Montaż modułu Powerflex

Tutaj umieszczamy w oddzielnych tematach instrukcje wykonania różnych rzeczy w naszych Astrach...tzw. manuale...
kormoran
Nowicjusz
Posty: 53
Rejestracja: 11 sie 2017, 09:46
Posiadane auto: Opel Astra V ST
Silnik: 1.4 Turbo 125KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Kraków
Województwo: małopolskie
Been thanked: 4 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: kormoran » 21 sie 2017, 12:52

Wiesz, tyle nie miałem to i dzień mnie nie zbawi.
Tym bardziej poczekam :D

antybird
Nowicjusz
Posty: 68
Rejestracja: 21 lut 2017, 14:12
Posiadane auto: OPEL Astra K
Silnik: B16SHT
Rocznik auta: 2017
Miasto: Krakow
Województwo: Wpisz województwo
Been thanked: 2 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: antybird » 21 sie 2017, 13:38

Nie zrozumieliśmy się. Kod przetwornicy - elementu elektronicznego na płytce. To ten kwadrat z dużą ilością wyprowadzeń.
Będzie kosztować od 30gr do 15zl pewnie. Trzeba tylko przelutować.

kormoran
Nowicjusz
Posty: 53
Rejestracja: 11 sie 2017, 09:46
Posiadane auto: Opel Astra V ST
Silnik: 1.4 Turbo 125KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Kraków
Województwo: małopolskie
Been thanked: 4 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: kormoran » 21 sie 2017, 13:45

Ale czytałeś wcześniejsze posty? Bez dodatkowej elektroniki nic nie zmieni wlutowanie wydajniejszej przetwornicy, trzeba telefon poinformować o tym że może ten prąd większy brać. Także tu raczej wymiana całej płytki wchodzi w grę.

antybird
Nowicjusz
Posty: 68
Rejestracja: 21 lut 2017, 14:12
Posiadane auto: OPEL Astra K
Silnik: B16SHT
Rocznik auta: 2017
Miasto: Krakow
Województwo: Wpisz województwo
Been thanked: 2 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: antybird » 21 sie 2017, 14:37

Czytałem.
Z moich informacji wynika, że Android sam sobie negocjuje prąd a wynika to z kilku czynników.
Zaczynając od wydajności prądowej urządzenia ładującego, po temperatury baterii irp.
Co da wymiana całego układu, jeśli to on zmienia 12v na 5v?
Nie ma na nim żadnego innego układu sterującego oprócz przetwornicy.

Jestem wysoce przekonany, że jak ktoś pokaże nam nową wersję układu, zmieni się głównie element przetwornicy.

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: marwisn » 21 sie 2017, 15:07

Czekamy zatem na fotki jakiejś dobrej duszy...
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

kormoran
Nowicjusz
Posty: 53
Rejestracja: 11 sie 2017, 09:46
Posiadane auto: Opel Astra V ST
Silnik: 1.4 Turbo 125KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Kraków
Województwo: małopolskie
Been thanked: 4 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: kormoran » 21 sie 2017, 15:25

@antybird

To zrób sobie doświadczalnie na zewnątrz kabel, podepnij go do zasilacza dającego ponad 0,5A i pokaż że Ci działa. Wtedy uwierzę.
A na ten moment tak jak marwisn napisał na fotki.

antybird
Nowicjusz
Posty: 68
Rejestracja: 21 lut 2017, 14:12
Posiadane auto: OPEL Astra K
Silnik: B16SHT
Rocznik auta: 2017
Miasto: Krakow
Województwo: Wpisz województwo
Been thanked: 2 times

Re: RE: Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: antybird » 21 sie 2017, 15:30

kormoran pisze:@antybird

To zrób sobie doświadczalnie na zewnątrz kabel, podepnij go do zasilacza dającego ponad 0,5A i pokaż że Ci działa. Wtedy uwierzę.
A na ten moment tak jak marwisn napisał na fotki.
Tylko nie wiem, czy widziałeś schemat przetwornicy.
Ona próbkuje natężenie, działa jakby port com jednostronnie.

Ja mam auto z maja 2017, ale też miałem problem na hubie usb 2.0.
Podłączyłem 3.0 i jest ok, gdy dodatkowo go zasiliłem, prąd był większy, ale i tak nie potrzebny.

Ergo z moich doświadczeń wynika, że kable porządne i urządzenia pomiędzy trzeba.

Działam na codzień z elektroniką, mam dostęp do rocznej jakości sprzętów i sprawdziłem kilka.

Awatar użytkownika
Krzysiec
Moderator
Posty: 7085
Rejestracja: 11 paź 2016, 20:37
Posiadane auto: Astra V HB Elite (Czarny - Mineral)
Silnik: 1.4 XFT 110/150KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Rzeszów
Województwo: podkarpackie
Has thanked: 630 times
Been thanked: 401 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: Krzysiec » 21 sie 2017, 15:35

A ja mam problem bo moj telefon go tworzy :P I zeby nie wiem co, problem bede miał - dopoki nie wymenie telefonu :P Zeby nie wiem jakie kable i jakie urządzenie pomiędzy, moj telefon jak wyczuje DATE nie wezmie wiekszego prądu niz 0.5A

kormoran
Nowicjusz
Posty: 53
Rejestracja: 11 sie 2017, 09:46
Posiadane auto: Opel Astra V ST
Silnik: 1.4 Turbo 125KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Kraków
Województwo: małopolskie
Been thanked: 4 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: kormoran » 21 sie 2017, 15:42

Też zajmuję się szeroko pojętą elektroniką, nie jedną rzecz robiłem. I naczytałem się opisów samego USB. Pisałem też o tym że niektóre urządzenia działają bez dodatkowej elektroniki (np. nawigacja) - tam ile prądu dasz tyle idzie. Ale telefon żaden jaki posiadam (parę Samsungów Sx czy Huawei P7) nie reaguje na to że dasz mu więcej prądu na gniazdko - dopiero zwarcie linii D+/D- powoduje wykrycie portu jako wysokoprądowego i ładowanie prądem powyżej 0,5A.

Dlatego nie będę się spierał, nie zamierzam się z nikim kłócić, proszę podaj jaki masz model telefonu, spróbuje taki zdobyć i sprawdzić. I jak możesz pokaż pomiar chociaż z Ampere aby to potwierdzić.

@Krzysiec
Jak masz możliwość zrób jedną próbę. Na tych zdjęciach widzę że z ładowarki Apple masz prawie 1,5A prądu. Spróbuj z niej zasilić huba Uniteka (do tego gniazda micro usb) i wtedy podłączyć telefon do huba i zobaczyć jaki masz prąd ale nie podłączając huba do komputera/gniazdka. Jak będzie ok to też zobacz zasilony hub podłączyć np. do komputera i wtedy wpiąć do huba kabel do telefonu. I zobacz Ampere jaki jest prąd (mam podobny miernik USB ale na wyświetlaczach LED i on czasem powoduje że prąd jest niższy niż faktycznie).

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: marwisn » 21 sie 2017, 18:50

Sprawdziłem wyprowadzenia tej płytki.

Wygląda to tak :

1 - lewy kanał audio AUX
2 - prawy kanał audio AUX
3 - masa audio AUX
4 - zasilanie masa
5- kontrola obecności mini jacka (przy pustym gnieździe zwarta do masy audio AUX)
6 - zasilanie +12V

usb rozpiska.JPG
usb rozpiska.JPG (25.92 KiB) Przejrzano 5824 razy
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

Awatar użytkownika
Krzysiec
Moderator
Posty: 7085
Rejestracja: 11 paź 2016, 20:37
Posiadane auto: Astra V HB Elite (Czarny - Mineral)
Silnik: 1.4 XFT 110/150KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Rzeszów
Województwo: podkarpackie
Has thanked: 630 times
Been thanked: 401 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: Krzysiec » 21 sie 2017, 18:54

kormoran pisze:@Krzysiec
Jak masz możliwość zrób jedną próbę. Na tych zdjęciach widzę że z ładowarki Apple masz prawie 1,5A prądu. Spróbuj z niej zasilić huba Uniteka (do tego gniazda micro usb) i wtedy podłączyć telefon do huba i zobaczyć jaki masz prąd ale nie podłączając huba do komputera/gniazdka. Jak będzie ok to też zobacz zasilony hub podłączyć np. do komputera i wtedy wpiąć do huba kabel do telefonu. I zobacz Ampere jaki jest prąd (mam podobny miernik USB ale na wyświetlaczach LED i on czasem powoduje że prąd jest niższy niż faktycznie).


Jak tylko wroce w piatek do domu gdzie mam "zabawki" to wykonam taką próbę ;)

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: marwisn » 21 sie 2017, 20:20

Dzięki pomocy Budusa udało sie spisać numer z gniazdka nowego typu.

Numery : 3908 7528
NAT177125625

Poniżej screen z katalogu z z tym gniazdkiem. Na obrazku posiada port AUX, ale to raczej błąd w katalogu.

Numer się zgadza z tym podanym przez Budus'a i jednocześnie system potwierdza ten numer jako element zamontowany w jego aucie (po VIN'ie).
untitled.png
untitled.png (154.68 KiB) Przejrzano 5807 razy


Cena tego elementu to 160,52 pln. Trochę dużo, żeby kupić bo "może będzie dobre". Więc było by dobrze jakby ktoś wrzucił fotki jak to wygląda w środku...
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: marwisn » 22 sie 2017, 08:51

Zrobiłem sobie wczoraj kabelek by sprawdzić koncepcję podmiany zasilania.

Kabel USB na którym telefon ładował się prądem do 500 mA został częściowo pozbawiony wierzchniej izolacji.

Zasilanie zostało przecięte i w to miejsce dolutowane zasilanie z kolejnego kabla USB, który został wpięty do mocnej ładowarki 2A.

Całość wygląda tak i nie działa... Ani nie ładuje, ani nie ma komunikacji.

Taki eksperyment ;).
Obrazek

Wysłane z TT
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

kormoran
Nowicjusz
Posty: 53
Rejestracja: 11 sie 2017, 09:46
Posiadane auto: Opel Astra V ST
Silnik: 1.4 Turbo 125KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Kraków
Województwo: małopolskie
Been thanked: 4 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: kormoran » 22 sie 2017, 10:07

Do komunikacji mogłeś spróbować zewrzeć masy w obu kablach zostawiając tylko plusa odciętego. Pewnie by się komunikacja pojawiła ale nie było by wogóle ładowania.

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: marwisn » 22 sie 2017, 11:28

Pewnie masz rację, ale już mi się nie chce tam grzebać.

Poszperałem trochę za tym nowym gniazdkiem. Stary typ 80 pln, nowy 160 pln.

Opel dał d..y i poprawiając co zepsuli jeszcze zdzierają z klienta...


Wysłane z TT
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

kormoran
Nowicjusz
Posty: 53
Rejestracja: 11 sie 2017, 09:46
Posiadane auto: Opel Astra V ST
Silnik: 1.4 Turbo 125KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Kraków
Województwo: małopolskie
Been thanked: 4 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: kormoran » 22 sie 2017, 11:42

Pozostaje czekać na zdjęcie. A po cenie to faktycznie mogę przypuszczać że coś tam dołożyli, gdyż sama przetwornica 12V->5V nie wynosi więcej niż ze 20 zł.

antybird
Nowicjusz
Posty: 68
Rejestracja: 21 lut 2017, 14:12
Posiadane auto: OPEL Astra K
Silnik: B16SHT
Rocznik auta: 2017
Miasto: Krakow
Województwo: Wpisz województwo
Been thanked: 2 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: antybird » 24 sie 2017, 02:01

Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami podaję wyniki ampere.
Pierwszy, na wyłączonym zapłonie, kabel usb 3.0 typu C długość 20cm.

Drugie zdjęcie na wyłączonym AA, Google maps i spotify.

Ampere sprawdza u mnie "starym sposobem".
Jak wrócę z urlopu sprawdzę jeszcze za pomocą miernika.

Auto odebrane maj 2017ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: marwisn » 24 sie 2017, 06:32

Ładowanie jak z reaktora atomowego :shock:.
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

kormoran
Nowicjusz
Posty: 53
Rejestracja: 11 sie 2017, 09:46
Posiadane auto: Opel Astra V ST
Silnik: 1.4 Turbo 125KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Kraków
Województwo: małopolskie
Been thanked: 4 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: kormoran » 24 sie 2017, 07:40

Cieszy mnie ta wiadomość że jednak mogłem nie do końca mieć rację ;-)

Ale wg opisu jeszcze widzę że masz rocznik 2017. Masz już tam gniazdko bez AUX?

Ale jest jedna różnica - podłączone masz to kablem USB 3.0 a ja wszystko testowałem na 2.0. Także pozostaje mi zakupić kabel 3.0 do mojego samsunga i też to sprawdzę bo wygląda to obiecująco. A tak dla porównania nie masz czasem kabla 2.0 aby jego spróbować?

Awatar użytkownika
Segor
VIP
Posty: 7869
Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Has thanked: 449 times
Been thanked: 463 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: Segor » 24 sie 2017, 08:05

No dobra, ale jakie znaczenie ma mieć kabel? Co, kabel 3.0 pozwala inaczej się skomunikować jednostce z telefonem i "wynegocjować" wyższy prąd? No chyba nie.
Obrazek

kormoran
Nowicjusz
Posty: 53
Rejestracja: 11 sie 2017, 09:46
Posiadane auto: Opel Astra V ST
Silnik: 1.4 Turbo 125KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Kraków
Województwo: małopolskie
Been thanked: 4 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: kormoran » 24 sie 2017, 08:09

W samym opisie usb już na starcie jest powiedziane że dla 2.0 prąd "startowy" to 500mA (5 * 100mA, która jest jednostką prądu dla USB w wersji 2.0) a dla 3.0 to 900mA (5* 150mA). Ale tutaj zauważ że @antybird ma prawdopodobnie nowy moduł USB i tu upatrywał bym tego, że jest taki prąd. I z tego co zaobserwowałem to kable USB 3.0 są generalnie lepiej wykonane.

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: marwisn » 24 sie 2017, 08:10

I jak to się ma do standardowego złącza w telefonie micro USB.

Chciałbym zobaczyć to ładowanie na telefonie podpięty do auta jeśli to nie problem. Ja tam nie widzę ikony AA... ;).

Wysłane z TT
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

antybird
Nowicjusz
Posty: 68
Rejestracja: 21 lut 2017, 14:12
Posiadane auto: OPEL Astra K
Silnik: B16SHT
Rocznik auta: 2017
Miasto: Krakow
Województwo: Wpisz województwo
Been thanked: 2 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: antybird » 24 sie 2017, 08:12

Po kolei:
Mam gniazdo bez AUX.
Testowałem na kablu usb 2.0 i zasilanie było niewystarczające.

Odnośnie kabla USB 3.0:
Kable mogą być lepiej wykonane, co więcej jakkolwiek to brzmi, ale składać się z większej ilości włókien. Co za tym idzie przesył danych oraz natężenie mogą być większe.

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: marwisn » 24 sie 2017, 08:14

antybird pisze:Po kolei:
Mam gniazdo bez AUX.


Czy możesz zatem wymontować to gniazdo i wrzucić fotki jak to wygląda w środku ?

Minuta roboty.


Na tym samym kablu mam prąd 500 mA lub 2000 mA w zależności czy podepnę to do ładowarki czy do gniazdka w aucie.

Gdyby to kabel był winny to zawsze by było 500. Coś w gniazdku zmienili (sterowanie lub moc przetwornicy). Chciałbym wiedzieć co.
Ostatnio zmieniony 24 sie 2017, 08:19 przez marwisn, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

Awatar użytkownika
Segor
VIP
Posty: 7869
Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Has thanked: 449 times
Been thanked: 463 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: Segor » 24 sie 2017, 08:18

Aha, czyli wychodzimy z założenia, że w gniazdku jest 3.0. No tylko, że jak zauważył marwisn w telefonie i tak masz 2.0. No chyba, że ktoś ma type-c, wtedy istnieje cień szansy na skorzystanie z 3.0.
Obrazek

antybird
Nowicjusz
Posty: 68
Rejestracja: 21 lut 2017, 14:12
Posiadane auto: OPEL Astra K
Silnik: B16SHT
Rocznik auta: 2017
Miasto: Krakow
Województwo: Wpisz województwo
Been thanked: 2 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: antybird » 24 sie 2017, 08:24

W tekście chyba nie mam nawet quick charge.
Ja obawiam się jednego - że wyniki ampere można o dupę potłuc.

Postaram się wrzucić zdjęcie telefonu i działającego jednocześnie na ekranie AA, bo nie wyświetla mi ikony w MIUI.

kormoran
Nowicjusz
Posty: 53
Rejestracja: 11 sie 2017, 09:46
Posiadane auto: Opel Astra V ST
Silnik: 1.4 Turbo 125KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Kraków
Województwo: małopolskie
Been thanked: 4 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: kormoran » 24 sie 2017, 08:34

W gniazdku obstawiam że jest maks 2.0 (nie ma więcej linii do złącza podłączonych, a gniazdko było by niebieskie).
Na pewno zmienili gniazdko, dlatego prośba o zdjęcie tego nowego gniazdka w środku.
I jest dokładnie tak jak pisze marwisn - ja też miałem ładowanie 500/2000 w zależności z czego (ładowarka samsunga daje te 2000 ale wtedy nie ma przesyłu danych).
Zdjęcie elektroniki w tym nowym gniazdku wszystko wyjaśni.

antybird
Nowicjusz
Posty: 68
Rejestracja: 21 lut 2017, 14:12
Posiadane auto: OPEL Astra K
Silnik: B16SHT
Rocznik auta: 2017
Miasto: Krakow
Województwo: Wpisz województwo
Been thanked: 2 times

Re: RE: Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: antybird » 24 sie 2017, 08:34

kormoran pisze:W gniazdku obstawiam że jest maks 2.0 (nie ma więcej linii do złącza podłączonych, a gniazdko było by niebieskie).
Na pewno zmienili gniazdko, dlatego prośba o zdjęcie tego nowego gniazdka w środku.
I jest dokładnie tak jak pisze marwisn - ja też miałem ładowanie 500/2000 w zależności z czego (ładowarka samsunga daje te 2000 ale wtedy nie ma przesyłu danych).
Zdjęcie elektroniki w tym nowym gniazdku wszystko wyjaśni.
Jak je wyjąć, aby nie uszkodzić?

kormoran
Nowicjusz
Posty: 53
Rejestracja: 11 sie 2017, 09:46
Posiadane auto: Opel Astra V ST
Silnik: 1.4 Turbo 125KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Kraków
Województwo: małopolskie
Been thanked: 4 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: kormoran » 24 sie 2017, 08:36


Awatar użytkownika
rumpelstilskin
Klubowicz
Posty: 364
Rejestracja: 06 cze 2017, 09:35
Posiadane auto: Astra K Dynamic
Silnik: 1.6 Turbo S/S 200
Rocznik auta: 2016
Miasto: DC
Województwo: DC
Has thanked: 28 times
Been thanked: 6 times

Re: Montaż modułu Powerflex

Postautor: rumpelstilskin » 25 sie 2017, 09:01

a mi z nieznanych przyczyn power flex przestał działać - czy sam dock do telefonu zakłada się w jakiś specjalny sposób na baze?


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 20 gości