Ekojazda

Wszystko co chciałbyś wiedzieć o silnikach benzynowych w Astrze 5
astra
Weteran
Posty: 1236
Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: --
Województwo: --
Has thanked: 156 times
Been thanked: 63 times

Ekojazda

Postautor: astra » 04 kwie 2018, 09:45

Zrobiłem mała trasę z ekoniańką, na co dzień jeżdżę co najmniej bieg niżej.
Wrzuciłem 6tkę jak PODPOWIADAŁA ekoniańka, spalanie chwilowe wyższe jak na 5tce. To samo tylko zamiana 5 z 4. O co tu chodzi? Nie było ani ekologicznie ani ekonomicznie.

Awatar użytkownika
jakoku
VIP
Posty: 5669
Rejestracja: 19 mar 2017, 22:05
Posiadane auto: Opel Astra Sports Tourer.
Silnik: 1.4 125 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Grajewo
Województwo: Podlaskie
Has thanked: 380 times
Been thanked: 379 times

Re: Ekojazda

Postautor: jakoku » 04 kwie 2018, 09:47

a może mechanicznie? Odpowiedni bieg do prędkości, obrotów itp.
Doktor Fizyki w zakresie Nauk o Siłownikach, oraz Profesor Materiałoznawstwa. Tytuły nadane przez kapitułę A5K.pl :D
Moja Astra Dark Carmel tu

Awatar użytkownika
Segor
VIP
Posty: 7869
Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Has thanked: 449 times
Been thanked: 463 times

Re: Ekojazda

Postautor: Segor » 04 kwie 2018, 09:52

Nie patrz na wskazania chwilowe. Są z kosmosu. Jeżeli w ogóle jakieś brać pod uwagę, to średnie z odcinka.
Poza tym jazda poniżej 2k obrotów to tylko po płaskim i z założeniem, że nie przyspieszasz. Jeżeli jest lekko pod górkę, to zakładając, że będziesz chciał utrzymać prędkość -ekonomiczniej będzie jechać na niższym biegu.
Obrazek

Awatar użytkownika
Fuks
VIP
Posty: 3533
Rejestracja: 18 gru 2016, 15:49
Posiadane auto: Astra K 1.4 150
Silnik: 1.4 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Las
Województwo: Zielony
Has thanked: 312 times
Been thanked: 239 times

Re: Ekojazda

Postautor: Fuks » 04 kwie 2018, 10:34

Dokładnie takie samo spostrzeżenia mam :)

astra
Weteran
Posty: 1236
Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: --
Województwo: --
Has thanked: 156 times
Been thanked: 63 times

Re: Ekojazda

Postautor: astra » 12 cze 2018, 09:51

O szkodliwości ekojazdy, ogólnie bez technikali, jest też o międzygazie przy redukcji
https://www.youtube.com/watch?v=gxIfupFv6RA

adamf
Nowicjusz
Posty: 49
Rejestracja: 06 lut 2018, 14:58
Posiadane auto: AK150 ST M6 Dynamic
Silnik: 1,4 150KM
Rocznik auta: 2018
Miasto: okolice Bydgoszczy
Województwo: kuj-pom
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Ekojazda

Postautor: adamf » 12 cze 2018, 12:26

astra pisze:Zrobiłem mała trasę z ekoniańką, na co dzień jeżdżę co najmniej bieg niżej.
Wrzuciłem 6tkę jak PODPOWIADAŁA ekoniańka, spalanie chwilowe wyższe jak na 5tce. To samo tylko zamiana 5 z 4. O co tu chodzi? Nie było ani ekologicznie ani ekonomicznie.


Mam podobne wnioski jak koledzy. Eko to tylko wysoki bieg przy stałej prędkości na płaskim, wtedy spalanie jest niskie. A wcześniej jak najszybciej osiągnąć prędkość przelotową, na 1/2 3/4 gazu i obrotach 2-3k rpm, nie patrząc na niańkę, ale też bez pisku opon ;).
Przy takiej jeździe nie miałem wysokiego spalania w żadnym aucie.

Ale w AK jest też niańka od za niski obrotów i to jest dobre, bo jak ktoś jeździł klekotem, to wibracje mogą mu nic nie podpowiadać i nie zredukuje biegu. Moja żona tak dobiła skrzynię w Hyundai Tuscon w dieslu :(

astra
Weteran
Posty: 1236
Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: --
Województwo: --
Has thanked: 156 times
Been thanked: 63 times

Re: Ekojazda

Postautor: astra » 12 cze 2018, 12:41

Jak już sam czujesz wibracje to i tak jest już za późno, dwumasa/skrzynia biegów swoje przyjęła.

adamf
Nowicjusz
Posty: 49
Rejestracja: 06 lut 2018, 14:58
Posiadane auto: AK150 ST M6 Dynamic
Silnik: 1,4 150KM
Rocznik auta: 2018
Miasto: okolice Bydgoszczy
Województwo: kuj-pom
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Ekojazda

Postautor: adamf » 12 cze 2018, 13:14

astra pisze:Jak już sam czujesz wibracje to i tak jest już za późno, dwumasa/skrzynia biegów swoje przyjęła.


W Tuscon problem był taki, że tam nie było dwumasy i skrzynia obrywała.Wymienili pół skrzyni ale remont nic nie pomógł.
Ostateczna diagnoza była: otwór w obudowie skrzyni był powiększony przez wibracje wału korbowego, to był 4x4. Czyli skrzynia była do wymiany. Efekt akustyczny przy przyspieszaniu był jak w ciągniku ;).

Awatar użytkownika
man1utek
VIP
Posty: 2061
Rejestracja: 05 kwie 2017, 10:27
Posiadane auto: Opel Astra V HB Essentia
Silnik: 1.4 100KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Brwinów
Województwo: Mazowieckie
Has thanked: 42 times
Been thanked: 46 times

Re: Ekojazda

Postautor: man1utek » 14 cze 2018, 08:58

mój kolega jeździ nową Skodą Fabią kombi. bardzo postawił na eko - przy 50 km/h zmieniał na 6 bieg = mega podjara bo bardzo niskie spalanie i dążył do przejechania na jednym baku 1k. pytam- nie szkoda Ci auta? nie, bo to na firmę a i tak zamierza po spłacie kupić inne także mu nie zależy. Mówię mu, że przy takiej jeździe to zaraz rozrząd padnie- ee tam, w salonie powiedzieli, że wymiana co 2 lata.....także...

Awatar użytkownika
barat
Wyjadacz
Posty: 245
Rejestracja: 06 wrz 2017, 17:48
Posiadane auto: Astra K ST 2017.5
Silnik: B16SHT 1,6 200 KM AT
Rocznik auta: 2018
Miasto: Czerniejewo
Województwo: Wielkopolska
Has thanked: 12 times
Been thanked: 11 times

Re: Ekojazda

Postautor: barat » 14 cze 2018, 23:59

Ale ekojazda wcale nie polega na jechaniu w tempie ślimaka po pavulonie ... oznacza sprawne osiągnięcie prędkości podróżnej (ale też bez przesady z gazem do dechy), unikanie hamowań (obserwowanie drogi, wcześniejsze hamowanie silnikiem by nie trzeba było się zatrzymywać, wymijanie przeszkód itp) i jazda w optymalnym zakresie momentu (np w 1.6 to chyba 1700-4700).
Obrazek

Awatar użytkownika
komisarzryba
VIP
Posty: 5876
Rejestracja: 22 cze 2016, 11:34
Posiadane auto: Insignia Grand Sport
Silnik: 2.0 Turbo S/S 200 KM
Rocznik auta: 404
Miasto: Sieradz
Województwo: łódzkie
Has thanked: 1 time
Been thanked: 322 times

Re: Ekojazda

Postautor: komisarzryba » 15 cze 2018, 08:49

jedno zdanie i można zamknąć watek:
keep momentum, don't brake! ;)
béton brut

M00nlight
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 26 mar 2021, 21:57
Posiadane auto: Astra K
Silnik: 1,4 Turbo 150KM
Rocznik auta: 2018
Miasto: Warszawa
Województwo: mazowieckie

Re: Ekojazda

Postautor: M00nlight » 27 mar 2021, 02:15

Komputer podpowiada biegi w zależności od prędkości. Nie widzi jakie są warunki na drodze: górka, zamiar wyprzedzania, dojeżdżanie do świateł, itp. Dla komputera jazda z obrotami 2k lub mniej jest w sam raz. A po co w takim razie pozostały zakres obrotów w benzynie? Najlepiej to trzymać się ok. 2,5k obrotów, bo silnik i turbina ma z czego się zebrać gdy trzeba przyśpieszyć, a jednocześnie spalanie jest umiarkowane i napewno dokładniejsze.

Awatar użytkownika
PaGo
VIP
Posty: 5141
Rejestracja: 10 cze 2019, 14:28
Posiadane auto: Opel Astra V HB
Silnik: 1.4 xft
Rocznik auta: 2017
Miasto: ŁD
Województwo: łódzkie
Has thanked: 194 times
Been thanked: 126 times

Re: Ekojazda

Postautor: PaGo » 14 kwie 2021, 19:45

Niskie obroty to samo zło.
Nagar, dwumasa,skrzynia ,panewki,korbowody,na deser może trafić się lspi.
A jak dla mnie jeszcze przyjemność z jazdy idzie się p.....
Nie ręczę za siebie.

Slavek
VIP
Posty: 2105
Rejestracja: 27 sie 2017, 13:02
Posiadane auto: Opel Astra
Silnik: 1.1
Rocznik auta: 0
Miasto: Centrum sedna
Województwo: odpowiednie
Has thanked: 11 times
Been thanked: 86 times

Re: Ekojazda

Postautor: Slavek » 15 kwie 2021, 06:23

Nie niskie a za niskie.

Awatar użytkownika
PaGo
VIP
Posty: 5141
Rejestracja: 10 cze 2019, 14:28
Posiadane auto: Opel Astra V HB
Silnik: 1.4 xft
Rocznik auta: 2017
Miasto: ŁD
Województwo: łódzkie
Has thanked: 194 times
Been thanked: 126 times

Re: Ekojazda

Postautor: PaGo » 15 kwie 2021, 16:42

O tym mówię.
Jak to mówią :"wyrwane z kontekstu".
Skoro mowa o zbyt niskich obrotach dla beznynowców,to za każdym razem trzeba mówić "zbyt niskie obroty dla silników benzynowych"?
Jak cza ,to bedem się starał.
Nie ręczę za siebie.

Slavek
VIP
Posty: 2105
Rejestracja: 27 sie 2017, 13:02
Posiadane auto: Opel Astra
Silnik: 1.1
Rocznik auta: 0
Miasto: Centrum sedna
Województwo: odpowiednie
Has thanked: 11 times
Been thanked: 86 times

Re: Ekojazda

Postautor: Slavek » 15 kwie 2021, 18:30

Dla mnie to zasadnicza różnica. Niskie obroty nie szkodzą, za niskie już tak. Ja jeżdżę przeważnie na niskich obrotach i nic się nie dzieje. Oczywiście ta niskość to też odczucie subiektywne. Dla jednego to 2 a dla drugiego 4 tysiące.

rafalwr
Wyjadacz
Posty: 339
Rejestracja: 20 mar 2020, 12:01
Posiadane auto: Opel Astra V HB
Silnik: 1.4 Turbo S/S 150 KM (D14XFT)
Rocznik auta: 2019
Miasto: Bydgoszcz
Województwo: kujawsko-pomorskie
Has thanked: 29 times
Been thanked: 26 times

Re: Ekojazda

Postautor: rafalwr » 15 kwie 2021, 19:49

M00nlight pisze:Komputer podpowiada biegi w zależności od prędkości. Nie widzi jakie są warunki na drodze: górka, zamiar wyprzedzania, dojeżdżanie do świateł, itp. Dla komputera jazda z obrotami 2k lub mniej jest w sam raz. A po co w takim razie pozostały zakres obrotów w benzynie? Najlepiej to trzymać się ok. 2,5k obrotów, bo silnik i turbina ma z czego się zebrać gdy trzeba przyśpieszyć, a jednocześnie spalanie jest umiarkowane i napewno dokładniejsze.

Pozwolę sobie nie zgodzić się z kolegą. Komputer widzi jakie są warunki na drodze i jak jest większe obciążenie silnika to zmianę biegu na wyższy podpowiada później . Oczywiście zamiaru wyprzedzania nie widzi ale samo przyspieszanie podczas wyprzedzania już tak. :D . Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
PaGo
VIP
Posty: 5141
Rejestracja: 10 cze 2019, 14:28
Posiadane auto: Opel Astra V HB
Silnik: 1.4 xft
Rocznik auta: 2017
Miasto: ŁD
Województwo: łódzkie
Has thanked: 194 times
Been thanked: 126 times

Re: Ekojazda

Postautor: PaGo » 15 kwie 2021, 22:08

Przy mocniejszym wciskaniu gazu sugeruje (dodam,że komputer,bo później będę poprawiany) późniejszą zmianę.
Nie ręczę za siebie.

Awatar użytkownika
vzduch
Weteran
Posty: 768
Rejestracja: 02 mar 2018, 18:05
Posiadane auto: Opel Astra K
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: B-B
Województwo: śląskie
Has thanked: 24 times
Been thanked: 30 times

Re: Ekojazda

Postautor: vzduch » 16 kwie 2021, 15:49

PaGo pisze:Przy mocniejszym wciskaniu gazu sugeruje (dodam,że komputer,bo później będę poprawiany) późniejszą zmianę.

Zmianę czego?

EDIT:
:D

Awatar użytkownika
PaGo
VIP
Posty: 5141
Rejestracja: 10 cze 2019, 14:28
Posiadane auto: Opel Astra V HB
Silnik: 1.4 xft
Rocznik auta: 2017
Miasto: ŁD
Województwo: łódzkie
Has thanked: 194 times
Been thanked: 126 times

Re: Ekojazda

Postautor: PaGo » 16 kwie 2021, 16:54

Kuźwa,jak żyć?
Na usprawiedliwienie :
napisałem "spróbuję",a nie "będę".
Nie ręczę za siebie.

Axel99
Klubowicz
Posty: 449
Rejestracja: 07 gru 2020, 21:42
Posiadane auto: Astra K Hb
Silnik: 1.4 Dynami 150 km
Rocznik auta: 2019
Miasto: GŁUBCZYCE
Województwo: opolskie
Has thanked: 5 times
Been thanked: 16 times

Re: Ekojazda

Postautor: Axel99 » 16 kwie 2021, 19:35

A ja mam to w d , auto ma zapierd... jak będe chciał mieć taczkę to sobie kupię plus działkę. Włączam tryb sport a wskaźnik eko na autobahnie pokazuje wir w baku. W dieslu się bawiłem swego czasu hamowanie silnikiem, jazda na luzie i wychodziło 3,9 l/100. Tutaj też mi czasem pokaże 4,8 l/100 jak się toczę poniżej 100 km/h. Jedyne eko to rozgrzewanie silnika i spokojna jazda przez pierwsze 4-5 km a potem rura.

Awatar użytkownika
komisarzryba
VIP
Posty: 5876
Rejestracja: 22 cze 2016, 11:34
Posiadane auto: Insignia Grand Sport
Silnik: 2.0 Turbo S/S 200 KM
Rocznik auta: 404
Miasto: Sieradz
Województwo: łódzkie
Has thanked: 1 time
Been thanked: 322 times

Re: Ekojazda

Postautor: komisarzryba » 16 kwie 2021, 19:44

ja to tez mam w d.
wrzucam d i jade ;)
béton brut

Slavek
VIP
Posty: 2105
Rejestracja: 27 sie 2017, 13:02
Posiadane auto: Opel Astra
Silnik: 1.1
Rocznik auta: 0
Miasto: Centrum sedna
Województwo: odpowiednie
Has thanked: 11 times
Been thanked: 86 times

Re: Ekojazda

Postautor: Slavek » 16 kwie 2021, 22:10

I ja rura opór. Lamusy na bok. Pan jedzie :)

M00nlight
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 26 mar 2021, 21:57
Posiadane auto: Astra K
Silnik: 1,4 Turbo 150KM
Rocznik auta: 2018
Miasto: Warszawa
Województwo: mazowieckie

Re: Ekojazda

Postautor: M00nlight » 19 kwie 2021, 21:48

To jest takie eko że w trakcie ze stałą prędkością komputer podpowiada żeby wrzucić bieg tak żeby obroty spadły do ok 1800. Jakoś mnie to nie przekonuje. Jeśli na zegarze mam do dyspozycji 6000 to czemu dla silnika będzie dobra jazda na ćwierć? 2200-2500 to jest zdrowo. Jest z czego przyśpieszyć nawet gdy będzie trzeba przyhamować.
Może ludzie też zaczną chodzić stawiając kroki 1m lub dłuższe. Czy przez to mniej się zmęczą?

Awatar użytkownika
vzduch
Weteran
Posty: 768
Rejestracja: 02 mar 2018, 18:05
Posiadane auto: Opel Astra K
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: B-B
Województwo: śląskie
Has thanked: 24 times
Been thanked: 30 times

Re: Ekojazda

Postautor: vzduch » 20 kwie 2021, 09:15

Czyli wystarczy nie zwracać uwagi na podpowiedzi komputera i jednocześnie nie narzekać, że stosowanie się do zaleceń zmiany biegów może być niezdrowe dla silnika, bo to już ustaliliśmy :) Ja mam totalną odcinę na te informacje, choć widzę instynktownie, że coś tam mrugnęło na ekranie i że chodzi na pewno o informację dot. zmiany biegów, ale nic sobie z tego nie robię, więc nie będę drążył tematu, że komputer źle podpowiada. Każdy kierowca ma swój rozum i powinien wiedzieć kiedy pora na mieszanie w biegach.

Awatar użytkownika
Gral48
Weteran
Posty: 710
Rejestracja: 17 mar 2017, 11:21
Posiadane auto: Astra V HB Elite RM17
Silnik: 1,4 Turbo ( MT6 ) 125KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: RUMIA
Województwo: Pomorskie
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: Ekojazda

Postautor: Gral48 » 20 kwie 2021, 09:40

Mnie też ta "ECO" jazda nie przekonuje. Automatycznie obserwuję obrotomierz, jest około 2.5, droga prosta to bieg +1.
Piszę od poczatku na tym forum o zużyciu paliwa , że 4 l/100 to zarzynanie silnika, jazda z górki itp.
Ja moja Aśkę eksploatuje tak jak "vzduch", samochód ma jechać płynnie, nie szarpać i dawać przyjemność z jazdy.

Awatar użytkownika
komisarzryba
VIP
Posty: 5876
Rejestracja: 22 cze 2016, 11:34
Posiadane auto: Insignia Grand Sport
Silnik: 2.0 Turbo S/S 200 KM
Rocznik auta: 404
Miasto: Sieradz
Województwo: łódzkie
Has thanked: 1 time
Been thanked: 322 times

Re: Ekojazda

Postautor: komisarzryba » 20 kwie 2021, 10:03

Gral48 pisze:Piszę od poczatku na tym forum o zużyciu paliwa , że 4 l/100 to zarzynanie silnika, jazda z górki itp.

bede w weekend przejezdzac przez Rumie, to Ci moge pomachac ;)
béton brut

Awatar użytkownika
vzduch
Weteran
Posty: 768
Rejestracja: 02 mar 2018, 18:05
Posiadane auto: Opel Astra K
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: B-B
Województwo: śląskie
Has thanked: 24 times
Been thanked: 30 times

Re: Ekojazda

Postautor: vzduch » 20 kwie 2021, 11:54

Ja na obroty patrzę jedynie przy prędkościach autostradowych. Przy codziennej jeździe zmieniam bieg na wyższy, bo według mnie słychać po silniku, kiedy na to pora ;)

Awatar użytkownika
komisarzryba
VIP
Posty: 5876
Rejestracja: 22 cze 2016, 11:34
Posiadane auto: Insignia Grand Sport
Silnik: 2.0 Turbo S/S 200 KM
Rocznik auta: 404
Miasto: Sieradz
Województwo: łódzkie
Has thanked: 1 time
Been thanked: 322 times

Re: Ekojazda

Postautor: komisarzryba » 20 kwie 2021, 12:28

najlepiej trzymac obroty w okolicach maksymalnego momentu obrotowego. wtedy spalanie powinno byc najmniejsze. jesli benzynowe 1,4 ma maksymalny moment juz od ok. 2000 obr/min, to spokojnie mozna zejsc ponizej tej wartosci. przy 1800 obrotach moment nagle nie znika, jest tylko troche mniejszy, a przy jezdzie ze stala predkoscia obciazenie silnika jest wtedy (z zaleznosci od predkosci) na poziomie kilku, maksymalnie kilkunastu procent.
zebyscie sie tak o siebie troszczyli jak o te swoje silniki ;)
béton brut

Awatar użytkownika
PaGo
VIP
Posty: 5141
Rejestracja: 10 cze 2019, 14:28
Posiadane auto: Opel Astra V HB
Silnik: 1.4 xft
Rocznik auta: 2017
Miasto: ŁD
Województwo: łódzkie
Has thanked: 194 times
Been thanked: 126 times

Re: Ekojazda

Postautor: PaGo » 20 kwie 2021, 12:42

Obejrzyj wykresy przebiegu momentu.
Silniki w ak są na "miękkich"poduszkach,więc "buczenie"
pewnie będzie słyszalne/odczuwalne przy dużo za niskich obrotach.
A przyśpieszanie z tak niskich obrotów?
Strata czasu na redukcję,albo katowanie układu przeniesienia napędu.
Tylko nie mów,że nie musisz redukować.
Jazdy jeździ jak uważa za stosowne:
Ja rzadko zmieniam auta i b.dbam o ich mechanikę.
Nie ręczę za siebie.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości