Strona 1 z 1

"Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

: 21 gru 2016, 06:32
autor: daro
Dla zainteresowanych wklejam znaleziony test
http://m.auto-swiat.pl/testy,k4cwv9

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

: 21 gru 2016, 08:29
autor: Segor
Niekoniecznie, bowiem małe silniki z dużą mocą są wysilone
Pitu pitu... Stopień sprężania w tym silniku to 10,6. Dla porównania silniki benzynowe mazdy mają 14:1, a diesele nawet 24:1. Stopień sprężania jest jednym z ważnych czynników, który wpływa na siły działające na silnik, a więc bezpośrednio wpływa na jego zużycie. Jak widać silniki z wysokim stopniem sprężania nie są problemem.
Problemem jest tworzenie elementów o niskiej wytrzymałości. Nie ma żadnego problemu w stworzeniu silnika 1.0, który przejedzie 1mln km. Będzie na pewno cięższy, droższy niż obecnie produkowany, ale da się. Tylko po co? Koncerny zarabiają tylko na nowych autach, więc jak w każdej branży nie opłaca się produkować silników zanadto wytrzymałych.
Nie downsizing jest naszym problemem, tylko chciwość ludzi :(

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

: 21 gru 2016, 10:00
autor: Klor
Od kiedy to stopień sprężania jest miarą wysilenia silnika?

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

: 21 gru 2016, 10:29
autor: Segor
A nie jest? Może inaczej: co w takim razie jest?

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

: 21 gru 2016, 10:47
autor: Klor
No nie jest bo ten sam silnik (VAG 1.9 TDI dla przykładu) ma ten sam stopień sprężania (coś między 18.5-19,5:1) a występuje w różnych wariantach mocy. Uważasz, że 1.9 TDI 90 KM i 150 KM są tak samo wysilone?

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

: 21 gru 2016, 11:56
autor: Segor
No silniki te różnią się pewnie głównie ciśnieniem w cylindrze i faktycznie to ciśnienie jest tu kluczowe.
Niestety w specyfikacjach silników nie podaje się tego, a ja (zapewne bardzo naiwnie) przyjąłem, że zależność jest podobna dla większości marek. Chętnie posłucham kogoś, kto nakreśli temat dokładniej i rzetelnie :)

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

: 21 gru 2016, 13:52
autor: Klor
Segor pisze:No silniki te różnią się pewnie głównie ciśnieniem w cylindrze i faktycznie to ciśnienie jest tu kluczowe.
Niestety w specyfikacjach silników nie podaje się tego, a ja (zapewne bardzo naiwnie) przyjąłem, że zależność jest podobna dla większości marek. Chętnie posłucham kogoś, kto nakreśli temat dokładniej i rzetelnie :)


Mogą ale nie muszą się różnić ciśnieniem doładowania. Mogą mieć IC albo i nie, mogą mieć inne mapy. Wysilenie silnika to raczej kwestia tego ile mocy na litr pojemności skokowej generuje.

Nie wiem o jakiej zależności piszesz. Właściwie dla każdego silnika można znaleźć w sieci stopień sprężania.

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

: 21 gru 2016, 14:44
autor: b3rs
Klor pisze:Mogą ale nie muszą się różnić ciśnieniem doładowania. Mogą mieć IC albo i nie, mogą mieć inne mapy. Wysilenie silnika to raczej kwestia tego ile mocy na litr pojemności skokowej generuje.

Nie wiem o jakiej zależności piszesz. Właściwie dla każdego silnika można znaleźć w sieci stopień sprężania.


Tak jak np. legendarny 1.6 VTi 160 KM od Hondy?

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

: 21 gru 2016, 14:48
autor: Klor
Nie wiem co ma być tak jak w B16A2 o którym wspominasz... warto tylko pamiętać, że były odmiany B16A i B16B które mialy odpowiednio 170 i 185 KM ;-)

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

: 21 gru 2016, 15:18
autor: Segor
Klor pisze:Mogą ale nie muszą się różnić ciśnieniem doładowania. Mogą mieć IC albo i nie, mogą mieć inne mapy. Wysilenie silnika to raczej kwestia tego ile mocy na litr pojemności skokowej generuje.
Nie wiem o jakiej zależności piszesz. Właściwie dla każdego silnika można znaleźć w sieci stopień sprężania.
Wiem, że można znaleźć, dlatego go podałem.
No ja mając na myśli wysilenie silnika w domyśle przyjmuję, że chodzi o to, że zarzucamy mu mniejszą żywotność. A oceniłbym, że głównym czynnikiem, który przy danej konstrukcji wpływa na wytrzymałość jednostki to maksymalne ciśnienie jakie panuje w cylindrach (zakładam, że smarowanie, chłodzenie itp. jest w 100% wydajne). Im wyższe ciśnienie, tym mniej taki silnik wytrzyma.
No bo z czego bierze się moc jak nie z ciśnienia, którym tłoki są popychane (upraszczam nie uwzględniając układu wydechowego itp).? To jakie mapy, jakie paliwo, czy jest IC - wiadomo, że wpływa na moc. Tylko, że wszystko to wpływa na ciśnienie, które powstaje przy wybuchu mieszanki.
No i teraz dochodząc do sedna. Przyjąłem pewnie błędnie, że ciśnienie w jednostkach po downsizingu jest podobne do starych, o większej pojemności. Założyłem, że w bardziej efektywny sposób jest wytwarzane to samo ciśnienie. Przy takim założeniu nie można mówić o tym, że silnik jest bardziej wyżyłowany.
Zatem czy ktoś napisze jakie ciśnienie panuje w cylindrze jednego i drugiego silnika, żeby móc ocenić czy to kwestia "wyżyłowania" czy po prostu gorszej jakości materiałów?
Tu kolejne uproszczenie, bo wiadomo, że nowe silniki są bardziej skomplikowane i więcej rzeczy może się zepsuć...

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

: 21 gru 2016, 15:28
autor: Klor
Mylisz stopień sprężania (lub też cisnienie sprężania) z ciśnieniem które generowane jest przez wybuch mieszanki. Zupełnie pomijasz po co ta mieszanka wybucha (musi obrócić wał korbowy) oraz jak często musi wybuchać aby silnik osiągnął konkretną moc. Dlatego też nie ma sensu zastanawiać się nad ciśnieniem tylko nad mocą generowaną z litra pojemności. Twoje rozważania o ciśnieniu zupełnie pomijają np. obciążenia cieplne. Dodatkowo wszystkie te obciążenia należy odnieść do przekrojów/powierzchni elementów na które działają. Stąd też uproszczenie i odnoszenie mocy do pojemności silnika.

Jeżeli Twoje uproszczone rozumowanie miałoby sens to wolnossące diesle z CR 19:1 byłyby mało żywotne a wszyscy wiemy, że tak nie jest.

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

: 21 gru 2016, 15:45
autor: b3rs
Klor pisze:Nie wiem co ma być tak jak w B16A2 o którym wspominasz... warto tylko pamiętać, że były odmiany B16A i B16B które mialy odpowiednio 170 i 185 KM ;-)

Chodzi o trwałość tych silników i ich "wysilenie".

Re: "Astra 1.0T: trzy cylindry to standard" - test AutoŚwiat

: 22 gru 2016, 00:26
autor: Segor
Klor pisze:Mylisz stopień sprężania (lub też cisnienie sprężania) z ciśnieniem które generowane jest przez wybuch mieszanki.
Nie mylę, bo cały czas piszę, że to coś innego. Ale widzę, że nic konkretnego się nie dowiem, tylko to, że jestem w błędzie :)
Co nie zmienia faktu, że silniki po downsizingu mogłyby być wytrzymalsze od starych jeżeli tylko producent by tego chciał...