Dobra, kamera jest zamontowana i działa. Jakość kamery mocno średnia, ale widać wszystko co powinno. Ja dla świętego spokoju upewniłem się, że można domontować kamerę i doprogramować, ASO mi w SPS sprawdziło, przez telefon jaka pytałem o wycenę.
Przeczytaj całą instrukcję zanim zaczniesz cokolwiek robić, nie ponoszę odpowiedzialności za ewentualne szkody, to jest opis jak ja dorobiłem się kamery w mojej Asteroidzie.
Co potrzebne:
1. Kamera, w moim przypadku do kombi w klapie bagażnika zamiast zaślepki, kupiłem oryginalną (39006839), na allegro z demontażu udało mi się z wtyczkami tyle, że wiązka parę centymetrów za wtyczką ucięta, ale dalej rozjaśnię co, gdzie idzie:)
a. Ewentualnie zestaw oryginalny do montażu np.:
https://doopla.pl/pl/p/zestaw-kamery-co ... mbi-/20112 z wiązką !!!
2. Instrukcja z
https://www.ifz-berlin.de/#/ numer: 39001690.
3. Trytki ta spięcia kabli.
4. Mufy do zaciśnięcia, jeśli ktoś chce pociąć oryginalną wiązkę.
5. Zaciskaraka do przewodów/złączek.
6. Opalarka lub zapalniczka (do muf/złączek z termokurczem).
!!!Wiązka samemu!!!
7. taśma parciana do wiązek.
8. 6 sztuk kabli kolorowych (3 około 8-10 m, 1 około 6 m, 1 około 2,5m, 1 około 0,5m).
9. 3 sztuki konektora MQS, taki mi się udało dobrać najbardziej zbliżony do oryginalnego.
10. JEŚLI brak oryginalnej wtyczki i gniazda to trzeba kupić coś wodoodpornego na 6 pinów i połączyć jak dalej opiszę.
11. Szybkozłącze samochodowe zamiast ciąć wiązki oryginalne.
12. Kilka sztuk konektorów do szybkozłącze oraz jedną końcówkę oczkową do kabla masowego.
OPIS PINÓW od kamery we wtyczce dla Astry z radiem R 4.0
1. sygnał kamery (+) - do modułu radia za schowkiem PIN X1/15.
2. Ekran przewodu sygnałowego kamery - do modułu radia za schowkiem PIN X1/13.
3. sygnał z lampy cofania - do wtyczki lampy lewej w klapie bagażnika biało-zielony kabel od lampy cofania.
4. sygnał kamery (-) - do modułu radia za schowkiem PIN X1/14.
5. masa - do śruby masowej w bagażniku, wg instrukcji po lewej stronie za plastikami w bagażniku (ja dopiąłem do śruby na nadkolu przy tylnych siedzeniach, tak się wymierzyło na oko, nie ciąłem drugi raz kabli
6. sygnał zapłonowy (+12V) - do wtyczki, ukrytej za plastikami przy nogach kierowcy, PIN 9 kabel fioletowo-zielony (uwaga ta wtyczka bardzo dziwnie się wypina, mało miejsca i ogólnie łatwo pogiąć piny przy złym wpięciu ponownie).
piny 1,2,4 kabel około 8-10 m
pin 6 kabel około 6 m
pin 4 kabel około 2,5 m
pin 3 kabel około 0.5 m
Szykujemy wiązkę :
można przymierzyć w aucie czy sięgnie, ja tak mierzyłem z dokładnością na oko
całość jak się orientacyjnie zgadza to obwiązujemy taśma parcianą, wygląda to schludnie i nie przetną się kabelki. oczywiście przy kolejnych odejściach czy to do masy, czy wtyczek, ja wyciągałem kable nieco wcześniej, żeby ładnie je ułożyć.
Teraz najgorsza robota, plastiki, dla twórców złączek i systemu montażu plastików mam nadzieje, że jest specjalne miejsce ze smołą w piekle
Trzeba mega uważać, albo połowa złączek pójdzie się kochać, wiem co mówię, one są mega badziewne co nawet wieloletni pracownik ASO mi potwierdził, że wyjątkowy badziew robią.
0. zgodnie ze sztuką odpiąć masę z akumulatora
1. zaczynamy dwie śruby w klapie bagażnika widoczne mniej więcej przy chwytach do jej opuszczania, następnie trzeba odpiąć około 12 złączek, trzymają jak nienormlane, łatwo połamać, dobrze by mieć jakiś ściągącz, ułatwia też zdjęcie zaślepek od kostki świateł element duży i nieporęczny element .
2. Ściągamy w klapie lewy "słupek", krótki odcinek na dwa wciski, potem środkowa część i mamy dostęp już do wszystkiego co nas interesuje w klapie.
3. Ręką można wypchnąć od środka klapy zaślepkę kamery cofani.
4. Ostrożnie wyczepiamy gumę łącznikową z kablami na środku (jest na wcisk, na cztery zaciski każda, ostrożnie ciężko chodzi i łatwo połamać, druga część w podsufitce.
5. Otwieramy tylne drzwi pasażera.
6. Ściągamy plastik, idący wysoko na nadkole prawie do pasów.
7. Odkręcamy śrubę pod siedziskiem pasażera za kierowcą i wyciągamy plastik kolejny.
8. 7 można od razu wyczepić największy fragment plastikowy idący przy podłodze pod pasami i obok nóg kierowcy, dużo zatrzasków ostrożnie wyciągnąć (ujawni się też wtyczka dla kabla z 6 pinu wtyczki kamery).
9. Wracamy do bagażnika (proponuje zostawić złożone fotele i zdjąć roletę) wypinamy tylny lewy słupek plastikowy.
10. Odkręcamy dwie śruby widoczne na boczku bagażnika na wysokości początku i końca rolety mniej więcej.
11. Jeszcze jedna śrubka widoczna w okolicach chwytu podparcia kanapy tylnej.
12. ściągamy plastiki.
13. Tunel środkowy od kierowcy w nogach okręcamy śrubę i wyciągamy plastik.
14. Tunel środkowy od pasażera wyciągamy plastik (nie ma śrub).
15. Należy wykręcić schowek znaleźć wszystkie śrubki plus ukryte pod maskownica od strony drzwi.
16. Auto przygotowane do kładzenia wiązki
17. Wpinamy kamerę w klapę, wtyczkę przekładamy i łączymy z wiązką kabli.
18. Przeciągamy i mocujemy kabel do wiązki idącej do lampy a kabel montujemy do żarówki „cofania”.
19. Następnie podpinamy wiązkę kamery trytkami dalej kablami aż do łącznika gumowego klapa/dach. Jest to mega ciężką wyciągnąć, aby nie uszkodzić proponuje powoli i delikatnie wciskać lekko kolejne zatrzaski ( jest to mała prostokątna z plastiku zabezpieczająca powiedzmy obejma) ja wypiąłem obydwie i z dachu i klapy. Można też spróbować wrzucić jakiś pilot np. z długiej trytki, albo kawałek czego elastycznego, ale dość sztywnego (uwaga, żeby nie przebić gumy tego łącznika bo może woda się lać później do środka, albo zrobić burdel na wtyczka w kablach).
a. Warto zabezpieczyć 3 piny izolacją, żeby ich nie uszkodzić, albo żeby się nie zaczepiły.
20. Podsufitka jest przypięta z tyłu klipsem na środku kilkanaście cm od brzegu, warto wypiąć łatwiej kabel/pilot przeprowadzić.
21. Po przeciągnięciu wiązki jedziemy dalej po kablu istniejącym trytkami do słupka C, potem w dół w stronę bagażnika lewej komory. W teorii tam powinien być kabel od masy dla kamery, mi się zrobił za długi i był już w taśmie materiałowej więc pociągnąłem dalej i przykręciłem do innego punktu koło siedziska pasażera za kierowcą (nie ma to znaczenia masa to masa, chyba, że ktoś chce mieć naprawdę idealnie jak producent zaleca, tutaj przyda się taka końcówka w kształcie oczka na 8 mm, jeśli mnie pamięć nie myli). Dalej ciągniemy kable po progu aż do dużej wtyczki po lewej stronie w nogach kierowcy mniej więcej pod rączką od klapy.
22. Tam odszukujemy pin numer 9, powinien to być zielono-fioletowy kabel. (uwaga z tą wtyczką jest mocno osadzona i ciasno, przy rozpinaniu/spinaniu, jeśli ktoś będzie potrzebował, łatwo można zagiąć piny (wiem co mówię ). Łączymy kabel od pinu 6 kamery, jest to przewód od sygnału zapłonowego dla kamery.
23. Dalej układamy wiązkę pod nogami kierowcy pod kierownicą, przez tunel środkowy pod/za schowkiem do wtyczki radia.
24. Wypiąć wtyczkę od radia.
25. Mały lajfhak, z wtyczki radia należy zdjąć plastik, który od strony wpinanej w moduł trzyma w kupie konektory i dopiero wtedy wcisnąć aż się zablokują konektory z kablami.
26. Przystępujemy do wciśnięcia pinów do wtyczki od radia.
a. Pin 1 kamer sygnał kamery (+) - do modułu radia za schowkiem do PIN X1/15.
b. Pin 2 kamery Ekran przewodu sygnałowego kamery - do modułu radia za schowkiem PIN X1/13.
c. Pin 4 kamery sygnał kamery (-) - do modułu radia za schowkiem PIN X1/14.
27. Zapiąć plastik zabezpieczający konektory wtyczki.
28. Wpiąć wtyczkę radia z wiązka kamery.
29. Odciąć namiar trytek po przypinaniu wiązki.
30. Teraz składamy Asię do kupy w odwrotnej kolejności.
31. Etap montażu kamerki jest zakończony.
32. Podpinamy akumulator i sprawdzamy, czy wszystko ok, programujemy szyby itd. itd.
33. Po montażu kamery (w sumie przed też można) trzeba udać się do ASO lub kogoś kto ma dostęp do SPS’a i online dokupi/doprogramuję kamerę do radia.
34. Cieszymy się wygodnym gadżetem uprzedzam, ze średniej jakości obrazem (hd w 3d, 4k, 8k to nie jest, ale widać przeszkody i linie, które dość fajnie pokazują tor jazdy, warto sprawdzić jak to działa zanim się będziemy wciskać na żyletkę.
Koszt w moim przypadku:
1. Kamera OEM z demontażu z Astry z oryginalna wtyczką – 297 z przesyłka z aukcji.
2. Kable – miałem w domu więc bez kosztowo.
3. Taśma parciana około 10 zł – ja kupiłem chyba z 50 m to zostało w opór, a obwinięta cała wiązka szczelnie i każda odnoga.
4. Konektory do wtyczki ja zapłaciłem 1 PLN za sztukę (kupiłem 5 sztuk), ale to dobierałem w sklepie elektronicznym, bo nie wiedziałem co to dokładnie jest. Warto mieć kilka więcej są bardzo delikatne.
5. Szybkozłączki – kilka złotych na allegro przy okazji kupiłem
6. Wtyczki do szybkozłaczek miałem w zestawie z zaciskarką.
7. Uruchomienie w ASO – Warszawa AutoWola – 429 PLN brutto.
Podsumowując trochę pracy i szukania w Internecie i za około 700-750 PLN można zamontować wszystko i aktywować. Trochę narzędzi trzeba mieć, ale to inna sprawa i tego nie uwzględniam w kosztach.
Plastiki są mega delikatne, a zatrzaski mocno trzymają warto dużo ostrożności zachować, co by ich nie połamać albo żeby blaszka zatrzasku nie wpadła pod blachę.
W ASO wyliczyli na grubo ponad 2000-2500 PLN brutto mniej więcej za nową kamerą i z wiązką OEM, montaż, bo to kombi i dużo roboty i programowanie.
Działa fajnie jestem bardzo zadowolony, mam nadzieje, że komuś się przyda.