Smarowanie turbiny po zgaszeniu silnika

Wszystko co chciałbyś wiedzieć o silnikach benzynowych w Astrze 5
astra
Weteran
Posty: 1236
Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: --
Województwo: --
Has thanked: 156 times
Been thanked: 63 times

Re: Smarowanie turbiny po zgaszeniu silnika

Postautor: astra » 11 maja 2017, 11:16

Wiatraczek i turbina zasada działania ta sama, siła napędowa ta sama, prawa fizyki jednakowe dla wszystkich więc porównanie moim zdaniem słuszne.
Konstrukcja turbiny, żeby kręciła się dalej na bezwładności chociaż ciśnienie spalin się zmniejszyło (nie hamować, a właściwie nie dostosować obrotów turbiny do siły wydechu spalin) bo przykładowo zdjąłeś nogę z gazu to chcesz to auto mieć pod kontrolą czy niekoniecznie?
Czyli jak naciskam gaz i wchodzę na obroty, spaliny z większa siłą rozpędzają turbinę. Puszczam nogę z gazu, spaliny wychodzą z mniejszą siła, odpowiedni układ to rozpoznaje i nie kieruje spalin do turbiny pozwalając jej kręcić się na bezwładności? To przecież w końcu sie zatrzyma jak nie dodasz gazu. Moim zdaniem to niepraktyczne i nieintuicyjne sterowanie.

Wciskasz gaz turbina sie rozkręca. Puszczasz gaz turbina zwalnia, a kręci sie cały czas od iluś tam obrotów.

Awatar użytkownika
colins
VIP
Posty: 1842
Rejestracja: 28 kwie 2017, 10:18
Posiadane auto: Skoda Octavia IV
Silnik: 1.5 TSI 150 KM
Rocznik auta: 2020
Miasto: Słubice
Województwo: lubuskie
Has thanked: 228 times
Been thanked: 334 times

Re: Smarowanie turbiny po zgaszeniu silnika

Postautor: colins » 11 maja 2017, 11:31

Jest jeszcze zawór upustowy turbosprężarki, który bez względu na to czy przepustnica jest otwarta czy zamknięta pozwala utrzymywać odpowiednie ciśnienie doładowania po stronie "wiatraczka".
Proszę zerknąć w link poniżej:
http://www.turbo-tec.eu/pl/regulacja-cisnienia-doladowania-za-pomoca-zaworu-upustowego/

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Smarowanie turbiny po zgaszeniu silnika

Postautor: marwisn » 11 maja 2017, 11:36

Jak silnik się zatrzyma to kręcące się turbo z jednej strony nie dostaje już napędu od strony gorącej (spaliny), a od strony zimnej pompuje powietrze do komór spalania podnosząc w nich ciśnienie. Wzrost ciśnienia powoduje wyhamowanie wirnika i zatrzymanie turbiny.

Dlatego turbo zatrzymuje się w kilka sekund. Jakby je wyjąć i rozkręcić do prędkości roboczej to by się kręciło pewnie kilka minut.
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

astra
Weteran
Posty: 1236
Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: --
Województwo: --
Has thanked: 156 times
Been thanked: 63 times

Re: Smarowanie turbiny po zgaszeniu silnika

Postautor: astra » 11 maja 2017, 11:51

marwisn pisze:Jak silnik się zatrzyma to kręcące się turbo z jednej strony nie dostaje już napędu od strony gorącej (spaliny), a od strony zimnej pompuje powietrze do komór spalania podnosząc w nich ciśnienie. Wzrost ciśnienia powoduje wyhamowanie wirnika i zatrzymanie turbiny.

Dlatego turbo zatrzymuje się w kilka sekund. Jakby je wyjąć i rozkręcić do prędkości roboczej to by się kręciło pewnie kilka minut.


Czyli w momencie zgaszenia silnika ten wzrost ciśnienia tłoczonego powietrza od strony zimnej turbiny odwraca zwrot siły napędowej (odwraca kierunek siły napędowej) i wyhamowuje turbinę.
Coś jak na statku gdy trzeba się zatrzymać, a przecież nie ma hamulców :D to "wrzucają wsteczny bieg" i śruba obraca się w przeciwnym kierunku i statek wyhamowuje.

Awatar użytkownika
danrok
Wyjadacz
Posty: 188
Rejestracja: 17 mar 2017, 23:49
Posiadane auto: Opel Astra 5 Enjoy + Business Plus
Silnik: 1.4 Turbo
Rocznik auta: 2016
Miasto: Wroclaw
Województwo: Dolnoslaskie
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Re: Smarowanie turbiny po zgaszeniu silnika

Postautor: danrok » 11 maja 2017, 13:14

No ale podniesienie ciśnienia smarowania chyba nie ma wpływu na ciśnienie tłoczonego powietrza?
Obrazek


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 94 gości