Panowie, jest jeszcze jedna kwestia związana ze smarowaniem- ciśnienie oleju.
W naszych Astrach pompa oleju jest sterowana przez komputer i zwiększa ciśnienie w układzie w razie potrzeby.
Na biegu jałowym ciśnienie oscyluje w okolicy 2 bar, przy 2500-3000 dochodzi do 3 bar, a w przypadku mocnego obciążenia silnika - wyprzedzanie, ciśnienie podnoszone jest do 4 bar.
Także to co nam się wydaje, że olej "rzadki" i słabiej smaruje, to tylko nam się wydaje ...
@mati ma odczyt ciśnienia oleju z swoim egzemplarzu i może potwierdzić co napisałem.
Kolejna sprawa związana z olejami o niskich lepkościach - w silniku sa znacznie chłodniejsze niż 5w30, tzn lepiej odprowadzają ciepło z newralgicznych węzłów.
Dzięki niskim oporom wewnętrznym (niski HTHS) w węzłach tarcie jest znacznie większy przepływ takiego oleju, co dodatkowo je chłodzi.
Jeżeli chodzi o 0w20 w astrach, to ta nowa norma oparta jest o API SN Plus - czyli "ochrona" przed LSPI i ACEA C5 - niekie popioły i niski HTHS - GPF, turbo.
Jeżeli ktoś ma opory przed 0w20, jak choćby ja, to z powodzeniem może stosować "starą normę", czyli Dexos1 gen2.
Dla przykładu - Motul EcoLite:
https://d23zpyj32c5wn3.cloudfront.net/i ... 1588775378zawartość popiołów siarczanowych max 0,85%.
Dla C5 max to 0,8%, czyli nasz-Wasz GPF nie ucierpi na tej różnicy.