie też wystąpił taki błąd. Gdzieś o tym pisałem. A aso powiedzieli, że to właśnie ten czujnik, ale zasugerowali najpierw wymianę oleju, co też zrobiłem. Błąd ponownie się nie pokazał, bo jakiś miesiąc później sprzedałem astre. Poinformowałem oczywiście nabywcę o sprawie.

Re: RE: Re: Check engine - problem z zaworami ciśnienia oleju

: 15 maja 2023, 22:26
autor: marcingoleniow
komisarzryba pisze:Nie pierwszy. U mnie też wystąpił taki błąd. Gdzieś o tym pisałem. A aso powiedzieli, że to właśnie ten czujnik, ale zasugerowali najpierw wymianę oleju, co też zrobiłem. Błąd ponownie się nie pokazał, bo jakiś miesiąc później sprzedałem astre. Poinformowałem oczywiście nabywcę o sprawie.
Pamiętasz może w jakich warunkach pojawiał się błąd. Czy może było to właśnie na trasie przy dobrze rozgrzanym silniku i oleju ?

Wysłane z mojego SM-M317F przy użyciu Tapatalka

Re: Check engine - problem z zaworem ciśnienia oleju

: 16 maja 2023, 05:59
autor: komisarzryba
Błąd pojawił się na rozgrzanym silniku po mocniejszym dodaniu gazu, jeśli dobrze pamiętam. Jechałem po mieście.

Re: Check engine - problem z zaworem ciśnienia oleju

: 19 maja 2023, 15:51
autor: bartec
U mnie check się nie pojawił, tylko komunikaty "pojazd wkrótce" i "ograniczona moc silnika". Po sprawdzeniu błędów (2km dalej) okazało się, że problem z zaworem ciśnienia oleju. Opiłki w oleju i misce olejowej - silnik przytarty.

Silnik rozgrzany, jechałem przez jakąś małą miejscowość 50km/h bez przyspieszania.

Re: Check engine - problem z zaworem ciśnienia oleju

: 21 maja 2023, 09:38
autor: rafalwr
A nie można tego zaworu programowo zamknąć i zablokować regulację tak aby silnik pracował zawsze na najwyższym ciśnieniu ?

Re: Check engine - problem z zaworem ciśnienia oleju

: 21 maja 2023, 11:03
autor: SACZI
Nie można!
W naszych silnikach jest pompa coleju o regulowanym wydatku, która w zależności od obciążenia, reguluje sobie ciśnienie oleju.
I tak, bieg jałowy - 2 bary, lekka jazda z obrotami do 3500 - max 3 bary, mocne wciśnięcie gazu i obroty >3500 - 5 bar.
Problemem mogą być spadku ciśnienia na obrotach biegu jałowego, ale ja tego na aplikacji nie zaobserwowałem.
https://www.oilclub.pl/index.php?thread ... wego.2427/

Re: Check engine - problem z zaworem ciśnienia oleju

: 21 maja 2023, 11:43
autor: rafalwr
Domyślam się, że zmienne ciśnienie oleju to jest wymysł ekologów. Mniejsze ciśnienie = mniejsze obciążenie silnika = mniejsze spalanie = mniej spalin, podobnie jak system start/stop. Ale dlaczego pompa nie mogłaby pracować cały czas na ciśnieniu 5 barów.

Re: Check engine - problem z zaworem ciśnienia oleju

: 21 maja 2023, 14:09
autor: SACZI
Kurwa, co Wy macie z tymi wymysłami ekologów?
Tak Wam źle z tym, że spalinami z dzisiejszych benzyn/diesli bez mała można oddychać?
Lepiej było, jak komunikacja miejska ciągnęła za sobą chmury dymu nasyconego sadzą ? - DPF wymysł ekologów?
Lepiej było z czteroetylkiem ołowiu w Pb? - wymysł ekologów?
Lepiej było, jak za samochodem ciągnął się odór paliwa? pochłaniacze par to wymysł ekologów?
Lepiej było, jak silnkiżłopały olej, w którym pełno było toksycznego Cynku, Fosforu i Siarki - wymysł ekologów?


Wracając do tematu, ciśnienie oleju musi być odpowiednie dla wytworzenia się klina olejowego, który powstaje w węzłach.
Druga sprawa, jak ciśnienie będzie zbyt wysokie/niskie, wtedy w rygorze tarcia mieszanego lub suchego, nie zapracują prawidłowo modyfikatora tarcia zawarte w oleju.
Poza tym zbyt wysokie ciśnienie oleju w magistrali to straty mechaniczne, ale o tym raczej nie ma co wspominać, bo to przecież wymysł ekologów ...
Niekorzystne jest zarówno zbyt wysokie ciśnienie, jak i zbyt niskie.

Re: Check engine - problem z zaworem ciśnienia oleju

: 21 maja 2023, 15:45
autor: Inferno
SACZI pisze:Kurwa, co Wy macie z tymi wymysłami ekologów?
Tak Wam źle z tym, że spalinami z dzisiejszych benzyn/diesli bez mała można oddychać?
Lepiej było, jak komunikacja miejska ciągnęła za sobą chmury dymu nasyconego sadzą ? - DPF wymysł ekologów?
Lepiej było z czteroetylkiem ołowiu w Pb? - wymysł ekologów?
Lepiej było, jak za samochodem ciągnął się odór paliwa? pochłaniacze par to wymysł ekologów?

To prawda. Bzdurą jest tylko walka z zupełnie nieszkodliwym CO2.

Added in 1 minute 30 seconds:
rafalwr pisze:Domyślam się, że zmienne ciśnienie oleju to jest wymysł ekologów. Mniejsze ciśnienie = mniejsze obciążenie silnika = mniejsze spalanie

Nie chcesz mniejszego spalania?

Re: Check engine - problem z zaworem ciśnienia oleju

: 21 maja 2023, 17:24
autor: rafalwr
Na szczęście na razie to nie mój problem ale wolałbym mieć większe spalanie ewentualnie w razie czego wymienić pompę oleju gdyby nie wytrzymała ciągłej pracy w takich warunkach niż mieć zatarty silnik.

Re: Check engine - problem z zaworem ciśnienia oleju

: 21 maja 2023, 19:30
autor: Inferno
rafalwr pisze:Na szczęście na razie to nie mój problem ale wolałbym mieć większe spalanie ewentualnie w razie czego wymienić pompę oleju gdyby nie wytrzymała ciągłej pracy w takich warunkach niż mieć zatarty silnik.

Ten zawór kosztuje, zgodnie z linkiem, 205 zł. Chyba opłaca się go wymienić.

Re: Check engine - problem z zaworem ciśnienia oleju

: 22 maja 2023, 14:19
autor: SACZI
Najpierw trzeba poznać mechanizm generowania błędu, a dopiero potem wymieniać pół samochodu.
Mnie temat zaciekawił i będę go drążył.
Jak coś się dowiem, to tutaj napiszę.

Added in 14 minutes 47 seconds:
OK, info z pierwszej ręki, czyli od doradcy ASO, z którym chodziłem do technikum.
Kojarzy tylko 1 przypadek wymiany kompletnej pompy oleju, ale nie w 1.4T i kilka przypadków wymiany przedmiotowego zaworu.
Długotrwała jazda z błędem może skutkować "przytarciem panewek".

Można prewencyjnie wymieniać chociaż nie udało mi się potwierdzić mechanizmu awarii.
Koszt jest chyba akceptowalny....

Re: Check engine - problem z zaworem ciśnienia oleju

: 24 maja 2023, 11:06
autor: marcingoleniow
Zastanawiam się czy dobry olej zalał mi serwis (były serwis Opla)....Mobil Super 3000 0W20. Może problem wynika z nieodpowiedniego oleju.
Od wizyty u innego mechanika (specjalizacja w elektronice samochodowej) trasy 2 razy po 100 km i bez błędu. Oczyścił kostki i po dociskał połączenia. Mam na razie jeździć i obserwować.

Re: Check engine - problem z zaworem ciśnienia oleju

: 24 maja 2023, 11:26
autor: kobe24la
Tak czy tak, najlepiej jest podłączyć manometr i sprawdzić ciśnienie oleju. Możesz mieć za niskie, a czujnik ci tego nie pokaże. Skończy się tym, że przytrzesz panewki albo coś innego. Nie sądzę aby przyczyną był tutaj olej.

Re: Check engine - problem z zaworem ciśnienia oleju

: 24 maja 2023, 13:15
autor: SACZI
Na pewno to nie od oleju.
1.4t nawet jak nie jest zalecany 0w20, będzie poprawnie pracował na nim bez szkody dla silnika.
Problemem jest poznanie mechanizmu błędu, weryfikacji czujnika/pompy i odpowiednio wczesna reakcja.

Re: Check engine - problem z zaworem ciśnienia oleju

: 06 cze 2023, 19:40
autor: marcingoleniow
Aktualizacja: Dzisiaj byłem u mechanika na zamianie miejscami i czyszczeniu zaworów ciśnienia. Zobaczymy czy błąd się przeniósł wraz ze zmianą lokalizacji zaworu. Check się zapalił wiec mam nadzieje, że wkrótce dam znać czy to uszkodzony zawór.
Aktualizacja: Wczoraj po ostrzejszej jeździe check się zapalił. Dzisiaj rano odczyt błędu i jest przeniesienie błędu wraz ze zmianą lokalizacji zaworu. Diagnoza: zawór i wymiana.

Re: Check engine - problem z nastawnikiem faz rozrządu

: 16 cze 2023, 16:38
autor: marcingoleniow
Musze trochę naprostować to o czym tutaj pisałem. Usterkę udało się usunąć. Wadliwy okazał się NIE zawór ciśnienia oleju, który jest jeden i to nie o niego chodziło tylko jeden z dwóch nastawników faz rozrządu. To te nastawniki mechanik zamieniał miejscami. Olej steruje ich pracą i to dla tego mechanik mówił o zaworze oleju. Teraz miałem okazję z nim na spokojnie pogadać o usterce i wytłumaczył mi o co chodzi.
Błędy jakie były generowane przez wadliwy nastawnik (elektrozawór) to P0011 i po przeniesieniu P0014. Czyszczenie nie dało pozytywnych rezultatów. Pomogła wymiana.

Re: Check engine - problem z nastawnikiem faz rozrządu błędy P0011 i P0014

: 19 cze 2023, 18:17
autor: marcingoleniow
Podaję lokalizację nastawników. ObrazekObrazekObrazek

Wysłane z mojego SM-M317F przy użyciu Tapatalka

Re: Check engine - problem z nastawnikiem faz rozrządu błędy P0011 i P0014

: 13 wrz 2023, 22:07
autor: sztorm
Zmień mechanika bo cię oszukuje - te czujniki (położenia zmiennych faz rozrządu) co wywalają te błędy są po drugiej stronie silnika pod tą plastikową czarną osłoną mają czarne kostki na trzy przewody i nie są sterowane ciśnieniem oleju a krzywkami na wałkach rozrządu. Jeden znajduje się z tyłu silnika (P0011 - wałek po stronie ssania), drugi z przodu u góry (P0014 - wałek po stronie wydechu).

Re: RE: Re: Check engine - problem z nastawnikiem faz rozrządu błędy P0011 i P0014

: 30 wrz 2023, 11:24
autor: marcingoleniow
sztorm pisze:Zmień mechanika bo cię oszukuje - te czujniki (położenia zmiennych faz rozrządu) co wywalają te błędy są po drugiej stronie silnika pod tą plastikową czarną osłoną mają czarne kostki na trzy przewody i nie są sterowane ciśnieniem oleju a krzywkami na wałkach rozrządu. Jeden znajduje się z tyłu silnika (P0011 - wałek po stronie ssania), drugi z przodu u góry (P0014 - wałek po stronie wydechu).
To w takim razie co to jest to co ja zaznaczyłem na zdjęciach ? W wolnej chwili zrobię zdjęcie bo mam ten stary nastawnik

Wysłane z mojego SM-M317F przy użyciu Tapatalka

Re: Check engine - problem z nastawnikiem faz rozrządu błędy P0011 i P0014

: 01 paź 2023, 16:32
autor: mateusz232
Mnie dopadł ten sam problem, łatwo było jednak stwierdzić co jest powodem, czujnik wypluwał przewodami olej. Po wymianie i skasowaniu błędu jest OK. Profilaktycznie wymieniłem oba. Są to dokładnie te czujniki ze zdjęcia @marcingoleniow

Gdyby ktoś potrzebował czujniki maja kody - 12636524 lub 12671373

Re: Check engine - problem z nastawnikiem faz rozrządu błędy P0011 i P0014

: 23 paź 2023, 16:13
autor: marcingoleniow
Po wymianie nastawnika zauważyłem pozytywny objaw. Wcześniej przy niskich temperaturach i jeździe na zimnym silniku przy obrotach około 1000 silnik szarpał. Po niewielkim rozgrzaniu efekt przemijał. Teraz wszystko jest tak jak powinno być. Pierwsze niskie temperatury pozwoliły mi to zweryfikować.

Wysłane z mojego SM-M317F przy użyciu Tapatalka

Re: Check engine - problem z nastawnikiem faz rozrządu błędy P0011 i P0014

: 07 sty 2024, 12:27
autor: lary
Cześć,

U mnie podobnie zaczął pojawiać się niesystematycznie check engine, po odczytaniu błędu (w trakcie odczytu był nieaktywny):

P0011 - Układ napędowy "A" Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance (Bank 1)

W pierwszej kolejności przeczyściłem oby dwie kostki zaworów, ale po jakimś czasie wrócił check z tym samym błędem.
Następnie przeczyściłem i zamieniłem zawory miejscami, jakąś chwilę był spokój i powrócił check, ale tym razem z błędem:

P0014 - Układ napędowy "B" Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance (Bank 1)

Na pierwszy rzut wszystko wskazywało na wadliwy zawór. ASO niestety nie posiadało zaworu, chwilowe braki na magazynie i postanowiłem kupić nowy, OEM z allegro (nr kat. 12707622, stary nr 12636524). Po wymianie było ok. 3-4 miesiące spokoju, aż do teraz - ponownie pojawił się błąd P0014. Podczas zaplanowanego przeglądu w ASO poprosiłem rzucić okiem na historię błędu. Po pierwszych oględzinach problem wygląda na bardziej złożony (dodatkowy wyciek oleju z okolic rozrządu) i serwis zalecił szerszą weryfikację w celu ustalenia powodu błędu.

Jak będę miał więcej informacji, podzielę się z Wami.

Re: Check engine - problem z nastawnikiem faz rozrządu błędy P0011 i P0014

: 11 lut 2024, 10:08
autor: mmgrzegorz
Dzięki Panowie za zdjęcia (dzięki czemu wiedziałem co to za element) i nry kat. (dzięki czemu wiedziałem co zamówić).

Przy okazji uzpełniania płynu do spryskiwaczy zauważyłem, że zawór jest cały ufajdolony w oleju (kiedy zaczął sikać cholera wie…). Szukając po internetach trafiłem na ten wątek i zdjęcia Marcina pokazały, że jestem we właściwym miejscu. Wymieniłem zawór i auto znów śmiga jak złoto, bo w sumie też występowały opisywane przez Was objawy, delikatne poszarpywania na jałowych obrotach, przyśpieszanie nie było tak płynne, itp. (ale kontrolki Check Engine nie było).

Re: Check engine - problem z nastawnikiem faz rozrządu błędy P0011 i P0014

: 19 mar 2024, 22:21
autor: marcingoleniow
Mam wrażenie, że awaria tego zaworu postępuje etapami. Najpierw lekkie poszarpywanie na zimnym silniku przy niskich obrotach a potem po pewnym czasie check engine.

Wysłane z mojego SM-M317F przy użyciu Tapatalka

Re: Check engine - problem z nastawnikiem faz rozrządu błędy P0011 i P0014

: 27 kwie 2024, 18:03
autor: sztorm
Miałem to samo. Byłem u mechanika podpiął komputer i powiedział, że to ten zawór co na zdjęciu na górze posta, podrążyłem trochę temat w internecie i znalazłem filmik na YT i gość pokazywał że to chodzi o te czujniki które są po przeciwnej stronie silnika, zamieniłem je miejscami i błąd wędrował za czujnikiem. Popsikałem wtyczki i gniazda czujników KONTAKT SPRAY DO CZYSZCZENIA STYKÓW 300 ML WURTH i od roku spokój. Nie winię mechanika, że pokazał mi ten niewłaściwy czujnik ponieważ te czujniki są na pierwszy rzut oka niewidoczne bo są pod pokrywą silnika. @marcingoleniow w Twoim przypadku mogło być podobnie.

Prawie zawsze błąd wyskakiwał podobnych okolicznościach: zwolnienie np. na bramkach po jednostajnej jeździe autostradowej. Auto po błędzie jeździło normalnie a błąd sam znikał po kilku dniach.

Czujnika 2 nie widać bo jest z tyłu a zaznaczyłem wiązkę kabli która do niego prowadzi. I nie ma to nic wspólnego z ciśnieniem oleju tylko z położeniem wałków rozrządu. A te czujniki nie mają kontaktu z magistralą olejową tylko dotykają bezpośrednio krzywek na wałkach rozrządu i w ten sposób rejestrują położenie rozrządu.