Przycisk SPORT - jak dołożyć
: 29 lip 2017, 17:10
Czołem.
Zakładam temat bo pewnie wielu z Was interesuje dokładka tej funkcjonalności we własnym samochodzie .
Podziękowania dla kolegi Cornishtaz z brytyjskiego forum Astry K za pomoc w dotarciu do schematów.
Trochę teorii :
Funkcja sport polega na zmianie interpretacji wartości sygnału, który przychodzi z halotronu (pedał przyspieszenia) na sterownik. W stanie normalnym pedał przyspieszenia generuje wartośc sygnału 0 - 100% w całym zakresie ruchu. Po aktywacji funkcji SPORT zakres ten zmienia się i nominalna wartość 100 % jest osiągana już w połowie wychyłu pedału przyspieszenia. Nie ma żadnej innej mapy w silniku. Odczucie "większego kopa" wynika ze skrócenia skoku pedału gazu.
Z doświadczenia ze starszymi generacjami opli pozwolę sobie stwierdzić, że jest spora szansa na to, że funkcja siedzi w sterowniku tylko producent poskompił na włączniku .
Jest prosta metoda by to sprawdzić, która niestety wymaga interfejsu łączącego się z modułami w aucie. Należy tą funkcję wprogramować (aktywować) w sterowniku, a nastepnie odczytać błędy. Jeżeli sterownik ją obsługuje to wyskoczy błąd : "za wyskoka rezystancja lub przerwa w obwodzie". To daje nam pewność, że funkcja jest i ma się dobrze .
Teraz jak to podłaczyć :
Będziemy potrzebować inny panel z przyciskami.
Nie ma opcji by dołożyć dodatkowy przycisk do tego co macie, bo brak przycisku oznacza brak elektroniki pod nim. Kupujemy więc panel z który obsługuje to wszystko co mieliśmy do tej pory + dodatkowo funkcja sport.
Kolejny krok to weryfikacja czy mamy odpowiednią wiązkę w samochodzie. Konkretnie chodzi o połączenie pomiędzy złączem w tunelu, a złączami modułu BCM.
złacze w tunelu wygląda tak :
I interesują nas dwa piny: 11 i 27
Pin 11 jest połączony z pinem 8 brązowego złącza BCM
Pin 27 jest połączony z pinem 23 zielonego złącza BCM.
Sam moduł BCM znajduje się przy słupku A po stronie kierowcy i wygląda tak :
Podsumowując :
Optymalny wariant to kompletna instalacja. wtedy :
- programujemy moduł
- wymieniamy panel na odpowiedni i mamy SPORT'a
Najgorszy wariant to brak wszystkiego. Wtedy :
- programujemy moduł
- dokładamy brakujące dwa kable pomiędzy BCM, a gniazdem złącza w tunelu
- dokładamy brakujące dwa kable pomiędzy panelem, a wtykiem złącza w tunelu
- wymieniamy panel na odpowiedni i mamy SPORT'a
Zapraszam do dyskusji .
Zakładam temat bo pewnie wielu z Was interesuje dokładka tej funkcjonalności we własnym samochodzie .
Podziękowania dla kolegi Cornishtaz z brytyjskiego forum Astry K za pomoc w dotarciu do schematów.
Trochę teorii :
Funkcja sport polega na zmianie interpretacji wartości sygnału, który przychodzi z halotronu (pedał przyspieszenia) na sterownik. W stanie normalnym pedał przyspieszenia generuje wartośc sygnału 0 - 100% w całym zakresie ruchu. Po aktywacji funkcji SPORT zakres ten zmienia się i nominalna wartość 100 % jest osiągana już w połowie wychyłu pedału przyspieszenia. Nie ma żadnej innej mapy w silniku. Odczucie "większego kopa" wynika ze skrócenia skoku pedału gazu.
Z doświadczenia ze starszymi generacjami opli pozwolę sobie stwierdzić, że jest spora szansa na to, że funkcja siedzi w sterowniku tylko producent poskompił na włączniku .
Jest prosta metoda by to sprawdzić, która niestety wymaga interfejsu łączącego się z modułami w aucie. Należy tą funkcję wprogramować (aktywować) w sterowniku, a nastepnie odczytać błędy. Jeżeli sterownik ją obsługuje to wyskoczy błąd : "za wyskoka rezystancja lub przerwa w obwodzie". To daje nam pewność, że funkcja jest i ma się dobrze .
Teraz jak to podłaczyć :
Będziemy potrzebować inny panel z przyciskami.
Nie ma opcji by dołożyć dodatkowy przycisk do tego co macie, bo brak przycisku oznacza brak elektroniki pod nim. Kupujemy więc panel z który obsługuje to wszystko co mieliśmy do tej pory + dodatkowo funkcja sport.
Kolejny krok to weryfikacja czy mamy odpowiednią wiązkę w samochodzie. Konkretnie chodzi o połączenie pomiędzy złączem w tunelu, a złączami modułu BCM.
złacze w tunelu wygląda tak :
I interesują nas dwa piny: 11 i 27
Pin 11 jest połączony z pinem 8 brązowego złącza BCM
Pin 27 jest połączony z pinem 23 zielonego złącza BCM.
Sam moduł BCM znajduje się przy słupku A po stronie kierowcy i wygląda tak :
Podsumowując :
Optymalny wariant to kompletna instalacja. wtedy :
- programujemy moduł
- wymieniamy panel na odpowiedni i mamy SPORT'a
Najgorszy wariant to brak wszystkiego. Wtedy :
- programujemy moduł
- dokładamy brakujące dwa kable pomiędzy BCM, a gniazdem złącza w tunelu
- dokładamy brakujące dwa kable pomiędzy panelem, a wtykiem złącza w tunelu
- wymieniamy panel na odpowiedni i mamy SPORT'a
Zapraszam do dyskusji .