Hamownia D16SHT

Wszystko co chciałbyś wiedzieć o silnikach benzynowych w Astrze 5
Klor
Wyjadacz
Posty: 278
Rejestracja: 21 lis 2016, 19:26
Posiadane auto: AK ST
Silnik: 1.6
Rocznik auta: 2016
Miasto: DC
Województwo: mazowieckie
Been thanked: 17 times

Re: Hamownia D16SHT

Postautor: Klor » 09 sie 2020, 10:26

Jak na dwulitrowe turbo to mizerny wynik ;)

Added in 32 seconds:
Re: RE: Re: Hamownia D16SHT
Inferno pisze:Ciekawe jak ma się prawdziwy pomiar na hamowni silnikowej do ułomnego pomiaru na hamowni podwoziowej.
Wyjaśnij proszę czym jest ułomność pomiaru.

Klor
Wyjadacz
Posty: 278
Rejestracja: 21 lis 2016, 19:26
Posiadane auto: AK ST
Silnik: 1.6
Rocznik auta: 2016
Miasto: DC
Województwo: mazowieckie
Been thanked: 17 times

Re: RE: Re: Hamownia D16SHT

Postautor: Klor » 09 sie 2020, 10:26

Inferno pisze:Ciekawe jak ma się prawdziwy pomiar na hamowni silnikowej do ułomnego pomiaru na hamowni podwoziowej.
Wyjaśnij proszę czym jest ułomność pomiaru.

ToniEja
Weteran
Posty: 980
Rejestracja: 22 paź 2018, 22:18
Posiadane auto: Opel Astra K
Silnik: 1.6 Turbo 200KM
Rocznik auta: 2018
Miasto: Elbląg
Województwo: Warmińsko Mazurskie
Has thanked: 14 times
Been thanked: 32 times

Re: Hamownia D16SHT

Postautor: ToniEja » 09 sie 2020, 19:24

Ja odpowiem. Bo jest to pomiar posredni, a wszystkie pomiary pośrednie sa obarczone wiekszym błedem niż pomiar bezposredni./

Awatar użytkownika
komisarzryba
VIP
Posty: 5898
Rejestracja: 22 cze 2016, 11:34
Posiadane auto: Insignia Grand Sport
Silnik: 2.0 Turbo S/S 200 KM
Rocznik auta: 404
Miasto: Sieradz
Województwo: łódzkie
Has thanked: 1 time
Been thanked: 322 times

Re: Hamownia D16SHT

Postautor: komisarzryba » 09 sie 2020, 19:26

ale jezdzimy caly samochodem, a nie tylko silnikiem ;)
béton brut

Inferno
VIP
Posty: 1892
Rejestracja: 15 kwie 2019, 23:32
Posiadane auto: Astra K HB Dynamic
Silnik: 1.6 Turbo 200 KM AT
Rocznik auta: 2018
Miasto: Trójmiasto
Województwo: pomorskie
Has thanked: 125 times
Been thanked: 41 times

Re: Hamownia D16SHT

Postautor: Inferno » 09 sie 2020, 22:41

Moc silnika, podana w danych technicznych, to moc mierzona na wyjściu silnika (na wale). Sprzęgło cierne i hydrokinetyczne (konwerter momentu) mają straty. Skrzynia manualna i automatyczna maja straty. Każdy bieg ma inną sprawność, a więc inne straty. Opony mają straty zależne od ich oporów tarcia, ciśnienia, zużycia. Pomiar mocy na kołach (hamownia podwoziowa) nie jest pomiarem tożsamym z pomiarem mocy na hamowni silnikowej. To jest ogólnie zabawa i pomiar zgrubny.

Klor
Wyjadacz
Posty: 278
Rejestracja: 21 lis 2016, 19:26
Posiadane auto: AK ST
Silnik: 1.6
Rocznik auta: 2016
Miasto: DC
Województwo: mazowieckie
Been thanked: 17 times

Re: Hamownia D16SHT

Postautor: Klor » 10 sie 2020, 12:49

Inferno pisze:Pomiar mocy na kołach (hamownia podwoziowa) nie jest pomiarem tożsamym z pomiarem mocy na hamowni silnikowej. To jest ogólnie zabawa i pomiar zgrubny.


Zacznijmy od tego, że żadna hamownia nie mierzy bezpośrednio mocy. Dalej mi się nie chce tłumaczyć bo tak jak w przypadku hamowania lewą nogą będziesz wiedział lepiej.

Awatar użytkownika
PaGo
VIP
Posty: 5166
Rejestracja: 10 cze 2019, 14:28
Posiadane auto: Opel Astra V HB
Silnik: 1.4 xft
Rocznik auta: 2017
Miasto: ŁD
Województwo: łódzkie
Has thanked: 194 times
Been thanked: 126 times

Re: Hamownia D16SHT

Postautor: PaGo » 10 sie 2020, 13:25

Mierzy niutki.
Tamto się wylicza.
Nie ręczę za siebie.

Inferno
VIP
Posty: 1892
Rejestracja: 15 kwie 2019, 23:32
Posiadane auto: Astra K HB Dynamic
Silnik: 1.6 Turbo 200 KM AT
Rocznik auta: 2018
Miasto: Trójmiasto
Województwo: pomorskie
Has thanked: 125 times
Been thanked: 41 times

Re: Hamownia D16SHT

Postautor: Inferno » 10 sie 2020, 17:27

Klor pisze:Zacznijmy od tego, że żadna hamownia nie mierzy bezpośrednio mocy. Dalej mi się nie chce tłumaczyć bo tak jak w przypadku hamowania lewą nogą będziesz wiedział lepiej.

Hamownia mierzy moment siły, to jest M = F x r (powinien być zapis wektorowy, ale nie ma tu odpowiednich czcionek). Hamownia zwiększa opór (moment siły), aż silnik przestaje przyspieszać (układ jest w równowadze - I zasada mechaniki Newtona dla ruchu obrotowego). Wartość tego momentu jest momentem silnika przy danych obrotach. To sam robi we wielu krokach, żeby wyznaczyć moment przy różnych obrotach. Oczywiście pomiar ma zawsze charakter dyskretny, nigdy ciągły, choć wykres udaje pomiar ciągły.

Moc to praca (zmiana energii) wykonana w czasie, czyli: P = dW/dt, czyli praca obrotu silnika do czasu tego obrotu. P = Mv (v - prędkość kątowa - brak mi czcionek greckich). Oczywiście mierzone na hamowni przyrosty czasu, energii, kąta i inne nie są różniczkowe, ale bardzo krótkie.

Moc z definicji wynika z siły (momentu siły) i czasu, a że oba te parametry hamownia mierzy, więc na ich podstawie mierzy (wylicza) moc. Moc jest pochodną (granicą ilorazu różnicowego) przyrostu pracy do przyrostu czasu. Czy praca jest bezpośrednia, a moc pośrednia, to pytanie do... filozofa?

Mechanicy, skorygujcie mnie, bo mechanika to nie moja dziedzina. :!:

Klor
Wyjadacz
Posty: 278
Rejestracja: 21 lis 2016, 19:26
Posiadane auto: AK ST
Silnik: 1.6
Rocznik auta: 2016
Miasto: DC
Województwo: mazowieckie
Been thanked: 17 times

Re: Hamownia D16SHT

Postautor: Klor » 10 sie 2020, 18:17

Inferno pisze:Hamownia zwiększa opór (moment siły), aż silnik przestaje przyspieszać (układ jest w równowadze)


Nie zawsze tak wygląda pomiar. Są jeszcze hamownie inercyjne.

Inferno pisze:Moc z definicji wynika z siły (momentu siły) i czasu, a że oba te parametry hamownia mierzy, więc na ich podstawie mierzy (wylicza) moc.


Żadna hamownia nie mierzy mocy! Może ją wyliczyć z pomiaru czasu i siły lub czasu i położenia rolek (potem już łatwo zmiana położenia w czasie, znana inercja układu -> moment siły). Nie ma tutaj żadnej filozofii.

Tak samo działa hamownia silnikowa. Jedyną różnicą jest brak strat w układzie napędowym po drodze, które to tak samo jak moc silnika są obliczane na podstawie wyników pomiaru siły hamującej i/lub opóźnienia rolek.

Inferno
VIP
Posty: 1892
Rejestracja: 15 kwie 2019, 23:32
Posiadane auto: Astra K HB Dynamic
Silnik: 1.6 Turbo 200 KM AT
Rocznik auta: 2018
Miasto: Trójmiasto
Województwo: pomorskie
Has thanked: 125 times
Been thanked: 41 times

Re: Hamownia D16SHT

Postautor: Inferno » 10 sie 2020, 19:51

Klor pisze:Jedyną różnicą jest brak strat w układzie napędowym po drodze, które to tak samo jak moc silnika są obliczane na podstawie wyników pomiaru siły hamującej i/lub opóźnienia rolek.

Na biegu czy na luzie? Jak na luzie, skąd wie, jakie są straty na biegu? Skąd wie, jakie są strat na sprzęgle (zwłaszcza w automacie)?

ToniEja
Weteran
Posty: 980
Rejestracja: 22 paź 2018, 22:18
Posiadane auto: Opel Astra K
Silnik: 1.6 Turbo 200KM
Rocznik auta: 2018
Miasto: Elbląg
Województwo: Warmińsko Mazurskie
Has thanked: 14 times
Been thanked: 32 times

Re: Hamownia D16SHT

Postautor: ToniEja » 10 sie 2020, 21:31

Piszac pośredni miałem na mysli ze nie mierzony na silniku. Ladnie wytłumacozne powyzej straty :). dodam jeszcze ze kazdy pomiar jest obarczony błedem. W przypadku pomiarow posrednich ten błąd jest wiekszy niz w przypadku pomiarow bezposrednich.
Ostatnio zmieniony 10 sie 2020, 21:36 przez ToniEja, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
PaGo
VIP
Posty: 5166
Rejestracja: 10 cze 2019, 14:28
Posiadane auto: Opel Astra V HB
Silnik: 1.4 xft
Rocznik auta: 2017
Miasto: ŁD
Województwo: łódzkie
Has thanked: 194 times
Been thanked: 126 times

Re: Hamownia D16SHT

Postautor: PaGo » 10 sie 2020, 21:33

Proponuję dać na luz,
shamować fury,
i pochwalić się wynikami.
Nie ręczę za siebie.

Klor
Wyjadacz
Posty: 278
Rejestracja: 21 lis 2016, 19:26
Posiadane auto: AK ST
Silnik: 1.6
Rocznik auta: 2016
Miasto: DC
Województwo: mazowieckie
Been thanked: 17 times

Re: Hamownia D16SHT

Postautor: Klor » 10 sie 2020, 23:16

Inferno pisze:
Klor pisze:Jedyną różnicą jest brak strat w układzie napędowym po drodze, które to tak samo jak moc silnika są obliczane na podstawie wyników pomiaru siły hamującej i/lub opóźnienia rolek.

Na biegu czy na luzie? Jak na luzie, skąd wie, jakie są straty na biegu? Skąd wie, jakie są strat na sprzęgle (zwłaszcza w automacie)?


To bardzo proste, zupełnie nie interesuje Cię na którym łożysku są jakie straty bo po puszczeniu pedału gazu mierzy jak szybko układ przeniesienia napędu hamuje rozpędzone rolki. Na tej podstawie wyznacza straty między silnikiem a rolkami.

MrHt
Nowicjusz
Posty: 86
Rejestracja: 15 lis 2019, 20:37
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer
Silnik: 1.6 Cdti S/S 136 KM@160KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Żary
Województwo: Lubuskie
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: Hamownia D16SHT

Postautor: MrHt » 10 sie 2020, 23:33

To jeszcze proponuje uwzględnić temperaturę i ciśnienie atmosferyczne. Do tego jeszcze czy pomiar jest wykonywany z nadmuchem na auto czy bez. A no i jak zmienia się rozkład ciśnienia na samochodzie w zależności od jego prędkości. Czy miejsce wlotu powietrza do filtra ma znaczenie? Czy hamowania silnikowa potrafi odzwierciedlić takie zmienne? Czy może lepsza jest hamowania drogowa lub podwoziowa?

Inferno
VIP
Posty: 1892
Rejestracja: 15 kwie 2019, 23:32
Posiadane auto: Astra K HB Dynamic
Silnik: 1.6 Turbo 200 KM AT
Rocznik auta: 2018
Miasto: Trójmiasto
Województwo: pomorskie
Has thanked: 125 times
Been thanked: 41 times

Re: Hamownia D16SHT

Postautor: Inferno » 10 sie 2020, 23:45

Klor pisze:To bardzo proste, zupełnie nie interesuje Cię na którym łożysku są jakie straty bo po puszczeniu pedału gazu mierzy jak szybko układ przeniesienia napędu hamuje rozpędzone rolki. Na tej podstawie wyznacza straty między silnikiem a rolkami.

Manual mocno hamuje silnikiem, automat bardzo słabo. Chyba diesel ma silniejsze hamowanie silnikiem niż benzyniak. Czy czegoś nie rozumiem?

Czy może chodzi o to, że wciskamy sprzęgło przy włączonym biegu? Wtedy byśmy zmierzyli wszystkie straty poza stratami na sprzęgle. To by miało jakiś sens.

Added in 1 minute 58 seconds:
MrHt pisze:To jeszcze proponuje uwzględnić temperaturę i ciśnienie atmosferyczne. Do tego jeszcze czy pomiar jest wykonywany z nadmuchem na auto czy bez. A no i jak zmienia się rozkład ciśnienia na samochodzie w zależności od jego prędkości. Czy miejsce wlotu powietrza do filtra ma znaczenie? Czy hamowania silnikowa potrafi odzwierciedlić takie zmienne? Czy może lepsza jest hamowania drogowa lub podwoziowa?

Jak wszystkie silniki będziemy mierzyli w tych samych lub bardzo podobnych warunkach, to pomiary między różnymi silnikami są porównywalne i ma to wielki sens.

Klor
Wyjadacz
Posty: 278
Rejestracja: 21 lis 2016, 19:26
Posiadane auto: AK ST
Silnik: 1.6
Rocznik auta: 2016
Miasto: DC
Województwo: mazowieckie
Been thanked: 17 times

Re: Hamownia D16SHT

Postautor: Klor » 10 sie 2020, 23:51

Wysprzęglasz przy mierzeniu oporów.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 52 gości