Jak zrobić automatyczny wyłącznik systemu Start / Stop (lub innej wybranej funkcji).
: 01 lip 2017, 20:22
Czołem.
Jak w temacie. Swoje rozwiązanie oparłem na gotowym przekaźniku, który można kupić za jakieś 35 pln. Układ prosty, więc nie powinien się zepsuć .
Co potrzeba :
- 5 standardowych konektorów
- kilka metrów przewodu (0,5 mm w zupełności wystarczy)
- przekaźnik serii 5DSP... firmy ASE (Oznaczenie cyfrowe na końcu to maksymalny czas zwłoki. Ja użyłem 500'tki bo taki akurat miałem. W zupełności wystarczy 20'tka.)
- lutownica
- cyna
- taśma izolacyjna lub koszulki termokurczliwe (polecam)
Do przekaźnika podłączamy pięć przewodów w sposób pokazany poniżej gdzie :
1 - plus 12V po stacyjce
2 - masa
3 - Przewód idący do panelu z przyciskami koło lewarka
4 - stały plus 12V
5 - Przewód idący do panelu z przyciskami koło lewarka
Jak to działa :
Po pojawieniu się sygnału sterującego (+12V po stacyjce) na wejściu, przekaźnik zewrze styki (czyli przycisk systemu S/S), ale z ustawioną zwłoką i tylko na ustawiony czas, po czym wyłączy się. Przekaźnik wykona taki sam cykl, bez względu na czas występowania sygnału sterującego (impuls lub stałe). Taki stan utrzyma się do kolejnego pojawienia się napięcia na styku sterującym.
Gdzie wpiąć się w z przewodami idącymi do panelu z przyciskami :
Interesują nas styki ze zdjęcia poniżej. Czy wepniemy się przy samej kostce, czy gdzieś w połowie wiązki nie ma znaczenia. Różnica taka, że w połowie wiązki musimy je wyszukać wśród kilku innych (kolory czarny i biały).
Miejsce zamontowania przekaźnika dowolne. Ja wybrałem tył tunelu (pod tylnym panelem) bo łatwo w razie ewentualnej usterki go wymienić.
Od i cała modyfikacja. Dwie godzinki razem z demontażem tunelu i przerwą na browarka .
A tak to działa w praktyce.
https://www.youtube.com/watch?v=WiMcnHTWino
Można tak uruchamiać dowolną funkcję dostępną przez wciśnięcie odpowiedniego przycisku (tryb sport, wyłączenie TC itd). Kwestia podania masy na konkretny pin panelu z przyciskami.
Jak w temacie. Swoje rozwiązanie oparłem na gotowym przekaźniku, który można kupić za jakieś 35 pln. Układ prosty, więc nie powinien się zepsuć .
Co potrzeba :
- 5 standardowych konektorów
- kilka metrów przewodu (0,5 mm w zupełności wystarczy)
- przekaźnik serii 5DSP... firmy ASE (Oznaczenie cyfrowe na końcu to maksymalny czas zwłoki. Ja użyłem 500'tki bo taki akurat miałem. W zupełności wystarczy 20'tka.)
- lutownica
- cyna
- taśma izolacyjna lub koszulki termokurczliwe (polecam)
Do przekaźnika podłączamy pięć przewodów w sposób pokazany poniżej gdzie :
1 - plus 12V po stacyjce
2 - masa
3 - Przewód idący do panelu z przyciskami koło lewarka
4 - stały plus 12V
5 - Przewód idący do panelu z przyciskami koło lewarka
Jak to działa :
Po pojawieniu się sygnału sterującego (+12V po stacyjce) na wejściu, przekaźnik zewrze styki (czyli przycisk systemu S/S), ale z ustawioną zwłoką i tylko na ustawiony czas, po czym wyłączy się. Przekaźnik wykona taki sam cykl, bez względu na czas występowania sygnału sterującego (impuls lub stałe). Taki stan utrzyma się do kolejnego pojawienia się napięcia na styku sterującym.
Gdzie wpiąć się w z przewodami idącymi do panelu z przyciskami :
Interesują nas styki ze zdjęcia poniżej. Czy wepniemy się przy samej kostce, czy gdzieś w połowie wiązki nie ma znaczenia. Różnica taka, że w połowie wiązki musimy je wyszukać wśród kilku innych (kolory czarny i biały).
Miejsce zamontowania przekaźnika dowolne. Ja wybrałem tył tunelu (pod tylnym panelem) bo łatwo w razie ewentualnej usterki go wymienić.
Od i cała modyfikacja. Dwie godzinki razem z demontażem tunelu i przerwą na browarka .
A tak to działa w praktyce.
https://www.youtube.com/watch?v=WiMcnHTWino
Można tak uruchamiać dowolną funkcję dostępną przez wciśnięcie odpowiedniego przycisku (tryb sport, wyłączenie TC itd). Kwestia podania masy na konkretny pin panelu z przyciskami.