200HP pisze:dziadzia82 pisze:
Liczba oktanowa okresla zdolnosc do samozaplonu paliwa i w tym przypadku im wieksza jest ta liczba tym pozniej nastepuje samozaplon. Dzisiaj silniki benznowe maja duzy-wysoki stopien sprezania w przypadku firmowego zalecenia benzyny 98 oktanowej jest to ponad 10:1 a 95 oktanowej do. 9,5:1. Zastosowanie paliwa o liczbie oktanowej 95 oktan w silniku o wysokim stopniu sprezania ponad 10:1 spowoduje to nie kontrolowany samozaplon czyli nie w optymalnym momencie,co realnie skutkuje spadkiem mocy.
W przypadku silnikow z zalecanym paliwem 95 oktan zastosowanie palwa 98 oktan nic a nic nie daje
No dobra ale jak to ma się do silników Mazdy SKYACTIV gdzie kompresja jest 14.0:1 a zalecają 95 oktan ?
http://www.mazda.com/en/innovation/technology/skyactiv/skyactiv-g/
Bo silniki Mazdy nie mają turbo, a więc początkowe ciśnienie w cylindrze (przy końcu suwu ssania) jest niższe od tego w silnikach doładowanych. Również temperatura powietrza jest niższa w silnikach wolnossących w porównaniu z doładowanymi.
Sam stopień sprężania to tylko stosunek objętości komory nad cylindrem, gdy tłok jest w DMP do jego pozycji w GMP.
Samozapłon/sp. stukowe nie powoduje sam stopień sprężania, tylko temperatura w cylindrze i ciśnienie powietrza.
Gdy paliwo ma za małą liczbę oktanową, w silniku doprzężonym i doładowanym, szybciej wystąpią niekorzystne zjawiska, niż w silniku wolnossącym.
Do tego dochodzą błędy konstrukcyjne w postaci np nieodchłodzonych obszarów w głowicy/tłoku (plus np jakieś karby w materiale) i mamy "gratis", jak w silnikach 1.4T.
Dlaczego stosuje się wysokie stopnie sprężania?
To proste, wyższy stopień sprężania = większa sprawność silnika spalinowego (mniejsze spalanie).
To m.in. dlatego diesle zużywają mniej paliwa w porównaniu do benzynowych silników.