Modyfikacja i montaż tylnych lamp LED w nadwoziu HB.
: 01 sty 2018, 17:53
Poniższy poradnik opisuje jak w sposób stosunkowo prosty sposób zmodyfikować tylne światła LED tak by mogły działać w aucie z instalacją pod standardowe lampy.
Czym różnią się lampy led od normalnych :
- lampa LED : posiada osobne moduły (żarówki) dla lampy pozycyjnej i stop. Na każdy z nich podawane jest niezależnie napięcie 12V. Innymi słowy posiada cztery rzewody we wtyczce.
- lampa standardowa – posiada wspólną żarówkę dla lampy pozycyjnej i stop. Żarówka normalnie zasilana jest napięciem 4,5V (światło pozycyjne). W momencie naciśnięcia stop’u napięcie jest podnoszone do 12V i żarówka świeci mocniej. Innymi słowy posiada trzy przewody we wtyczce.
Podstawowym założeniem modyfikacji było zrobienie jej w sposób w żaden sposób nie ingerujący w instalację auta. Nic nie tniemy, lutujemy w samym aucie. Wszystko robimy w obrębie samej lampy. Pozwala to w szybki sposób na powrót do fabrycznej konfiguracji. Odpinamy jedną lampę i podpinamy drugą.
Całe proces modyfikacji można podzielić na dwa etapy :
- modyfikacja lamp w błotnikach
- modyfikacja lamp w klapie
Modyfikacja wymaga podstawowej wiedzy elektrycznej. Nie biorę odpowiedzialności za wszelkie szkody powstałe czy to w samym aucie czy w jego otoczeniu. Bawicie się na własną odpowiedzialność .
Jedyna słuszna metoda to lutowanie, koszulki termokurczliwe i zabezpieczanie wiązek taśmą do instalacji samochodowych. Wszelkie skrętki, kostki i inne „druciarstwo” to proszenie się o problemy. Pamiętajcie o tym.
To lecimy…
Co będzie potrzebne :
- kilka metrów kabla 0,5 mm
- koszulki termokurczliwe
- konektory żeńskie i męskie
- 2 x przekaźnik HFD27/0005-S (lub zamiennik)
- 2 x rezystor 6,8 ohm’a dużej mocy
- 2 x dioda zener’a 7,5V
- 2 x dioda prostownicza 10A
- „włochata” taśma izolacyjna (np. Tesa)
Modyfikacja lampy w błotniku (tak samo dla lewej i prawej strony) :
Cały problem to wspólne zasilanie dla pozycji i stopu. Efekt jest taki, że lampa stopu zapala się jednocześnie z lampą pozycyjną. Konieczne było znalezienie sposobu na rozróżnienie tych dwóch napięć występujących w jednym przewodzie (4,2V i 12 V) co pozwoli na wysterowanie odpowiednich modułów.
Zastosowałem przekaźniki o napięciu sterowania cewki 5V. Przed przekaźnikiem jest dioda blokująca napięcie do wysokości swojej wartości znamionowej (7,5V). Efekt jest taki, że napięcie 4,5V w lampie (przy zapalonych pozycyjnych) jest blokowane przez diodę i przekaźnik jest nieaktywny., Po naciśnięciu stop’u napięcie rośnie do 12V. Dochodzi do przebicia diody, która przepuszcza wszystko powyżej swojego progu czyli jakieś 5V. Taka wartość napięcia powoduje załączenie przekaźnika i zapalenie lampy stop. Dioda prostownicza zabezpiecza układ przed skokami napięcia.
Na zdjęciu przekaźniki przygotowane do montażu w lampie :
Poniżej schemat jak należy przerobić instalację w lampie. Widoczny tam rezystor 6,8 ohma (po co on jest i dlaczego poza lampą) opisany jest na końcu.
I to cała modyfikacja. Podpinamy lampę do wtyczki w aucie i gotowe.
Modyfikacja lampy w klapie (prawa strona) :
Konieczne będzie przerobienie ścieżek znajdujących się w lampie ponieważ mają całkowicie inną konstrukcję. Do góry lampa normalna, pod spodem LED’owa.
Zamiast się rozpisywać na temat modyfikacji pokażę to na zdjęciach . Po prostu przecinamy konkretne ścieżki i robimy mostki w odpowiednich miejscach.
- kolor czerwony – wycięte ścieżki
- kolor zielony / niebieski – mostki na ścieżkach
Tak wygląda lampa przed modyfikacją i schemat jak ją przerobić.
A tak po przeróbce :
Nie zapominamy o dolutowaniu przewodu, który wyprowadzimy na zewnątrz lampy i który zasili nam żarówkę wstecznego w drugiej lampie (lampy led’owe mają podwójne światło cofania, a standardowe jedno). Miejsce dolutowania przewodu zaznaczone żółta strzałką.
Modyfikujemy też wtyczkę w lampie.
- obcinamy wszystkie przewody przy wtyczce
- przewody czerwony i żółty łączymy razem i podpinamy do czarnego we wtyczce
- przewody czarne łączymy ze sobą i podpinamy do czerwonego we wtyczce
- pozostałe końcówki izolujemy.
Tak wygląda zmodyfikowana i gotowa do montażu lampa :
Modyfikacja lampy w klapie (lewa strona) :
Lampa ma identyczny układ pinów jak led’owa więc praktycznie nic nie musimy z nią robić. Jedyna rzecz to przylutowanie przewodu do styku żarówki cofania, który to podłączamy do przewodu wyprowadzonego z lampy prawej.
Między lampami musimy przeprowadzić dodatkowy przewód. Jest to banalnie proste z racji krótkiego odcinka i łatwego dostępu. I temat samych lamp mamy zamknięty.
Czym różnią się lampy led od normalnych :
- lampa LED : posiada osobne moduły (żarówki) dla lampy pozycyjnej i stop. Na każdy z nich podawane jest niezależnie napięcie 12V. Innymi słowy posiada cztery rzewody we wtyczce.
- lampa standardowa – posiada wspólną żarówkę dla lampy pozycyjnej i stop. Żarówka normalnie zasilana jest napięciem 4,5V (światło pozycyjne). W momencie naciśnięcia stop’u napięcie jest podnoszone do 12V i żarówka świeci mocniej. Innymi słowy posiada trzy przewody we wtyczce.
Podstawowym założeniem modyfikacji było zrobienie jej w sposób w żaden sposób nie ingerujący w instalację auta. Nic nie tniemy, lutujemy w samym aucie. Wszystko robimy w obrębie samej lampy. Pozwala to w szybki sposób na powrót do fabrycznej konfiguracji. Odpinamy jedną lampę i podpinamy drugą.
Całe proces modyfikacji można podzielić na dwa etapy :
- modyfikacja lamp w błotnikach
- modyfikacja lamp w klapie
Modyfikacja wymaga podstawowej wiedzy elektrycznej. Nie biorę odpowiedzialności za wszelkie szkody powstałe czy to w samym aucie czy w jego otoczeniu. Bawicie się na własną odpowiedzialność .
Jedyna słuszna metoda to lutowanie, koszulki termokurczliwe i zabezpieczanie wiązek taśmą do instalacji samochodowych. Wszelkie skrętki, kostki i inne „druciarstwo” to proszenie się o problemy. Pamiętajcie o tym.
To lecimy…
Co będzie potrzebne :
- kilka metrów kabla 0,5 mm
- koszulki termokurczliwe
- konektory żeńskie i męskie
- 2 x przekaźnik HFD27/0005-S (lub zamiennik)
- 2 x rezystor 6,8 ohm’a dużej mocy
- 2 x dioda zener’a 7,5V
- 2 x dioda prostownicza 10A
- „włochata” taśma izolacyjna (np. Tesa)
Modyfikacja lampy w błotniku (tak samo dla lewej i prawej strony) :
Cały problem to wspólne zasilanie dla pozycji i stopu. Efekt jest taki, że lampa stopu zapala się jednocześnie z lampą pozycyjną. Konieczne było znalezienie sposobu na rozróżnienie tych dwóch napięć występujących w jednym przewodzie (4,2V i 12 V) co pozwoli na wysterowanie odpowiednich modułów.
Zastosowałem przekaźniki o napięciu sterowania cewki 5V. Przed przekaźnikiem jest dioda blokująca napięcie do wysokości swojej wartości znamionowej (7,5V). Efekt jest taki, że napięcie 4,5V w lampie (przy zapalonych pozycyjnych) jest blokowane przez diodę i przekaźnik jest nieaktywny., Po naciśnięciu stop’u napięcie rośnie do 12V. Dochodzi do przebicia diody, która przepuszcza wszystko powyżej swojego progu czyli jakieś 5V. Taka wartość napięcia powoduje załączenie przekaźnika i zapalenie lampy stop. Dioda prostownicza zabezpiecza układ przed skokami napięcia.
Na zdjęciu przekaźniki przygotowane do montażu w lampie :
Poniżej schemat jak należy przerobić instalację w lampie. Widoczny tam rezystor 6,8 ohma (po co on jest i dlaczego poza lampą) opisany jest na końcu.
I to cała modyfikacja. Podpinamy lampę do wtyczki w aucie i gotowe.
Modyfikacja lampy w klapie (prawa strona) :
Konieczne będzie przerobienie ścieżek znajdujących się w lampie ponieważ mają całkowicie inną konstrukcję. Do góry lampa normalna, pod spodem LED’owa.
Zamiast się rozpisywać na temat modyfikacji pokażę to na zdjęciach . Po prostu przecinamy konkretne ścieżki i robimy mostki w odpowiednich miejscach.
- kolor czerwony – wycięte ścieżki
- kolor zielony / niebieski – mostki na ścieżkach
Tak wygląda lampa przed modyfikacją i schemat jak ją przerobić.
A tak po przeróbce :
Nie zapominamy o dolutowaniu przewodu, który wyprowadzimy na zewnątrz lampy i który zasili nam żarówkę wstecznego w drugiej lampie (lampy led’owe mają podwójne światło cofania, a standardowe jedno). Miejsce dolutowania przewodu zaznaczone żółta strzałką.
Modyfikujemy też wtyczkę w lampie.
- obcinamy wszystkie przewody przy wtyczce
- przewody czerwony i żółty łączymy razem i podpinamy do czarnego we wtyczce
- przewody czarne łączymy ze sobą i podpinamy do czerwonego we wtyczce
- pozostałe końcówki izolujemy.
Tak wygląda zmodyfikowana i gotowa do montażu lampa :
Modyfikacja lampy w klapie (lewa strona) :
Lampa ma identyczny układ pinów jak led’owa więc praktycznie nic nie musimy z nią robić. Jedyna rzecz to przylutowanie przewodu do styku żarówki cofania, który to podłączamy do przewodu wyprowadzonego z lampy prawej.
Między lampami musimy przeprowadzić dodatkowy przewód. Jest to banalnie proste z racji krótkiego odcinka i łatwego dostępu. I temat samych lamp mamy zamknięty.