"Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

Tutaj znajdziesz najbardziej aktualne testy i porównania, również naszych klubowych samochodów
Awatar użytkownika
daro
Moderator
Posty: 3932
Rejestracja: 02 lip 2016, 17:23
Posiadane auto: KIA SPORTAGE V 1.6T-GDI 180KM MHEV 7DCT
Silnik: ---
Rocznik auta: 0
Miasto: Kętrzyn
Województwo: Warmińsko - Mazurskie
Has thanked: 213 times
Been thanked: 179 times

"Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

Postautor: daro » 21 gru 2016, 06:32

Dla zainteresowanych wklejam znaleziony test
http://m.auto-swiat.pl/testy,k4cwv9

Awatar użytkownika
Segor
VIP
Posty: 7870
Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Has thanked: 449 times
Been thanked: 463 times

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

Postautor: Segor » 21 gru 2016, 08:29

Niekoniecznie, bowiem małe silniki z dużą mocą są wysilone
Pitu pitu... Stopień sprężania w tym silniku to 10,6. Dla porównania silniki benzynowe mazdy mają 14:1, a diesele nawet 24:1. Stopień sprężania jest jednym z ważnych czynników, który wpływa na siły działające na silnik, a więc bezpośrednio wpływa na jego zużycie. Jak widać silniki z wysokim stopniem sprężania nie są problemem.
Problemem jest tworzenie elementów o niskiej wytrzymałości. Nie ma żadnego problemu w stworzeniu silnika 1.0, który przejedzie 1mln km. Będzie na pewno cięższy, droższy niż obecnie produkowany, ale da się. Tylko po co? Koncerny zarabiają tylko na nowych autach, więc jak w każdej branży nie opłaca się produkować silników zanadto wytrzymałych.
Nie downsizing jest naszym problemem, tylko chciwość ludzi :(
Obrazek

Klor
Wyjadacz
Posty: 278
Rejestracja: 21 lis 2016, 19:26
Posiadane auto: AK ST
Silnik: 1.6
Rocznik auta: 2016
Miasto: DC
Województwo: mazowieckie
Been thanked: 17 times

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

Postautor: Klor » 21 gru 2016, 10:00

Od kiedy to stopień sprężania jest miarą wysilenia silnika?

Awatar użytkownika
Segor
VIP
Posty: 7870
Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Has thanked: 449 times
Been thanked: 463 times

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

Postautor: Segor » 21 gru 2016, 10:29

A nie jest? Może inaczej: co w takim razie jest?
Obrazek

Klor
Wyjadacz
Posty: 278
Rejestracja: 21 lis 2016, 19:26
Posiadane auto: AK ST
Silnik: 1.6
Rocznik auta: 2016
Miasto: DC
Województwo: mazowieckie
Been thanked: 17 times

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

Postautor: Klor » 21 gru 2016, 10:47

No nie jest bo ten sam silnik (VAG 1.9 TDI dla przykładu) ma ten sam stopień sprężania (coś między 18.5-19,5:1) a występuje w różnych wariantach mocy. Uważasz, że 1.9 TDI 90 KM i 150 KM są tak samo wysilone?

Awatar użytkownika
Segor
VIP
Posty: 7870
Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Has thanked: 449 times
Been thanked: 463 times

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

Postautor: Segor » 21 gru 2016, 11:56

No silniki te różnią się pewnie głównie ciśnieniem w cylindrze i faktycznie to ciśnienie jest tu kluczowe.
Niestety w specyfikacjach silników nie podaje się tego, a ja (zapewne bardzo naiwnie) przyjąłem, że zależność jest podobna dla większości marek. Chętnie posłucham kogoś, kto nakreśli temat dokładniej i rzetelnie :)
Obrazek

Klor
Wyjadacz
Posty: 278
Rejestracja: 21 lis 2016, 19:26
Posiadane auto: AK ST
Silnik: 1.6
Rocznik auta: 2016
Miasto: DC
Województwo: mazowieckie
Been thanked: 17 times

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

Postautor: Klor » 21 gru 2016, 13:52

Segor pisze:No silniki te różnią się pewnie głównie ciśnieniem w cylindrze i faktycznie to ciśnienie jest tu kluczowe.
Niestety w specyfikacjach silników nie podaje się tego, a ja (zapewne bardzo naiwnie) przyjąłem, że zależność jest podobna dla większości marek. Chętnie posłucham kogoś, kto nakreśli temat dokładniej i rzetelnie :)


Mogą ale nie muszą się różnić ciśnieniem doładowania. Mogą mieć IC albo i nie, mogą mieć inne mapy. Wysilenie silnika to raczej kwestia tego ile mocy na litr pojemności skokowej generuje.

Nie wiem o jakiej zależności piszesz. Właściwie dla każdego silnika można znaleźć w sieci stopień sprężania.

b3rs
Klubowicz
Posty: 519
Rejestracja: 06 paź 2016, 18:34
Posiadane auto: Astra K HB (RM17A)
Silnik: B16SHT MT6
Rocznik auta: 2016
Miasto: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
Has thanked: 9 times
Been thanked: 25 times

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

Postautor: b3rs » 21 gru 2016, 14:44

Klor pisze:Mogą ale nie muszą się różnić ciśnieniem doładowania. Mogą mieć IC albo i nie, mogą mieć inne mapy. Wysilenie silnika to raczej kwestia tego ile mocy na litr pojemności skokowej generuje.

Nie wiem o jakiej zależności piszesz. Właściwie dla każdego silnika można znaleźć w sieci stopień sprężania.


Tak jak np. legendarny 1.6 VTi 160 KM od Hondy?
Civic TypeR //AK B16SHT //AHZ16XER

Klor
Wyjadacz
Posty: 278
Rejestracja: 21 lis 2016, 19:26
Posiadane auto: AK ST
Silnik: 1.6
Rocznik auta: 2016
Miasto: DC
Województwo: mazowieckie
Been thanked: 17 times

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

Postautor: Klor » 21 gru 2016, 14:48

Nie wiem co ma być tak jak w B16A2 o którym wspominasz... warto tylko pamiętać, że były odmiany B16A i B16B które mialy odpowiednio 170 i 185 KM ;-)

Awatar użytkownika
Segor
VIP
Posty: 7870
Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Has thanked: 449 times
Been thanked: 463 times

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

Postautor: Segor » 21 gru 2016, 15:18

Klor pisze:Mogą ale nie muszą się różnić ciśnieniem doładowania. Mogą mieć IC albo i nie, mogą mieć inne mapy. Wysilenie silnika to raczej kwestia tego ile mocy na litr pojemności skokowej generuje.
Nie wiem o jakiej zależności piszesz. Właściwie dla każdego silnika można znaleźć w sieci stopień sprężania.
Wiem, że można znaleźć, dlatego go podałem.
No ja mając na myśli wysilenie silnika w domyśle przyjmuję, że chodzi o to, że zarzucamy mu mniejszą żywotność. A oceniłbym, że głównym czynnikiem, który przy danej konstrukcji wpływa na wytrzymałość jednostki to maksymalne ciśnienie jakie panuje w cylindrach (zakładam, że smarowanie, chłodzenie itp. jest w 100% wydajne). Im wyższe ciśnienie, tym mniej taki silnik wytrzyma.
No bo z czego bierze się moc jak nie z ciśnienia, którym tłoki są popychane (upraszczam nie uwzględniając układu wydechowego itp).? To jakie mapy, jakie paliwo, czy jest IC - wiadomo, że wpływa na moc. Tylko, że wszystko to wpływa na ciśnienie, które powstaje przy wybuchu mieszanki.
No i teraz dochodząc do sedna. Przyjąłem pewnie błędnie, że ciśnienie w jednostkach po downsizingu jest podobne do starych, o większej pojemności. Założyłem, że w bardziej efektywny sposób jest wytwarzane to samo ciśnienie. Przy takim założeniu nie można mówić o tym, że silnik jest bardziej wyżyłowany.
Zatem czy ktoś napisze jakie ciśnienie panuje w cylindrze jednego i drugiego silnika, żeby móc ocenić czy to kwestia "wyżyłowania" czy po prostu gorszej jakości materiałów?
Tu kolejne uproszczenie, bo wiadomo, że nowe silniki są bardziej skomplikowane i więcej rzeczy może się zepsuć...
Obrazek

Klor
Wyjadacz
Posty: 278
Rejestracja: 21 lis 2016, 19:26
Posiadane auto: AK ST
Silnik: 1.6
Rocznik auta: 2016
Miasto: DC
Województwo: mazowieckie
Been thanked: 17 times

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

Postautor: Klor » 21 gru 2016, 15:28

Mylisz stopień sprężania (lub też cisnienie sprężania) z ciśnieniem które generowane jest przez wybuch mieszanki. Zupełnie pomijasz po co ta mieszanka wybucha (musi obrócić wał korbowy) oraz jak często musi wybuchać aby silnik osiągnął konkretną moc. Dlatego też nie ma sensu zastanawiać się nad ciśnieniem tylko nad mocą generowaną z litra pojemności. Twoje rozważania o ciśnieniu zupełnie pomijają np. obciążenia cieplne. Dodatkowo wszystkie te obciążenia należy odnieść do przekrojów/powierzchni elementów na które działają. Stąd też uproszczenie i odnoszenie mocy do pojemności silnika.

Jeżeli Twoje uproszczone rozumowanie miałoby sens to wolnossące diesle z CR 19:1 byłyby mało żywotne a wszyscy wiemy, że tak nie jest.

b3rs
Klubowicz
Posty: 519
Rejestracja: 06 paź 2016, 18:34
Posiadane auto: Astra K HB (RM17A)
Silnik: B16SHT MT6
Rocznik auta: 2016
Miasto: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
Has thanked: 9 times
Been thanked: 25 times

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

Postautor: b3rs » 21 gru 2016, 15:45

Klor pisze:Nie wiem co ma być tak jak w B16A2 o którym wspominasz... warto tylko pamiętać, że były odmiany B16A i B16B które mialy odpowiednio 170 i 185 KM ;-)

Chodzi o trwałość tych silników i ich "wysilenie".
Civic TypeR //AK B16SHT //AHZ16XER

Awatar użytkownika
Segor
VIP
Posty: 7870
Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Has thanked: 449 times
Been thanked: 463 times

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

Postautor: Segor » 22 gru 2016, 00:26

Klor pisze:Mylisz stopień sprężania (lub też cisnienie sprężania) z ciśnieniem które generowane jest przez wybuch mieszanki.
Nie mylę, bo cały czas piszę, że to coś innego. Ale widzę, że nic konkretnego się nie dowiem, tylko to, że jestem w błędzie :)
Co nie zmienia faktu, że silniki po downsizingu mogłyby być wytrzymalsze od starych jeżeli tylko producent by tego chciał...
Obrazek


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 18 gości