Strona 1 z 2

1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 26 maja 2017, 10:32
autor: astra
Jeżdżę na co dzień 3ma różnymi samochodami w tym AK ST 150KM. Powiem tak, najgorzej redukcja wychodzi mi właśnie w AK.
Czy wy też tak macie że podczas redukcji szarpnie? Oczywiście przy niższych obrotach i wolniejszym puszczaniu sprzęgła efekt jest mniejszy, ale jak jadę spokojnie 2k rpm na 5tym biegu i chcę przyśpieszyć i robię redukcję do 4 to szarpnie. Co robię nie tak? Nie umiem jeździć? Denerwuje mnie ten moment jak tarcza sprzęgła złapie koło zamachowe, czuć to zawsze przy redukcji. Zauważyłem, że redukcja poniżej 2krpm przechodzi gładko. Jakaś podpowiedź?

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 26 maja 2017, 22:30
autor: SACZI
Jak dla mnie, to włączania sprzęgła jest zbyt wczesne.

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 26 maja 2017, 23:22
autor: Tomala72
Dwa tysiące obrotów w benzynie i piąty bieg?
Słuchaj dalej ekoniańki to zajedziesz ale na warsztat do wymiany wzmiankowanych "elementów eksploatacyjnych" których gwarancja mechaniczna nie obejmuje. ;)

Re: RE: Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 26 maja 2017, 23:25
autor: Klor
Tomala72 pisze:Słuchaj dalej ekoniańki to zajedziesz ale na warsztat do wymiany wzmiankowanych "elementów eksploatacyjnych" których gwarancja mechaniczna nie obejmuje. ;)

Gdzie jest napisane, ze słucha? Pomijam fakt, że te sugestie nie są z czapy jak chcesz przyspieszyć i wciskać mocno gaz to sugestia zmiany biegu pojawia się w okolicach mocy maksymalnej.

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 27 maja 2017, 12:04
autor: wisniowy
Tutaj opisałem jaką mam technikę zmiany na wyższy bieg post25375.html?hilit=jak%20w%20motocyklu#p25375
W redukcji biegu takie "przytrzymanie aby się poślizgało" należy zrobić zarówno tam gdzie sprzęgło zaczyna brać czyli 1/3 skoku pedała sprzęgła oraz na 2/3 wysokości gdzie zaraz puszczamy pedał i jest całkowicie załączany napęd.
Jak wyrobi się taki nawyk to redukcja nie szarpie i czas wysprzęglenia jest prawie taki sam jak przy szybkim bezczuciowym puszczeniu sprzęgła gdzie zawsze będzie odczuwalne szarpnięcie.

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 27 maja 2017, 18:44
autor: astra
Tomala72 pisze:Ładnie to opisałeś. Moim zdaniem pozostaje jednak wprawa dobrego kierowcy, który w każdym aucie z manualem da sobie radę.
Stare przysłowie o baletnicy ma jednak dalej sens.

Nie rozumiem co chciałeś przez to powiedzieć?

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 27 maja 2017, 18:48
autor: astra
Tomala72 pisze:Dwa tysiące obrotów w benzynie i piąty bieg?
Słuchaj dalej ekoniańki to zajedziesz ale na warsztat do wymiany wzmiankowanych "elementów eksploatacyjnych" których gwarancja mechaniczna nie obejmuje. ;)

Ekoniańka w takich momentach podpowiada bieg o 1 wyższy. 2krpm i piątka to przesada? Minimalnie to 1500 rpm na wyższe biegi.
Często jeżdżę 50kmh na 3ce lub 70kmh na 4ce i też mam 2krpm. To też za mało?

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 27 maja 2017, 22:17
autor: Miki777
No właśnie, dwójka przy 50kmh już trochę piłuje.

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 27 maja 2017, 22:24
autor: danrok
Jak się toczysz to spoko, gorzej jak zachcesz od takich obrotów przyspieszać. Wtedy silnik dostaje mocno w tyłek.

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 27 maja 2017, 22:32
autor: SACZI
Dzisiaj w serwisie "pouczany" byłem, że te silniki to najlepiej powyżej 3000 obr trzymać (3500-4000).
2500 to absolutne minimum!
Rozmowa w kontekście trwałości dwumasy.
Moim zdaniem, nabiegach 3 i wyższych w ogóle nie powinniśmy doprowadzać do spadku obrotów poniżej 2000.
Przy 2000 przyspieszać możemy delikatnie, a od 2500-3000 gaz w podłogę.
Eliminujemy obciążenia dwumasy i minimalizujemy możliwość wystąpienia LSPI.

A tak w ogóle to autor wątku pytał o coś innego, niż dyskusja.
Tak ja to zrozumiałem ;)

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 29 maja 2017, 10:42
autor: astra
Masz rację, pytałem o coś innego ale jak już piszesz o tym to powiedz mi jak jeździsz pow. 2krpm jeśli dojeżdżasz do np. świateł?
Pędzisz do samego końca jak autobus czy jednak hamujesz silnikiem, a może wysprzęglasz wcześniej i jedziesz na luzie?
Ja generalnie jeżdżę wg zasady że do 1500 rpm jadę na wysokich biegach, hamuję silnikiem. Staram sie mieć te 2k rpm jako minimum, pomijając dojazd do świateł itp. Oczywiście pod górę staram się trzymać min. 2krpm i odpowiedni bieg.
2500rpm żeby jechać to będzie na 3ce ok 60kmh.

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 29 maja 2017, 13:14
autor: Segor
SACZI pisze:2500 to absolutne minimum!
2k obrotów na dwójce to około 30 km/h. To zapytaj się następnym razem tego geniusza z warsztatu jak przy 30 km/h wbić jedynkę bez uszkadzania skrzyni (bo przecież z 2k obrotów nie wolno przyspieszać według niego). No chyba, że w AK nie przewidzieli przyspieszania z takich prędkości... Litości :)
wisniowy pisze:Tutaj opisałem jaką mam technikę zmiany na wyższy bieg post25375.html?hilit=jak%20w%20motocyklu#p25375
W redukcji biegu takie "przytrzymanie aby się poślizgało" należy zrobić zarówno tam gdzie sprzęgło zaczyna brać czyli 1/3 skoku pedała sprzęgła oraz na 2/3 wysokości gdzie zaraz puszczamy pedał i jest całkowicie załączany napęd.
Jak wyrobi się taki nawyk to redukcja nie szarpie i czas wysprzęglenia jest prawie taki sam jak przy szybkim bezczuciowym puszczeniu sprzęgła gdzie zawsze będzie odczuwalne szarpnięcie.
Po pierwsze: AK to jedyne auto którym jeździłem i ma taki problem z wrzucaniem biegów (a jeździłem autami o sporo wyższych momentach obrotowych). Po drugie: można nie jeździć autem - wtedy problem też nie występuje...
Bez jaj, że mam piłować sprzęgło, aby dało się komfortowo jeździć. Na co dzień niestety jestem do tego zmuszony - jest to bardzo denerwujące, szczególnie, że nie zawsze przytrzymanie sprzęgła eliminuje problem...
I powiedź mi jeszcze jak mam niby przetrzymywać sprzęgło przy dynamicznej jeździe...

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 29 maja 2017, 15:04
autor: wisniowy
Przy dynamicznej zmianie nie ma co się spuszczać nad wysprzeglaniem tu zawsze będzie szarpniecie, gaz w podłogę tak samo jest szarpnięcie. Chodzi o normalna jazdę, przytrzymanie sprzęgła na 0.5sek w miejscu gdzie zaczyna brać nazywasz paleniem sprzęgła?

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 29 maja 2017, 15:11
autor: astra
Min. 1500rpm.
http://magazynauto.interia.pl/porady/ek ... Id,1071647
http://magazynauto.interia.pl/porady/ek ... Id,1487094
Ja dorzucę od siebie, że staram się jednak jeździć na 2krpm.

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 29 maja 2017, 15:19
autor: Segor
wisniowy pisze:Przy dynamicznej zmianie nie ma co się spuszczać nad wysprzeglaniem tu zawsze będzie szarpniecie, gaz w podłogę tak samo jest szarpnięcie. Chodzi o normalna jazdę, przytrzymanie sprzęgła na 0.5sek w miejscu gdzie zaczyna brać nazywasz paleniem sprzęgła?
Dynamiczna jazda dla każdego to coś innego :) Przy mojej normalnej jeździe, przytrzymanie sprzęgła 0,5sek tylko odrobinę pomaga z kangurem, a jest już irytujące z punktu widzenia mojego stylu jazdy.
Może ujmę to prościej: skoro nawet gdy się staram jest z tym problem, a w innych autach nigdy nie miałem żadnego problemu, to wniosek jest raczej prostu: wina leży po stronie auta, a nie mojego sposobu używania sprzęgła...

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 29 maja 2017, 15:25
autor: astra
Tomala72 pisze:Dwa tysiące obrotów w benzynie i piąty bieg?
Słuchaj dalej ekoniańki to zajedziesz ale na warsztat do wymiany wzmiankowanych "elementów eksploatacyjnych" których gwarancja mechaniczna nie obejmuje. ;)

Katalogowo przy 2krpm jest moment obrotowy rzędu 245Nm. Wystarczająco dużo, żeby pchać auto do przodu bez zbędnych naprężeń w układzie napędowym. Przy tych obrotach wrzucam 5kę i jadę 80-90kmh. Nie problem jechać żeby utrzymać te 2krpm ale 3krpm to cały czas noga na gazie i pilnowanie obrotów. To po co skalowali przebieg momentu i mocy na 2krpm skoro trzeba jechać na 3krpm?

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 29 maja 2017, 15:26
autor: astra
Segor pisze:
wisniowy pisze:Przy dynamicznej zmianie nie ma co się spuszczać nad wysprzeglaniem tu zawsze będzie szarpniecie, gaz w podłogę tak samo jest szarpnięcie. Chodzi o normalna jazdę, przytrzymanie sprzęgła na 0.5sek w miejscu gdzie zaczyna brać nazywasz paleniem sprzęgła?
Dynamiczna jazda dla każdego to coś innego :) Przy mojej normalnej jeździe, przytrzymanie sprzęgła 0,5sek tylko odrobinę pomaga z kangurem, a jest już irytujące z punktu widzenia mojego stylu jazdy.
Może ujmę to prościej: skoro nawet gdy się staram jest z tym problem, a w innych autach nigdy nie miałem żadnego problemu, to wniosek jest raczej prostu: wina leży po stronie auta, a nie mojego sposobu używania sprzęgła...

Też się pod tym podpiszę, wprowadzenie celowego poślizgu sprzęgła, żeby nie szarpało, ciekawy pomysł, ciekawe czy Opel to opatentował?

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 29 maja 2017, 15:28
autor: Mati
Zgadzam się, że wina leży po stronie auta. Można próbować z całych sił żeby zmiana biegów była delikatna ale się nie da. W innych autach 0 problemów a w Astrze problem występuje.

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 11 lip 2017, 22:14
autor: Walidom
Mati pisze:Zgadzam się, że wina leży po stronie auta. Można próbować z całych sił żeby zmiana biegów była delikatna ale się nie da. W innych autach 0 problemów a w Astrze problem występuje.

Panowie i Panie to nie winna auta tylko osoby prowadzącej - kierowcy.Proszę przeczytać dokładnie instrukcje tam jest napisane a poza tym doświadczenie kierowcy! ;)

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 11 lip 2017, 22:35
autor: astra
Walidom pisze:Panowie i Panie to nie winna auta tylko osoby prowadzącej - kierowcy.Proszę przeczytać dokładnie instrukcje tam jest napisane a poza tym doświadczenie kierowcy! ;)

Może nam zacytujesz?

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 11 lip 2017, 23:35
autor: Walidom
;) Podczas każdorazowej zmiany biegu wymagane jest wciśnięcie pedału sprzęgła do oporu. Na pedale sprzęgła nie należy opierać stopy.Gdy przez określony czas wykrywany jest poślizg sprzęgła, zmniejszana jest moc silnika. Stosowny komunikat ostrzegawczy pojawia się na wyświetlaczu informacyjnym kierowcy. Zwolnić sprzęgło.
Sygnalizacja zmiany biegu
Gdy zalecana jest zmiana biegu w celu obniżenia zużycia paliwa, pojawia się symbol R lub S wraz z odpowiednią cyfrą.Sygnalizacja zmiany biegu pojawia się tylko w trybie manualnym.
1.4 Turbo 125KM moment obrotowy (Nm przy obr/min.)245/2000-3500 s/s 230/2000-40001
moc maks. (kW/KM przy obr/min.) 92/125 /4000-5600 110/150 /5000-5600 ;) :)

http://www.opel.pl/tools/spalanie.html :P

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 12 lip 2017, 09:28
autor: astra
Ogólniki. Gdzie tu mowa o redukcji (sprawnej, która nie trwa kilka sekund) bez szarpania?
Gładko się redukuje przy <2k rpm o ile trwa to kilka sekund. Po prostu puszczam pedał sprzęgła powoli, przytrzymując pod koniec 3/4 skoku jeszcze powolniej, najlepiej poniżej <2k rpm. Tak ma wyglądać redukcja? A jak będę chciał szybko zredukować podczas wyprzedzania?

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 12 lip 2017, 09:58
autor: Fuks
W trakcie wyprzedzania nie powinno się już redukować
No bo jak będziesz miał problem z wrzuceniem biegu to ... :(

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 12 lip 2017, 10:14
autor: Wadeen
Jak wyrzucisz bieg to nim zaczniesz puszczać sprzęgło dodaj gazu żęby podnieść obroty (min. do 2,5k) - zniknie Ci efekt szarpania

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 12 lip 2017, 13:33
autor: astra
Przecież jak redukuję to obroty automatycznie wzrosną to po co jeszcze je extra podnosić?
Przygazówki były dobre w samochodach ze skrzyniami biegów bez synchronizacji.

Added in 1 minute 22 seconds:
Fuks pisze:W trakcie wyprzedzania nie powinno się już redukować
No bo jak będziesz miał problem z wrzuceniem biegu to ... :(

Miałem na myśli przed wyprzedzaniem oczywiście, nie w trakcie.

Added in 12 minutes 52 seconds:

Najbardziej podobało mi się to ze zmianą biegów. Wrzuć 5 przy 50kmh, a 6 przy 60kmh :lol:
Żeby ten samochód jakoś jechał to 3 wbijam przy 50kmh, a 4 przy 70kmh, 5 przy 100kmh, 6 nie wrzucam bo nie mam gdzie :)
Faktycznie "ekologicznie", ale na pewno nieekonomicznie bo padnie zaraz dwumasa/sprzęgło, a jak już wiemy sprzęgło nie jest ujęte w gwarancji.
Brawo Opel!

Przedrostek Eko nie ma nic wspólnego z ekonomią tylko z ekologia, a ta pasożytuje na naszym portfelu.

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 12 lip 2017, 13:59
autor: kuba
astra pisze:Najbardziej podobało mi się to ze zmianą biegów. Wrzuć 5 przy 50kmh, a 6 przy 60kmh :lol:

Mi też :lol: gapiłem się w to, jak sroka w gnat i nie wierzyłem :lol:
astra pisze: padnie zaraz dwumasa/sprzęgło, a jak już wiemy sprzęgło nie jest ujęte w gwarancji.
Brawo Opel!

i tak ma być, dasz zarobić serwisowi parę $$$ ;)
Ekologia... o żenada.... :?

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 12 lip 2017, 21:14
autor: Walidom
kuba pisze:i tak ma być, dasz zarobić serwisowi parę $$$ ;)
Ekologia... o żenada.... :?

Chciał info to je dostał :D :D :D

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 16 paź 2017, 11:52
autor: astra
Odświeżę temat. Przy redukcji biegów (czyli z wyższego na niższy).
1. Puszczam gaz więc obroty siłą rzeczy spadają.
2. Wciskam pedał sprzęgła czyli rozłączam skrzynie biegów z silnikiem.
3. Wrzucam niższy bieg, więc mówiąc KOLOKWIALNIE koła napędzają skrzynie biegów (wałki, koła zębate).
4. Puszczam pedał sprzęgła. Oczywiście prędkość obrotowa wałka w skrzyni jest większa niż wału korbowego silnika bo puściłem gaz w pkt. 1. więc rpm spadły. Następuje połączenie wału korbowego z wałkiem skrzyni biegów poprzez tarczę sprzęgła, pomiędzy nimi DKZ na wale.

Nie ma mowy żeby nie było szarpnięcia, zwłaszcza że moment obrotowy jest duży (poniżej 2k rpm mniejszy więc efekt też mniejszy).
Rady są dwie, można je łączyć:
1. Przytrzymanie puszczania pedału sprzęgła czyli kontrolowany poślizg ale zjeżdżamy tarczę sprzęgła.
2. Dodanie gazu przed (i/lub) w trakcie puszczania pedału sprzęgła żeby podnieść te obroty na silniku i wyrównać je z obrotami wałka w skrzyni.

Po prostu chcę technicznie jeździć jak najlepiej i wydłużyć życie: sprzęgła, DKZ, skrzyni, przegubów itp.
Czy ta technika jest prawidłowa?

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 16 paź 2017, 12:25
autor: Segor
Pytasz o coś konkretnie?
Jeżeli redukujesz bieg bez dodania gazu to wiadomo, że przy wsprzęglaniu silnik mocno przyhamuje. I tak jak piszesz drugim sposobem jest powolne puszczanie sprzęgła. Ja bym postawił takie pytanie: na ile szkodliwe jest powolne puszczanie sprzęgła? I drugie: na ile szkodliwe jest takie mocne przyhamowywanie silnikiem.
Międzygaz przy jednoczesnym hamowaniu hamulcem jest praktycznie niemożliwy w AK (ułożenie i kształt pedałów, do tego nie wiem czy przypadkiem nie jest odcinany dopływ paliwa jeżeli naciskasz hamulec), dlatego sam międzygaz jest rozwiązaniem bardzo ograniczonym: do momentów, gdy na drodze masz spokój, czas i miejsce na hamowanie.

Ja jeżdżę tak, że jak hamuje np. ze 110 km/h do świateł, to redukuje po kolei przez biegi 4,3,2 w miarę zmniejszania prędkości. Sprzęgło puszczam tak, żeby szarpnięcie od hamowania silnikiem nie było mocno wyczuwalne w stosunku do tego jak hamuje hamulcem. Im mniej mam miejsca na zatrzymanie, tym mocniej "szarpię silnikiem"...
Czy to jest dobry sposób hamowania? Nie wiem. Z jednej strony oszczędzam hamulce, z drugiej strony obrywa cały układ przeniesienia napędu...

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

: 16 paź 2017, 20:14
autor: wiesiek3d
Astra trzymaj się drugiej wersji redukcji.