Czerwony kolektor wydechowy 1.4 turbo

Wszystko co chciałbyś wiedzieć o silnikach benzynowych w Astrze 5
Awatar użytkownika
George
Klubowicz
Posty: 448
Rejestracja: 30 paź 2016, 10:16
Posiadane auto: Vauxhall Astra Sri
Silnik: 1.4 16V turbo 150KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Sutton in Ashfield
Województwo: Wielka Brytania
Has thanked: 26 times
Been thanked: 30 times

Czerwony kolektor wydechowy 1.4 turbo

Postautor: George » 19 lis 2017, 01:39

Witam, po powrocie do astry mam pewien problem, na pelnym ogniu , czyli gaz w podlodze, sport mode, smierdzi spalenizna w srodku, a kolektor za turbo byl czerwony, tak rozgrany jak w jakims 800 KM silniku , ktos tak mial?
Obrazek

Pozdrawiam Grzesiek. :twisted:

artur936
Nowicjusz
Posty: 37
Rejestracja: 12 mar 2017, 16:35
Posiadane auto: pel Astra V Sports Tourer
Silnik: 1.4 t
Rocznik auta: 2016
Miasto: bergisch gladbach
Województwo: Niemcy

Re: Czerwony kolektor wydechowy 1.4 turbo

Postautor: artur936 » 19 lis 2017, 09:51

To normalne jak silnik pałujesz. Nie zapomnij tylko po ostrej jeździe wystudzić turbo:)

Awatar użytkownika
colins
VIP
Posty: 1842
Rejestracja: 28 kwie 2017, 10:18
Posiadane auto: Skoda Octavia IV
Silnik: 1.5 TSI 150 KM
Rocznik auta: 2020
Miasto: Słubice
Województwo: lubuskie
Has thanked: 228 times
Been thanked: 334 times

Re: Czerwony kolektor wydechowy 1.4 turbo

Postautor: colins » 19 lis 2017, 09:53

Przekonałeś się na własne oczy, że chłodzenie turbiny po intensywnej jeździe ma jednak sens.
Bo chyba nie zgasiłeś od razu silnika?

Awatar użytkownika
marwisn
VIP
Posty: 3056
Rejestracja: 18 lis 2016, 19:38
Posiadane auto: Seat Leon 5F
Silnik: 1.4 Turbo S/S 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Poznań
Województwo: wielkopolska
Has thanked: 45 times
Been thanked: 247 times

Re: Czerwony kolektor wydechowy 1.4 turbo

Postautor: marwisn » 19 lis 2017, 09:56

George pisze:Witam, po powrocie do astry...


Pamiętam, że były plany na Insignie, Alfę. Astra ta sama czy inny egzemplarz ?
Obrazek

Astra K - 8,52 l/100 km.

Awatar użytkownika
George
Klubowicz
Posty: 448
Rejestracja: 30 paź 2016, 10:16
Posiadane auto: Vauxhall Astra Sri
Silnik: 1.4 16V turbo 150KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Sutton in Ashfield
Województwo: Wielka Brytania
Has thanked: 26 times
Been thanked: 30 times

Re: Czerwony kolektor wydechowy 1.4 turbo

Postautor: George » 19 lis 2017, 11:38

Mam insignie i wrocilem do mojej bialej :d tak silnik chodzil 15 min na jalowym
Obrazek

Pozdrawiam Grzesiek. :twisted:

Awatar użytkownika
admin
Admin
Posty: 3534
Rejestracja: 23 sty 2016, 15:41
Posiadane auto: Astra V ST i RAV4
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM (B14XFT MT6)
Rocznik auta: 2017
Miasto: Wrocław
Województwo: dolnośląskie
Has thanked: 52 times
Been thanked: 110 times

Re: Czerwony kolektor wydechowy 1.4 turbo

Postautor: admin » 19 lis 2017, 12:58

Witaj ponownie :)

artur936
Nowicjusz
Posty: 37
Rejestracja: 12 mar 2017, 16:35
Posiadane auto: pel Astra V Sports Tourer
Silnik: 1.4 t
Rocznik auta: 2016
Miasto: bergisch gladbach
Województwo: Niemcy

Re: Czerwony kolektor wydechowy 1.4 turbo

Postautor: artur936 » 19 lis 2017, 13:48

Wystarczyło by gdy turbina przestanie na czerwono świecić.

SACZI
VIP
Posty: 2173
Rejestracja: 09 kwie 2017, 11:28
Posiadane auto: Astra V HB
Silnik: 1.4T, 125KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: ..
Województwo: ..
Has thanked: 72 times
Been thanked: 203 times

Re: Czerwony kolektor wydechowy 1.4 turbo

Postautor: SACZI » 19 lis 2017, 17:58

Jak stal nie "świeci", to ma około 450-500*C.
Czerwony kolor to min 600*C, więc olej się w takiej temperaturze po prostu zwęgla ...
http://images41.fotosik.pl/13/011aa73f9e171b38.jpg
Obrazek

Awatar użytkownika
dziadzia82
Weteran
Posty: 1063
Rejestracja: 25 sty 2017, 16:49
Posiadane auto: Alfa Romeo Giulietta: Opel Astra K ST
Silnik: 1,4 MA 170 : 1,6 TB 200
Rocznik auta: 2017
Miasto: Będzin
Województwo: śląskie
Has thanked: 13 times
Been thanked: 115 times

Re: Czerwony kolektor wydechowy 1.4 turbo

Postautor: dziadzia82 » 19 lis 2017, 20:28

SACZI pisze:Jak stal nie "świeci", to ma około 450-500*C.
Czerwony kolor to min 600*C, więc olej się w takiej temperaturze po prostu zwęgla ...
http://images41.fotosik.pl/13/011aa73f9e171b38.jpg


Olej nie osiąga takiej temp.
Góra 150 sC w wyczynowych silnikach
Tak wysoka temp. dotyczy tylko strony ciepłej.
A do tego masz chłodnicze oleju czyli plus minus max. 100-120 sC
https://www.youtube.com/watch?v=yQIhHjRQMNE

Dlatego bardzo ważna jest temperatura zapłonu oleju min 230 sC. oraz HTHS min. 3,5mPa*s. ( wartości nie osiągalne dla normy D1gen2)
https://www.youtube.com/watch?v=OBGmm-2LQjs
Obrazek

SACZI
VIP
Posty: 2173
Rejestracja: 09 kwie 2017, 11:28
Posiadane auto: Astra V HB
Silnik: 1.4T, 125KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: ..
Województwo: ..
Has thanked: 72 times
Been thanked: 203 times

Re: Czerwony kolektor wydechowy 1.4 turbo

Postautor: SACZI » 19 lis 2017, 21:36

Ja nie napisałem, że olej osiąga taką temperaturę, tylko, że w takie to się zwęgla.
Czyli, jak elementy turbiny - łożyska, rozgrzewają się do tych 250-300 (lub więcej), a przepływ oleju nagle zostanie zatrzymany, to po prostu się tam zwęgli, czyli powstaje "piach" w oleju.
Kilka/kilkanaście/kilkadziesiąt takich zatrzymań turbo, powoduje, że zwęglone mikrocząsteczki "orają" nam łożyska turbiny, która pada po np 60 tys km.

Jeżeli chodzi o HTHS, to raczej nie ma on nic wspólnego z sytuacją, gdy "pałujemy" silnik, a następnie gwałtownie go zatrzymujemy.
W takiej sytuacji żadna jego wartość nie zapewnia ochrony.
Ma on zaś ogromne znaczenie, gdy silnik pracuje w trybie ciągłym pod bardzo dużym obciążeniem.
Jednak póki co nie znalazłem takiego opisu, który trafiłby do mnie w 100%.
Ważne jest słowo "shear", czyli odporność na ścinanie filmu olejowego, jego tarcie wewnętrzne, czyli zjawiska, które ciężko opisać w sposób zrozumiały.

Co do Piotra testera, to kontaktowałem się z nim, żeby przetestował nam Dexos1 gen2 i generalnie muszę powiedzieć że był tym faktem zainteresowany.
Prosił o dosłanie próbki oleju i test wykona.

Kolejna ciekawostka, w podobny sposób jak robi to youtuber, testuje się smarność skorygowaną oleju napędowego (zamiast ruchu obrotowego, wykorzystuje się posuwisto zwrotny), dlatego jego testy nie tak do końca są pozbawione sensu.
Wartość tego testu jest umieszczana na świadectwach jakości ON w każdej dostawie.
Obrazek

Awatar użytkownika
dziadzia82
Weteran
Posty: 1063
Rejestracja: 25 sty 2017, 16:49
Posiadane auto: Alfa Romeo Giulietta: Opel Astra K ST
Silnik: 1,4 MA 170 : 1,6 TB 200
Rocznik auta: 2017
Miasto: Będzin
Województwo: śląskie
Has thanked: 13 times
Been thanked: 115 times

Re: Czerwony kolektor wydechowy 1.4 turbo

Postautor: dziadzia82 » 19 lis 2017, 21:42

SACZI pisze:Ja nie napisałem, że olej osiąga taką temperaturę, tylko, że w takie to się zwęgla.
Czyli, jak elementy turbiny - łożyska, rozgrzewają się do tych 250-300 (lub więcej), a przepływ oleju nagle zostanie zatrzymany, to po prostu się tam zwęgli, czyli powstaje "piach" w oleju.
Kilka/kilkanaście/kilkadziesiąt takich zatrzymań turbo, powoduje, że zwęglone mikrocząsteczki "orają" nam łożyska turbiny, która pada po np 60 tys km.

Jeżeli chodzi o HTHS, to raczej nie ma on nic wspólnego z sytuacją, gdy "pałujemy" silnik, a następnie gwałtownie go zatrzymujemy.
W takiej sytuacji żadna jego wartość nie zapewnia ochrony.
Ma on zaś ogromne znaczenie, gdy silnik pracuje w trybie ciągłym pod bardzo dużym obciążeniem.
Jednak póki co nie znalazłem takiego opisu, który trafiłby do mnie w 100%.
Ważne jest słowo "shear", czyli odporność na ścinanie filmu olejowego, jego tarcie wewnętrzne, czyli zjawiska, które ciężko opisać w sposób zrozumiały.

Co do Piotra testera, to kontaktowałem się z nim, żeby przetestował nam Dexos1 gen2 i generalnie muszę powiedzieć że był tym faktem zainteresowany.
Prosił o dosłanie próbki oleju i test wykona.

Kolejna ciekawostka, w podobny sposób jak robi to youtuber, testuje się smarność skorygowaną oleju napędowego (zamiast ruchu obrotowego, wykorzystuje się posuwisto zwrotny), dlatego jego testy nie tak do końca są pozbawione sensu.
Wartość tego testu jest umieszczana na świadectwach jakości ON w każdej dostawie.


Co do tego masz bezgraniczną racje.
Natomiast HTHS zostawia film olejowy na częściach silnika.
W razie zaniku ciśnienia smarowania czym bardziej wyższy HTHS tym grubszy film olejowy na częściach silnika.
Obrazek

SACZI
VIP
Posty: 2173
Rejestracja: 09 kwie 2017, 11:28
Posiadane auto: Astra V HB
Silnik: 1.4T, 125KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: ..
Województwo: ..
Has thanked: 72 times
Been thanked: 203 times

Re: Czerwony kolektor wydechowy 1.4 turbo

Postautor: SACZI » 19 lis 2017, 22:29

OK, też masz rację, ale dotyczy ona sytuacji, gdy silnik, czy elementy silnika nie są przegrzane.
Wtedy może się okazać że "gęsty" olej ochroni turbo, które będzie się kręcić przez kilkanaście sekund po zatrzymaniu silnika.

Sytuacja, o której pisze George jest dla mnie abstrakcyjna, bo ja nigdy nie doprowadziłem silnika do takiego stanu.
Obrazek

artur936
Nowicjusz
Posty: 37
Rejestracja: 12 mar 2017, 16:35
Posiadane auto: pel Astra V Sports Tourer
Silnik: 1.4 t
Rocznik auta: 2016
Miasto: bergisch gladbach
Województwo: Niemcy

Re: Czerwony kolektor wydechowy 1.4 turbo

Postautor: artur936 » 20 lis 2017, 18:32

Panowie nie ma się o co spierać . Najważniejsze by po tak ostrej jeździe nie wyłączać silnika to proste. Dajmy jakieś 3 minuty na wytrącenie prędkości turbiny bo nagłe wyłączenie silnika powoduje że ona dalej pracuje a obiegu oleju nie ma. Z tąd tak jak koledzy piszecie następuje zwęglenie oleju i turbo powie pa pa.

Awatar użytkownika
Desiderata
VIP
Posty: 1876
Rejestracja: 26 lut 2017, 20:04
Posiadane auto: Astra V HB
Silnik: Turbo 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Gdynia
Województwo: Polska
Has thanked: 80 times
Been thanked: 81 times

Re: Czerwony kolektor wydechowy 1.4 turbo

Postautor: Desiderata » 28 gru 2017, 13:16

30 sekund to rozumiem ale 3 minuty? Ten czas jaką ma swoją genezę?
Sei frohgemut. Strebe danach glücklich zu sein.

Wojciech
Nowicjusz
Posty: 48
Rejestracja: 20 kwie 2017, 17:39
Posiadane auto: Astra K
Silnik: 1,6 SHT
Rocznik auta: 2017
Miasto: Gliwice
Województwo: Śląskie
Been thanked: 1 time

Re: Czerwony kolektor wydechowy 1.4 turbo

Postautor: Wojciech » 31 gru 2017, 18:04

A propos wyłączania rozgrzanego silnika polecam filmik gdzie od 10:28 autor mówi o teście jaki jest przeprowadzony na oleju, żeby dostać certyfikat GM. Dotyczy właśnie tego jak skutecznie smaruje i odprowadza ciepło po wyłączeniu, w sumie dobrze usłyszeć, że jest to dla nich ważne.
https://www.youtube.com/watch?v=l-zDt9FGJi8&t=759s


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 50 gości