Strona 1 z 2

Spadająca temperatura silnika

: 12 lut 2018, 15:31
autor: andi16
Mam silnik 1,6, 110 KM. Ostatnio zauważyłem, że silnik po rozgrzaniu do 90 st. w czasie postoju, nawet krótkiego np. na światłach, traci temperaturę. Tzn. samoistnie spada do ok 80 st. Po ruszeniu i chwilowej jeździe znowu temp. rośnie. Fakt, że to na małym mrozie (ok -3 st.). Ale czy to normalne? Jak sądzicie? Nie wiem czy to miałem wcześniej. Poziom płynu chłodniczego ok, moc silnika taka jak zawsze.

Re: Spadająca temperatura silnika

: 12 lut 2018, 15:33
autor: Budus
a nie miałeś tak, że depnąłeś mocniej chwilę wcześniej ?
bo u mnie tak właśnie jest - połowa skali, a jak depnę mocniej to spada i wraca po chwili - nawet masz do tego osobny temat już na forum

no i nie spada Ci temperatura silnika tylko płynu chłodniczego :P

Re: Spadająca temperatura silnika

: 12 lut 2018, 17:05
autor: jakoku
andi16 pisze:Ale czy to normalne? Jak sądzicie? Nie wiem czy to miałem wcześniej. Poziom płynu chłodniczego ok, moc silnika taka jak zawsze.

Benzyna trzyma temperaturę na poziomie 90 stopni. Takie skoki (w moim przypadku vectry B benzyna) nie były prawidłowe i termostat poszedł do wymiany.

Re: Spadająca temperatura silnika

: 12 lut 2018, 17:07
autor: komisarzryba
vectra b to poprzednie tysiąclecie ;)

Re: Spadająca temperatura silnika

: 12 lut 2018, 17:16
autor: jakoku
komisarzryba pisze:vectra b to poprzednie tysiąclecie ;)

epoka brązu, żelaza i rdzy. ;)
w sumie nie sądzę aby w przypadku układu chłodzenia zaszła jakaś istotna rewolucja.
Dla mnie też byłoby to niepokojące :?

Re: Spadająca temperatura silnika

: 12 lut 2018, 17:34
autor: komisarzryba
u mnie się tak dzieje, ale tylko jeśli silnik się dopiero rozgrzewa i z predkosci przelotowej zwalniam do zera, albo podczas jazdy w gorach przy dlugim zjeździe.

Re: Spadająca temperatura silnika

: 12 lut 2018, 18:05
autor: Segor
Już był o tym temat. W AK jest elektrozawór, który steruje puszczaniem na duży albo mały obieg płynu. Po otwarciu zaworu przy, braku obciążenia, temperatura płynu może spaść. ASO mówiło że to normalne.

Re: Spadająca temperatura silnika

: 12 lut 2018, 19:40
autor: dziadzia82
Dla potomnych.
Konwencjonalny termostat otwiera się przy temperaturze silnika wynoszącej niewiele powyżej 90 stopni Celsjusza. Jest to niższa temperatura od optymalnej dla silnika, ale dzieje się tak ze względu na bezpieczeństwo. W razie nagłego wzrostu obciążenia i temperatury, otwierający się z opóźnieniem termostat mógłby doprowadzić do przegrzania jednostki napędowej, gdyby pracował w pozycji zamkniętej przy temperaturze ok. 100–110 stopni Celsjusza, czyli najlepszej dla silnika. Dzieje się tak dlatego, że termostat nie reaguje na to, co robi kierowca, a jedynie na temperaturę płynu chłodzącego – to dla niego jedyna informacja. Uściślając, termostat nie chroni przed wzrostem temperatury, ale zwalcza jej dalszy wzrost gdy ta przekracza określoną granicę. Dlatego też granicę wyznaczono poniżej poziomu optymalnego dla silnika. Takie działanie jest problemem przy wyśrubowanych normach emisji spalin, zmuszających do wyżyłowania wydajności silników, które powinny pracować przy wyższej temperaturze.
W takiej sytuacji lepszy byłby termostat powiązany z komputerem sterującym pracą silnika, który miałby wpływ na otwieranie się i zamykanie termostatu, niezależnie od samej temperatury cieczy, a zależnie od obciążenia termicznego silnika. Można by w ten sposób podnieść temperaturę płynu chłodzącego do bezpiecznego maksimum. I tak powstał termostat fazowy, którego zadaniem nie jest już zwalczanie zbyt wysokiej temperatury, ale utrzymanie jej zawsze możliwie blisko maksymalnej granicy oraz reagowanie na potencjalny wzrost temperatury.
Termostat fazowy – praca na granicy bezpieczeństwa
Termostat fazowy w rzeczywistości pracuje stale na granicy bezpieczeństwa, ale dzięki powiązaniu jego pracy z informacjami komputera samochodu, jest to bezpieczne. Aby osiągnąć to bezpieczeństwo zastosowano element woskowy, zwiększający swoją objętość przy wyższej temperaturze i tym samym otwierający termostat oraz dodatkowe, elektryczne podgrzewanie tegoż elementu.

Obrazek

W normalnych warunkach termostat działa klasycznie, tyle tylko, że utrzymuje temperaturę chłodziwa na poziomie ok. 110 stopni Celsjusza. Jednak w momencie chwilowego wzrostu obciążenia (np. wciśnięcia pedału gazu), komputer zarządzający silnikiem wysyła sygnał do elektrycznego podgrzewacza, który zwiększając natężenie prądu symuluje wzrost temperatury czynnika chłodzącego. Wówczas „okłamany” termostat zaczyna się otwierać, choć w rzeczywistości jeszcze nie musi, przewidując niejako przyszły wzrost temperatury. W ten sposób, przy dużym obciążeniu temperatura cieczy zamiast rosnąć – jak przy klasycznym termostacie - spada do bezpiecznego dla silnika poziomu ok. 90 stopni Celsjusza. Gdy obciążenie silnika zniknie, grzałka zmniejsza temperaturę i termostat znów pracuje w tradycyjny sposób, podnosząc temperaturę do granicznych 110 stopni Celsjusza. Natomiast w sytuacji nagłego spadku temperatury silnika, na przykład podczas jazdy z górki z zamkniętą przepustnicą, komputer obniża temperaturę grzałki, tym samym znów symulując inną temperaturę niż jest w rzeczywistości. „Okłamany” termostat zamyka się i jeszcze przed spadkiem temperatury cieczy chłodzącej przechodzi na tryb małego obiegu cieczy by zapowiedz ewentualnemu spadkowi temperatury cieczy.

Obrazek

Obrazek

Różnicę pomiędzy termostatem konwencjonalnym i fazowym najlepiej obrazują powyższe wykresy. Na pierwszym widać na jakiej zasadzie działa termostat konwencjonalny, który reaguje dopiero wtedy, gdy temperatura cieczy się podniesie. Tymczasem na drugim wykresie widać, że w tej samej sytuacji termostat fazowy obniżył temperaturę cieczy zanim ta się podniosła, przygotowując tym samym silnik na pracę pod pełnym obciążeniem.

Dzięki takiemu działaniu, termostat fazowy działa prewencyjnie, czyli zanim temperatura cieczy się rzeczywiście zmieni, a zatem nie wystąpi żadne opóźnienie gdy nagle wzrośnie temperatura silnika, co pozwala utrzymać chłodziwo w wyższej temperaturze.

Obrazek

Kierowca też jest okłamywany
Czujnik temperatury silnika musi działać prawidłowo razem ze wskaźnikiem, by kierowca mógł odpowiednio zareagować na wzrost temperatury. Jednak w samochodach z termostatem fazowym wskazania rzeczywistej temperatury mogłyby być trochę niepokojące, gdyby kierowca cały czas dostawał informację o zmianach temperatury silnika. Instynktownie odczytałby to jako problemy z układem chłodzenia, choć w rzeczywistości problemy nie występują. A zatem wskaźnik temperatury również trochę „okłamuje” kierowcę, pokazując stałą temperaturę silnika gdy termostat jest sterowany grzałką. Oczywiście w przypadku problemów z utrzymaniem właściwiej temperatury wskaźnik zacznie działać prawidłowo.

Zalety stosowania termostatów fazowych
Jeśli zrozumieliście zasadę działania termostatu fazowego i zauważyliście różnice w stosunku do konwencjonalnego rozwiązania, nie możecie nie przyznać, że termostat fazowy jest zdecydowanie lepszy rozwiązaniem. Oto kilka zalet stosowania takiego rozwiązania:

Optymalne spalanie mieszanki dzięki wyższej temperaturze ścianek i elementów cylindra
Niższa lepkość oleju dzięki wyższej temperaturze pracy, zmniejszenie tarcia
Zmniejszona emisja substancji szkodliwych dzięki polepszonemu spalaniu, wyższa moc przy pełnym obciążeniu dzięki wcześniej zredukowanej temperaturze cieczy
Wyższy komfort dzięki szybszemu nagrzewaniu wnętrza
Duża część produkowanych współcześnie samochodów posiada obiegi chłodzenia oparte na tzw. termostatach fazowych. W tych urządzeniach konwencjonalny element termorozszerzalny zintegrowano z grzałką sterowaną przez elektronikę pokładową. Oprócz temperatury płynu chłodzącego wielkościami wpływającymi na regulację są m.in. prędkość pojazdu oraz obciążenie silnika.

Wyobraźmy sobie sytuację, w której pojazd jedzie ze stałą prędkością, a temperatura płynu chłodniczego wynosi 85°C. Kierowca nagle wciska pedał przyspieszenia, korzystając z pełnej silnika, który zaczyna generować znaczne ilości ciepła. Konwencjonalny termostat zareaguje na tę sytuację dopiero w momencie, gdy temperatura płynu chłodzącego wzrośnie do ok 90°C.

W przypadku samochodów z termostatem fazowym elektronika pokładowa przewidzi taką sytuację znacznie wcześniej. Już w momencie wciśnięcia pedału przyspieszenia sygnał sterujący uruchomi grzałkę zintegrowaną z elementem woskowym w termostacie, który otworzy się, zanim temperatura cieczy chłodzącej zacznie rosnąć.

Takie rozwiązanie zapewnia wysoką stabilność temperatury pracy silnika, ze względu na wąski zakres regulacji. To z kolei przykłada się na:

optymalny proces spalania – niskie zużycie paliwa i mniejsza emisja szkodliwych substancji;
lepszą dostępność pełnej mocy silnika;
szybsze nagrzewania wnętrza pojazdu w okresie zimowym;
zwiększona trwałość jednostki napędowej, ze względu na skrócony czas nagrzewania;
stabilność pracy elektroniki pokładowej, gdzie jednym z czynników sterujących jest temperatura cieczy chłodzącej.

Teraz juz wszystko jasne :)

Added in 27 minutes 57 seconds:
Prosze o przyklejenie ADMINA mego posta do silnikow benzynowych. Wiele ludzi wlasnie ma z temp. obawy

Re: Spadająca temperatura silnika

: 12 lut 2018, 19:41
autor: Budus

Re: Spadająca temperatura silnika

: 12 lut 2018, 21:14
autor: colins
Dziadzia kurna, jesteś łebski facet więc następnym razem napisz coś od siebie, bo nie wątpię, że potrafisz.
Natomiast wrzucanie czyjegoś artykułu i traktowanie go jako swojego troszkę mnie zniesmacza... :mrgreen:
https://autokult.pl/24875,termostaty-fazowe-po-co-komplikowac-proste-urzadzenie
Nie wiem, może jestem staroświecki, ale ja na Twoim miejscu wrzuciłbym link do oryginału w takim przypadku żeby nie być posądzonym o plagiat.

Re: Spadająca temperatura silnika

: 12 lut 2018, 21:32
autor: dziadzia82
colins pisze:Dziadzia kurna, jesteś łebski facet więc następnym razem napisz coś od siebie, bo nie wątpię, że potrafisz.
Natomiast wrzucanie czyjegoś artykułu i traktowanie go jako swojego troszkę mnie zniesmacza... :mrgreen:
https://autokult.pl/24875,termostaty-fazowe-po-co-komplikowac-proste-urzadzenie
Nie wiem, może jestem staroświecki, ale ja na Twoim miejscu wrzuciłbym link do oryginału w takim przypadku żeby nie być posądzonym o plagiat.



A czy ja się pod tym podpisuje ???
Nie wiem w czym problem.
Kolejnym razem nic nie wkleję bo po co mam czytać takie posty.
Lepiej niech każdy szuka na własna rękę informacji

Re: Spadająca temperatura silnika

: 12 lut 2018, 21:48
autor: Segor
Colinsowi chodziło pewnie o to, że pod czyimś teksem należy (i wypada) napisać źródło/autora. Nie ma o co się obrażać. Dzięki za info.

Re: Spadająca temperatura silnika

: 12 lut 2018, 21:51
autor: dziadzia82
Segor pisze:Colinsowi chodziło pewnie o to, że pod czyimś teksem należy (i wypada) napisać źródło/autora. Nie ma o co się obrażać. Dzięki za info.



Dokładnie Autokult sam zapożyczył materiał od producenta BHER :)

http://www.mahle-aftermarket.com/media/media-global-&-europe/products-and-services/engine_cooling/seiten-aus-mahle_aftermarket_news_3_2014_pl.pdf

http://www.mahle-aftermarket.com/media/media-global-&-europe/video/mahle-map-controlled-thermostats.mp4

Re: Spadająca temperatura silnika

: 12 lut 2018, 22:01
autor: colins
Dziadzia, napisałem najdelikatniej jak umiałem żeby Ciebie nie urazić więc proszę bez nerwacji. ;)
A Segor dopisał o co mi chodziło więc nie będę ciągnął tematu.
Dodam tylko, że nie podważam Twojej wiedzy, a wręcz wiem, że możesz jej wiele przekazać. Dlatego chciałbym (prosiłbym) żebyś przekazywał ją swoimi słowami, a nie "przedrukami" często wątpliwej jakości artykułów.
Osobiście, gdy ja mam coś do powiedzenia, to też staram się zawsze robić to własnymi słowami. Wiem, że czasem przy tym nudzę lub nawet bredzę, ale jeśli ktoś kojarzy moje wypociny, to wie, że robię to bez "pomocy naukowych" i w swoim głupkowatym stylu, a jeśli już muszę podeprzeć się jakimś dowodem, to wrzucam link do źródła.
Tak że tylko o to mi chodziło Dziadzia i bez urazy proszę.

Re: Spadająca temperatura silnika

: 12 lut 2018, 22:04
autor: dziadzia82
colins pisze:Dziadzia, napisałem najdelikatniej jak umiałem żeby Ciebie nie urazić więc proszę bez nerwacji. ;)
A Segor dopisał o co mi chodziło więc nie będę ciągnął tematu.
Dodam tylko, że nie podważam Twojej wiedzy, a wręcz wiem, że możesz jej wiele przekazać. Dlatego chciałbym (prosiłbym) żebyś przekazywał ją swoimi słowami, a nie "przedrukami" często wątpliwej jakości artykułów.
Osobiście, gdy ja mam coś do powiedzenia, to też staram się zawsze robić to własnymi słowami. Wiem, że czasem przy tym nudzę lub nawet bredzę, ale jeśli ktoś kojarzy moje wypociny, to wie, że robię to w swoim głupkowatym stylu, a jeśli już muszę podeprzeć się jakimś dowodem, to wrzucam link do źródła.
Tak że tylko o to mi chodziło Dziadzia i bez urazy proszę.


Ciężko było mi to opisać nie korzystajac z materialow prasowych.
Wiec skorzystałem z materiałów BHER masz nawet filmiki :)
Materiały sa udostępnione przez producenta

Re: Spadająca temperatura silnika

: 13 lut 2018, 09:14
autor: andi16
Z tego wynika, że raczej spokojny mogę być... Więc poobserwuję jeszcze.

Re: Spadająca temperatura silnika

: 14 lut 2018, 19:22
autor: SACZI
Czy ja dobrze rozumiem że grzałki regulują dodatkowo temperaturę cieczy chlodzacej?

Re: Spadająca temperatura silnika

: 14 lut 2018, 19:45
autor: dziadzia82
SACZI pisze:Czy ja dobrze rozumiem że grzałki regulują dodatkowo temperaturę cieczy chlodzacej?


Podgrzewany jest tylko wkład termostatu.
Aby osiągnąć to bezpieczeństwo zastosowano element woskowy, zwiększający swoją objętość przy wyższej temperaturze i tym samym otwierający termostat oraz dodatkowe, elektryczne podgrzewanie tegoż elementu.
W normalnych warunkach termostat działa klasycznie, tyle tylko, że utrzymuje temperaturę chłodziwa na poziomie ok. 110 stopni Celsjusza. Jednak w momencie chwilowego wzrostu obciążenia (np. wciśnięcia pedału gazu), komputer zarządzający silnikiem wysyła sygnał do elektrycznego podgrzewacza, który zwiększając natężenie prądu symuluje wzrost temperatury czynnika chłodzącego. Wówczas „okłamany” termostat zaczyna się otwierać, choć w rzeczywistości jeszcze nie musi, przewidując niejako przyszły wzrost temperatury.

Re: Spadająca temperatura silnika

: 14 lut 2018, 20:20
autor: SACZI
OK
Tak z ciekawości, od kiedy takie termostaty są stosowane?

Re: Spadająca temperatura silnika

: 14 lut 2018, 20:34
autor: dziadzia82
Sa i tradycyjne dalej w użytkowaniu
A w użytku spotykane są od 10-12 lat. (PSA ,BMW)

Re: Spadająca temperatura silnika

: 26 sty 2019, 09:26
autor: krzysiek296
Witam,jest możliwość zamontowania czujnika temperatury oleju w Astra K1.6 200KM?Wie ktoś w którym miejscu na silniku zamontować ewentualnie jaki kupić?

Re: Spadająca temperatura silnika

: 26 sty 2019, 14:33
autor: dziadzia82
krzysiek296 pisze:Witam,jest możliwość zamontowania czujnika temperatury oleju w Astra K1.6 200KM?Wie ktoś w którym miejscu na silniku zamontować ewentualnie jaki kupić?

Taki czujnik jest zamontowany w Astra K.
możesz z niego pobrać sygnał i zamontować jakiś castomowy wskaźnik na słupku
W GDS2 masz podane wartości temp oleju oraz EGT.

Re: Spadająca temperatura silnika

: 03 lut 2019, 09:12
autor: krzysiek296
Super dziękuję za informację:-)

Re: Spadająca temperatura silnika

: 21 wrz 2019, 18:49
autor: krzysiek296
dziadzia82 pisze:
krzysiek296 pisze:Witam,jest możliwość zamontowania czujnika temperatury oleju w Astra K1.6 200KM?Wie ktoś w którym miejscu na silniku zamontować ewentualnie jaki kupić?

Taki czujnik jest zamontowany w Astra K.
możesz z niego pobrać sygnał i zamontować jakiś castomowy wskaźnik na słupku
W GDS2 masz podane wartości temp oleju oraz EGT.


Witam,dzisiaj odblokowałem komputer i pokazuje mi takie info jak temperatura cieczy chłodzącej jest ok, ciśnienie doładowania nic nie pokazuje i temperatura oleju -40stopni.Z tego wynika że nie ma ych dwóch czujników :shock:

Re: Spadająca temperatura silnika

: 21 wrz 2019, 21:28
autor: dziadzia82
Czujniki masz tylko masz na szynie do ECU nie do sieci CAN.
Jak możesz nie mieć czujnika doładowania mając doładowanie zastanów sie :)
Co do czujnika oleju masz go w misce olejowej montaż od spodu :)

Re: Spadająca temperatura silnika

: 05 lip 2020, 15:53
autor: JasonTM
Tez mam Astre K 1.6 110 KM. Od dwóch tygodni zaobserwowałem (najczęściej po pierwszym odpaleniu rano), ze temperatura już po dwóch-trzech minutach rośnie do 50-70 stopni po czym opada praktycznie do zera i już rośnie jak wczesniej tzn. Cyklonie aż do osiągnięcia 90 stopni. Takiego efekty nigdy nie miałem i zaczynam się martwić. Błędów brak. Czy to może być walnięty elektrozawor na pompie lub termostat ? Może jest blokada obiegu chłodziwa i dopiero po osiągnięciu 50-70 ta blokada puszcza? Boje się, ze to może w pewnym momencie już się nie otworzyć. Oczywiście ASO nie widzi problemu.

Re: Spadająca temperatura silnika

: 21 paź 2020, 12:17
autor: Adasko91
Mam problem, bo już jakiś czas temu zauważyłem, że w moim samochodzie termostat nie jest podłączony, jest goły wtyk na obudowie i nie ma do niego żadnego przewodu, szukałem wszędzie w pobliżu pompy i nic. Proszę o pomoc, bo byłem u wielu specjalistów i żaden nie potrafił mi pomóc. Nawet jeżeli trzeba ten przewód sobie dorobić to nie ma problemu tylko chciałbym wiedzieć skąd wychodzi i jakie są kolory, żeby to zrobić tak jak powinno być. Oczywiście błąd jest, ale żadna kontrolka się nie świeci i silnik pracuje normalnie. Jeden mechanik powiedział, żeby to olać, ale nie daje mi to spokoju. Mój silnik to 1.6 cdti 110km z 2016 roku. Z góry dziękuję za pomoc.

Re: Spadająca temperatura silnika

: 26 sty 2023, 08:51
autor: gnabas
Mam tak samo, teraz wymieniałem termostat na nowy i miałem zadać to samo pytanie. Termostat oryginalny GM, ściągałem aż ze Stanów. W EU nigdzie niedostępny.

Prośba do posiadaczy 1.6cdti 110km, zobaczcie proszę czy macie podłączoną wtyczkę?

Z góry dzięki za pomoc i odpowiedź

Re: Spadająca temperatura silnika

: 26 sty 2023, 10:32
autor: rafalwr
Nikt nie powiedział, że do tego gniazda musi być w astrze coś podłączone. Poczytaj sobie o termostatach fazowych. Być może ten termostat, który masz wykorzystywany jest również w innych samochodach lub w innych strefach klimatycznych. Tam znajduje się grzałka służąca do podgrzewania termostatu. Astra prawdopodobnie jest zbyt skromna aby obsłużyć ten system.

Re: Spadająca temperatura silnika

: 27 sty 2023, 20:58
autor: mundek125
A czy ktoś się odniesie do mojego posta o błędzie p0401 ?? Tu widzę taki tłum a u mnie cisza