Olej opel.

Wszystko co się zepsuło i wymaga naprawy, dodaj tutaj i wszyscy będą wiedzieć.
SACZI
VIP
Posty: 2173
Rejestracja: 09 kwie 2017, 11:28
Posiadane auto: Astra V HB
Silnik: 1.4T, 125KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: ..
Województwo: ..
Has thanked: 72 times
Been thanked: 203 times

Re: Olej opel.

Postautor: SACZI » 28 gru 2023, 11:20

@domost, Ty nic nie rozumiesz z tego co piszę ...
I to właśnie jest dramat!
Coś sie na forum napisze, a czytający z różna wiedzą różnie to interpretują ...
Wyjaśniam pismem obrazkowym:

domost pisze:Dzięki SACZI za wyjaśnienie i oświecenie :D . Mam jako laik jedno pytanie, dlaczego nowa norma Opla OV 040-1547D3 zastępująca Dexos2 sugeruje stosowanie dla Diesla oleju z HTHS ­większy-równy 3.5? ...

Nie rozumiem co masz na myśli ...
Ogólnie po przejęciu Opla przez PSA, Ci drudzy "sklecili na kolanie" swoje normy, żeby już nie musieć płacić licencji za dexos'y GM'owi - to jest moje zdanie.
Same normy są "anonimowe", czyli nie wiadomo jakie mają wymagania, ale podejrzewam, że niższe w porównaniu z VW i MB.
W przeciwieństwie do Dexos1, każde OVxxx oparte jest o ACEA (D1g2 oparta jest o API/ILSAC).
Każdy olej OVxxx spełnia odpowiednia normę ACEA C5, C6 lub C3.
dexos1 gen2 to API SN+RC, SN Plus, SP i ILSAC GF5 i ostatnio GF6a. Dexos2 to nic innego jak ACEA C3
Te nowe normy Opla w zależności od wersji, maja HTHS odpowiadający SAE20 lub SAE30 w wariancie >3,5.

domost pisze:... Dziwne bo jak dobrze rozumiem, to niższy HTHS to lepsza ochrona na wysokie temperatury i zrywanie filmu olejowego. ....

Jest dokładnie odwrotnie.
Teoretycznie, im wyższy HTHS, tym lepsza "ochrona".
HTHS to lepkość dynamiczna z grubsza mówiąca o oporach wewnętrznych w oleju.
A dlatego teoretycznie, bo w zwykłych silnikach wzrost HTHS powyżej pewnej wartości powoduje tylko wzrost oporów wewnętrznych silnika. Własności przeciwzużyciowe się nie zmieniają.
Poniżej pewnej wartości HTHS (i lepkości kinematycznej) dochodzi do zintensyfikowania zużycia silnika.
Najpewniejszy przedział dla cywilnych samochodów to mniej więcej 2.9-3.5, czyli wszystkie oleje dexos1 gen2. Poniżej HTHS2.2-2.4 i lepkości kinematycznej 5 +/-1 cSt są wartości niebezpieczne i takich olejów należy po prostu unikać (to cos poniżej 0w16, czyli 0w8 np).
Same oleje niższej lepkości chemicznie są po prostu zdecydowanie lepsze.
Mniej wiskozatora, często dodatek estrów celem poprawy "przyczepności" oleju do metalu, lepsze dodatki przeciwzużyciowe, lepsze bazy olejowe (chociaż teraz to w większości HC, ale bdb HC) no i wyższa cena.
Silniki typu BMW MPower z kolei przez długi czas wymagały olejów z HTHS>4 (10w60) bo ze względów konstrukcyjnych, niższe lepkości sobie z nimi nie radziły (lub BMW sobie nie radziło z nimi).

domost pisze:... Czytałem gdzieś żeby nie przesadzać w dieslu z schodzeniem poniżej 3.5 HTHS i pozostać na midsaps.

Im wyższe naciski powierzchniowe, niższe prędkości obrotowe i pompa oleju o stałym wydatku, tym należy stosować oleje o wyższym HTHS.
Dzisiejsze diesle juz oficjalnie maja zalecenia olejów 0w20, czyli hths 2.6-2.9. Staremu 1.9 TDI HTS>4 będzie mało.
1.6 CDTI z Astr K mają pompę o regulowanym wydatku. Od 2018r chyba oficjalnie maja zalecane oleje SAE20.
Wcześniejsze podejrzewam bez problemu na takich mogą jeździć. Tak samo jak moja astra - oficjalnie SAE30, ale zmian w silniku pod SAE20 (poza GPF) nie było, więc nic nie stoi na przeszkodzie, żeby na SAE20 latać.


Co do stosowania oleju o konkretnej lepkości, to najbezpieczniej na forum jest napisać, żeby stosować te zalecane przez producenta.
Możesz zastosować "oczko" wyżej, niżej raczej nie.
Z tym, że bazując na tym co piszę, nie należy się bać olejów niższej lepkości, bo wlanie SAE20 w miejsce SAE30 nie spowoduje katastrofy w silniku. I do tematu właśnie tak podchodzić muszą konstruktorzy, czego Panowie z Castrola chyba nie zrozumieli.
Sam byłem świadkiem, gdy facet na Orlenie, zupełnie niekumaty olejowo, nie wiedział nawet jaki silnik ma. Dobrze, że wiedział, że ma Renault, kupował olej C2, gdzie Renault zaleca C4.
Zapas na lepkość w dół istnieć musi choćby ze względu na "niekumatego usera", który po prostu wleje olej silnikowy, czy rozcieńczenie oleju paliwem lub choćby naturalny jej spadek w wyniku degradacji polimerów.
Obrazek

Awatar użytkownika
PaGo
VIP
Posty: 5166
Rejestracja: 10 cze 2019, 14:28
Posiadane auto: Opel Astra V HB
Silnik: 1.4 xft
Rocznik auta: 2017
Miasto: ŁD
Województwo: łódzkie
Has thanked: 194 times
Been thanked: 126 times

Re: Olej opel.

Postautor: PaGo » 28 gru 2023, 11:36

Ej,zauważyłeś,,uszy"?
No,jest różnica.
Szczególnie zauważalne ta cenowa.
Pewnie powyżej 80% w porównaniu do 5w30.
Czy skuteczność ochrony silnika też jest +80%?
Czy przedłuży żywotność silnika kilkukrotnie?
Nie ręczę za siebie.

SACZI
VIP
Posty: 2173
Rejestracja: 09 kwie 2017, 11:28
Posiadane auto: Astra V HB
Silnik: 1.4T, 125KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: ..
Województwo: ..
Has thanked: 72 times
Been thanked: 203 times

Re: Olej opel.

Postautor: SACZI » 28 gru 2023, 11:59

O czym ty piszesz...?
Obrazek

Awatar użytkownika
PaGo
VIP
Posty: 5166
Rejestracja: 10 cze 2019, 14:28
Posiadane auto: Opel Astra V HB
Silnik: 1.4 xft
Rocznik auta: 2017
Miasto: ŁD
Województwo: łódzkie
Has thanked: 194 times
Been thanked: 126 times

Re: Olej opel.

Postautor: PaGo » 28 gru 2023, 12:34

A Ty o czym?
akcje-serwisowe-akcje-naprawcze-zlokalizowane-prob-f17/olej-opel-t262-s3930.html#p176404
Jakie wymierne korzyści mamy stosując 0w20?
Bo lepsza ochronę silnika na małych dystansach,to rozumiem,ale ile lepszą?
2,3,4 razy?
Ktoś wie?
Ostatnio zmieniony 28 gru 2023, 12:54 przez PaGo, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie ręczę za siebie.

SACZI
VIP
Posty: 2173
Rejestracja: 09 kwie 2017, 11:28
Posiadane auto: Astra V HB
Silnik: 1.4T, 125KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: ..
Województwo: ..
Has thanked: 72 times
Been thanked: 203 times

Re: Olej opel.

Postautor: SACZI » 28 gru 2023, 12:54

O Twoim poście ...
Jakie uszy, jakie kilkukrotne przedłużenie zywotności ...
Obrazek

Awatar użytkownika
PaGo
VIP
Posty: 5166
Rejestracja: 10 cze 2019, 14:28
Posiadane auto: Opel Astra V HB
Silnik: 1.4 xft
Rocznik auta: 2017
Miasto: ŁD
Województwo: łódzkie
Has thanked: 194 times
Been thanked: 126 times

Re: Olej opel.

Postautor: PaGo » 28 gru 2023, 12:54

Po kiego uja dopłacać do 0w20 czy innego ,,hybrydowego"?
Teraz jaśniej?
Nie wiesz co to uszy w słowie pisanym?
Nie ręczę za siebie.

SACZI
VIP
Posty: 2173
Rejestracja: 09 kwie 2017, 11:28
Posiadane auto: Astra V HB
Silnik: 1.4T, 125KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: ..
Województwo: ..
Has thanked: 72 times
Been thanked: 203 times

Re: Olej opel.

Postautor: SACZI » 28 gru 2023, 13:09

PaGo pisze:...
Bo lepsza ochronę silnika na małych dystansach,to rozumiem,ale ile lepszą?
2,3,4 razy?
Ktoś wie?

Zadaj to pytanie na infolinii opla - po co zalecają 0w20.
Obrazek

domost
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 09 paź 2022, 20:33
Posiadane auto: Opel Astra V Hatchback
Silnik: 1.6 CDTI 136KM Aut.
Rocznik auta: 2015
Miasto: Radom
Województwo: mazowieckie

Re: Olej opel.

Postautor: domost » 28 gru 2023, 13:12

SACZI pisze:@domost, Ty nic nie rozumiesz z tego co piszę ...
Nie rozumiem czego nie rozumiem :)
I to właśnie jest dramat!
Coś sie na forum napisze, a czytający z różna wiedzą różnie to interpretują ...
Nic nie interpretuję, nie stwierdziłem tezy tylko zadałem chyba jasne pytanie (czytaj posty ze zrozumieniem) ;)
Wyjaśniam pismem obrazkowym:

domost pisze:Dzięki SACZI za wyjaśnienie i oświecenie :D . Mam jako laik jedno pytanie, dlaczego nowa norma Opla OV 040-1547D3 zastępująca Dexos2 sugeruje stosowanie dla Diesla oleju z HTHS ­większy-równy 3.5? ...

Nie rozumiem co masz na myśli ...
Tak jak w pytaniu , dlaczego Opel zaleca dla diesla HTHS większy-równy 3.5? Pytanie proste.
Ogólnie po przejęciu Opla przez PSA, Ci drudzy "sklecili na kolanie" swoje normy, żeby już nie musieć płacić licencji za dexos'y GM'owi - to jest moje zdanie.
Same normy są "anonimowe", czyli nie wiadomo jakie mają wymagania, ale podejrzewam, że niższe w porównaniu z VW i MB.
W przeciwieństwie do Dexos1, każde OVxxx oparte jest o ACEA (D1g2 oparta jest o API/ILSAC).
Każdy olej OVxxx spełnia odpowiednia normę ACEA C5, C6 lub C3.
dexos1 gen2 to API SN+RC, SN Plus, SP i ILSAC GF5 i ostatnio GF6a. Dexos2 to nic innego jak ACEA C3
Te nowe normy Opla w zależności od wersji, maja HTHS odpowiadający SAE20 lub SAE30 w wariancie


domost pisze:... Dziwne bo jak dobrze rozumiem, to niższy HTHS to lepsza ochrona na wysokie temperatury i zrywanie filmu olejowego. ....

Jest dokładnie odwrotnie.
Teoretycznie, im wyższy HTHS, tym lepsza "ochrona".
HTHS to lepkość dynamiczna z grubsza mówiąca o oporach wewnętrznych w oleju.
A dlatego teoretycznie, bo w zwykłych silnikach wzrost HTHS powyżej pewnej wartości powoduje tylko wzrost oporów wewnętrznych silnika. Własności przeciwzużyciowe się nie zmieniają.
Poniżej pewnej wartości HTHS (i lepkości kinematycznej) dochodzi do zintensyfikowania zużycia silnika.
Najpewniejszy przedział dla cywilnych samochodów to mniej więcej 2.9-3.5, czyli wszystkie oleje dexos1 gen2. Poniżej HTHS2.2-2.4 i lepkości kinematycznej 5 +/-1 cSt są wartości niebezpieczne i takich olejów należy po prostu unikać (to cos poniżej 0w16, czyli 0w8 np).
Same oleje niższej lepkości chemicznie są po prostu zdecydowanie lepsze.
Mniej wiskozatora, często dodatek estrów celem poprawy "przyczepności" oleju do metalu, lepsze dodatki przeciwzużyciowe, lepsze bazy olejowe (chociaż teraz to w większości HC, ale bdb HC) no i wyższa cena.
Silniki typu BMW MPower z kolei przez długi czas wymagały olejów z HTHS>4 (10w60) bo ze względów konstrukcyjnych, niższe lepkości sobie z nimi nie radziły (lub BMW sobie nie radziło z nimi).
Wybór odpowiedniej lepkości HTHS dla Twojego pojazdu
Cytuję eksperta "Wybierając olej silnikowy do swojego pojazdu należy wziąć pod uwagę kilka rzeczy:
Olej o niskiej lepkości HTHS poprawia wydajność zużycia paliwa.
Olej o wysokiej lepkości HTHS zapewnia lepszą ochronę elementów silnika. Olej o niskiej zawartości HTHS w silniku przeznaczonym do oleju o wysokiej zawartości HTHS może powodować uszkodzenia.
Zapewnienie równowagi między wydajnością zużycia paliwa a ochroną silnika stawia przed producentami olejów silnikowych dwa ważne wyzwania:
Jak nisko można zejść z parametrem lepkości HTHS, zanim korzyści płynące z oszczędności paliwa zaczną znikać?
Jak możemy zmniejszyć zużycie silnika w przypadku środków smarnych o niskiej lepkości HTHS?"

[b]Z tego jasno wynika, że obniżanie HTTS ma na celu zmniejszenie spalania i sprostanie najnowszym wymogom norm emisji spalin i nie ma nic wspólnego z polepszeniem ochrony silnika.[/b]

domost pisze:... Czytałem gdzieś żeby nie przesadzać w dieslu z schodzeniem poniżej 3.5 HTHS i pozostać na midsaps.

Im wyższe naciski powierzchniowe, niższe prędkości obrotowe i pompa oleju o stałym wydatku, tym należy stosować oleje o wyższym HTHS.
Dzisiejsze diesle juz oficjalnie maja zalecenia olejów 0w20, czyli hths 2.6-2.9. Staremu 1.9 TDI HTS>4 będzie mało.
1.6 CDTI z Astr K mają pompę o regulowanym wydatku. Od 2018r chyba oficjalnie maja zalecane oleje SAE20.
Wcześniejsze podejrzewam bez problemu na takich mogą jeździć. Tak samo jak moja astra - oficjalnie SAE30, ale zmian w silniku pod SAE20 (poza GPF) nie było, więc nic nie stoi na przeszkodzie, żeby na SAE20 latać.


Co do stosowania oleju o konkretnej lepkości, to najbezpieczniej na forum jest napisać, żeby stosować te zalecane przez producenta.
Możesz zastosować "oczko" wyżej, niżej raczej nie.
Z tym, że bazując na tym co piszę, nie należy się bać olejów niższej lepkości, bo wlanie SAE20 w miejsce SAE30 nie spowoduje katastrofy w silniku. I do tematu właśnie tak podchodzić muszą konstruktorzy, czego Panowie z Castrola chyba nie zrozumieli.
Sam byłem świadkiem, gdy facet na Orlenie, zupełnie niekumaty olejowo, nie wiedział nawet jaki silnik ma. Dobrze, że wiedział, że ma Renault, kupował olej C2, gdzie Renault zaleca C4.
Zapas na lepkość w dół istnieć musi choćby ze względu na "niekumatego usera", który po prostu wleje olej silnikowy, czy rozcieńczenie oleju paliwem lub choćby naturalny jej spadek w wyniku degradacji polimerów.


Podsumowująć, dlatego nie "nie rozumiem" tylko nie do końca się z wszystkim co piszesz zgadzam. Sądzę, że im wyższy hths dla danej klasy lepkości oleju tym lepiej dla silnika.
Opel zaleca do Diesla 5W30 bo ma HTHS 3.5 w górę i nie bez znaczenia, konstruktorzy stawiają wymagania odnośnie parametrów oleju. Materiały z jakich są wykonane elementy ścierające się silnika ( łożyska, pierścienie, panewki) są skonstruowane pod określone parametry oleju i to w dieslu zwłaszcza. Sądzę, że materiały w nowszych jednostkach są dobierane pod nowe normy. Nie bez przyczyny w wielu katalogach części silnika jest podział na roczniki dla B16DTH: 2015-2018 i 2018- w górę dla tego samego kodu silnika, a części mają identyczne wymiary ale inny kod ( czyli mają inny materiał).

Jeśli benzynowym nie szkodzi zejście do 0W20 z konstrukcyjnego 5W30 to dla diesla nie jest tak prosto. Przy dieslu można zejść do 0W20 ale wszystkie istotne parametry trzeba dopasować jak najbliżej normy Dexos2 ( mała dygresja Dexos2 nie jest równy w 100% z każdym C3).

SACZI
VIP
Posty: 2173
Rejestracja: 09 kwie 2017, 11:28
Posiadane auto: Astra V HB
Silnik: 1.4T, 125KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: ..
Województwo: ..
Has thanked: 72 times
Been thanked: 203 times

Re: Olej opel.

Postautor: SACZI » 28 gru 2023, 13:32

Nie pisz boldem, bo oznacza to krzyk, a ja nie rozmawiam z komkolwiek, kto próbje na mnie głos podnosić.

domost pisze:Podsumowująć, dlatego nie "nie rozumiem" tylko nie do końca się z wszystkim co piszesz zgadzam. Sądzę, że im wyższy hths dla danej klasy lepkości oleju tym lepiej dla silnika.
Opel zaleca do Diesla 5W30 bo ma HTHS 3.5 w górę i nie bez znaczenia, konstruktorzy stawiają wymagania odnośnie parametrów oleju. Materiały z jakich są wykonane elementy ścierające się silnika ( łożyska, pierścienie, panewki) są skonstruowane pod określone parametry oleju i to w dieslu zwłaszcza. Sądzę, że materiały w nowszych jednostkach są dobierane pod nowe normy. Nie bez przyczyny w wielu katalogach części silnika jest podział na roczniki dla B16DTH: 2015-2018 i 2018- w górę dla tego samego kodu silnika, a części mają identyczne wymiary ale inny kod ( czyli mają inny materiał).[/b]
[b]Jeśli benzynowym nie szkodzi zejście do 0W20 z konstrukcyjnego 5W30 to dla diesla nie jest tak prosto. Przy dieslu można zejść do 0W20 ale wszystkie istotne parametry trzeba dopasować jak najbliżej normy Dexos2 ( mała dygresja Dexos2 nie jest równy w 100% z każdym C3).

G prawda!
Jak pisałem, HTHS do pewnej wartości zwiększa przeciwzuzyciówkę, powyżej której już tylko zwiększają się opory.
Opel 0w20 od pewnego rocznika zaczął zalecać. Zdaje się był to 2018r. Wcześniej było C3
Konstruktorzy żadnych zaleceń wobec oleju nie stawiają, bo nie maja w tej kwestii nic do gadania.
Dostają wytyczne i mają dopasować silniki z zapasem na "idiotę", czy rozcieńczenie paliwem.

Jakie istotne parametry chcesz w oleju 0w20 dopasować do 5w30?
HTHS?
NOACK?
Lepkości?
No z TBN, SSI i kilkoma innymi może sie udać.
Ale zaraz - można napisać, że C5=C3 za wyjątkiem lepkości kinematycznej i dynamicznej.
I nie napisałem, że D2=C3, a że D2 oparte jest na C3, tak samo jak VW504/507, MB22951, 229.52, BMW LL04, PSA2290 ...
Każda z ww norm bazuje na ACEA C3 i dodaje do niej swoje testy.
Jest to wyraźnie napisane w przypadku normy BMW - C3 + 3 testy na silniku N20.
Dlatego jak olej ma aprobatę MB, czy VW, bez problemu można go stosować w każdym innym silniku wymagającym oleju pochodnego C3.


domost pisze:... Nie bez przyczyny w wielu katalogach części silnika jest podział na roczniki dla B16DTH: 2015-2018 i 2018- w górę dla tego samego kodu silnika, a części mają identyczne wymiary ale inny kod ( czyli mają inny materiał)...

Podaj przykłady.
A jeżeli tak kurczowo się tego trzymasz, to dlaczego o 0w20 pytasz - podpucha?
2016 to rocznik, gdzie o 0w20 nawet nikt nie śmiał wspominać.
Wtedy raczej była dyskusja, czy nie lepiej SAE40 stosować.
Obrazek

Awatar użytkownika
PaGo
VIP
Posty: 5166
Rejestracja: 10 cze 2019, 14:28
Posiadane auto: Opel Astra V HB
Silnik: 1.4 xft
Rocznik auta: 2017
Miasto: ŁD
Województwo: łódzkie
Has thanked: 194 times
Been thanked: 126 times

Re: Olej opel.

Postautor: PaGo » 28 gru 2023, 13:56

SACZI pisze:
PaGo pisze:...
Bo lepsza ochronę silnika na małych dystansach,to rozumiem,ale ile lepszą?
2,3,4 razy?
Ktoś wie?

Zadaj to pytanie na infolinii opla - po co zalecają 0w20.

Sorki,sam polecasz 0w20 (i te,,hybrydowe").
A mnie odsylasz do infolinii?
Chyba,że źle zrozumiałem..
Nie ręczę za siebie.

SACZI
VIP
Posty: 2173
Rejestracja: 09 kwie 2017, 11:28
Posiadane auto: Astra V HB
Silnik: 1.4T, 125KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: ..
Województwo: ..
Has thanked: 72 times
Been thanked: 203 times

Re: Olej opel.

Postautor: SACZI » 28 gru 2023, 14:04

Jak chcesz się dowiedzieć ile x "ochrona" sie zwiększa, czy tak trwałość silnika.
Nikt Ci takiej odpowiedzi nie udzieli, bo takich danych po prostu nie ma i być nie może.
Na infolinii dostaniesz stek bzdur ...

Natomiast na oilclub ktoś wrzucił opracowanie z testów eksploatacyjnych silnika EcoBoost na olejach 0w16 vs 5w30, gdzie producent zaleca 5w20.
Silnik na 0w16 wykazał znacząco niższe zużycie w testach "cold start", podczas gdy na 5w30 przewaga była w testach gdzie dominowało stałe, duże obciążenie.
Nikt nie próbuje nawet szacować trwałości na tym, czy innym oleju.
Przewaga mierzona masą ścieru metalowego, która znalazła się w oleju.
Jak znajdę stronę to podlinkuję.
Obrazek

Awatar użytkownika
PaGo
VIP
Posty: 5166
Rejestracja: 10 cze 2019, 14:28
Posiadane auto: Opel Astra V HB
Silnik: 1.4 xft
Rocznik auta: 2017
Miasto: ŁD
Województwo: łódzkie
Has thanked: 194 times
Been thanked: 126 times

Re: Olej opel.

Postautor: PaGo » 28 gru 2023, 14:28

Właśnie o to chodzi.
Nikt nie wie ile tak naprawdę przedłuży żywot silnika stosując taki czy inny olej.
Zakładając,że oba są wysokiej jakości i spełniają wymagania silnika.
Reasumując:
Do miasta wlewasz 0w20,
wybierasz się w trasę ,to zmieniasz na 30.
Rozwiązanie optymalne .
Czy może lepszy jakiś w40?
Na powaznie:
jeśli większość auto przejeżdża w mieście to spokojnie zalać 20(hybryda)
A jak przeważają trasy to 30.
Wybrać któryś polecany przez saczi i zapomnieć ..
Nie ręczę za siebie.

SACZI
VIP
Posty: 2173
Rejestracja: 09 kwie 2017, 11:28
Posiadane auto: Astra V HB
Silnik: 1.4T, 125KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: ..
Województwo: ..
Has thanked: 72 times
Been thanked: 203 times

Re: Olej opel.

Postautor: SACZI » 28 gru 2023, 14:44

PaGo pisze:...
Reasumując:
Do miasta wlewasz 0w20,
wybierasz się w trasę ,to zmieniasz na 30.
...

Zapomniałeś jeszcze uwzględnić lato/zima ...
Problem polega na tym, że silnik spalinowy może pracować i pracuje na olejach o ogromnej rozpiętości lepkości.
przeszukując oilclub, znalazłem zdjęcie, które to obrazuje.
https://www.oilclub.pl/index.php?thread ... ost-157438
czyli, poniżej tych przysłowiowych 5 cSt w 100C, zaczyna się robić żółto/czerwono. I w druga stronę, powyżej 150-200 również czerwienieje.
Czyli zakres od 6 cSt do +50 to dokładnie przedział lepkości od SAE16 do SAE60.
Jako przykład - instrukcja obsługi Toyot, na pewno Corolli.
Wpisali tam oleje od 0w16/20 do 15w40 (bo floty tak preferują).
Z jakichś względów, 0w20 jest preferowany w silnikach Toyot i robią na nich kosmiczne przebiegi.
I jak tu mówić o "projektowaniu silnika pod konkretną lepkość" ... ?
Obrazek

Awatar użytkownika
PaGo
VIP
Posty: 5166
Rejestracja: 10 cze 2019, 14:28
Posiadane auto: Opel Astra V HB
Silnik: 1.4 xft
Rocznik auta: 2017
Miasto: ŁD
Województwo: łódzkie
Has thanked: 194 times
Been thanked: 126 times

Re: Olej opel.

Postautor: PaGo » 28 gru 2023, 14:48

Ej,zapomniałeś ,że są 4 pory roku.
a Vivaldi pamiętał..
Chyba rozsądniej jest dopasować olej do silnika niż na odwrót?
Ostatnio zmieniony 28 gru 2023, 14:52 przez PaGo, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie ręczę za siebie.

SACZI
VIP
Posty: 2173
Rejestracja: 09 kwie 2017, 11:28
Posiadane auto: Astra V HB
Silnik: 1.4T, 125KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: ..
Województwo: ..
Has thanked: 72 times
Been thanked: 203 times

Re: Olej opel.

Postautor: SACZI » 28 gru 2023, 14:51

Dawno już to zrobili wprowadzając oleje wielosezonowe, czyli xW-y.
Obrazek

Awatar użytkownika
PaGo
VIP
Posty: 5166
Rejestracja: 10 cze 2019, 14:28
Posiadane auto: Opel Astra V HB
Silnik: 1.4 xft
Rocznik auta: 2017
Miasto: ŁD
Województwo: łódzkie
Has thanked: 194 times
Been thanked: 126 times

Re: Olej opel.

Postautor: PaGo » 28 gru 2023, 14:52

Zdarza Ci się żartować?
Nie ręczę za siebie.

SACZI
VIP
Posty: 2173
Rejestracja: 09 kwie 2017, 11:28
Posiadane auto: Astra V HB
Silnik: 1.4T, 125KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: ..
Województwo: ..
Has thanked: 72 times
Been thanked: 203 times

Re: Olej opel.

Postautor: SACZI » 28 gru 2023, 14:55

Obrazek

domost
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 09 paź 2022, 20:33
Posiadane auto: Opel Astra V Hatchback
Silnik: 1.6 CDTI 136KM Aut.
Rocznik auta: 2015
Miasto: Radom
Województwo: mazowieckie

Re: Olej opel.

Postautor: domost » 28 gru 2023, 15:08

SACZI pisze:Nie pisz boldem, bo oznacza to krzyk, a ja nie rozmawiam z kimkolwiek, kto próbuje na mnie głos podnosić. Ni
Przyganiał kocioł garnkowi ( cytuję "G prawda, Ty nic nie rozumiesz.., dramat!). Nie mam zamiaru nikogo obrażać ale twój ton wypowiedzi jest kłótliwy. Jeżeli jednak ktoś się poczuł urażony to przepraszam ;) . Niepotrzebnie brnąłem w dyskusję, pytanie było proste który lepszy a nie który zamiast. Też w tym tonie nie mam zamiaru rozmawiać. Pozdrawiam i wszystkiego najlepszego w nowym roku !!!
domost pisze:Podsumowująć, dlatego nie "nie rozumiem" tylko nie do końca się z wszystkim co piszesz zgadzam. Sądzę, że im wyższy hths dla danej klasy lepkości oleju tym lepiej dla silnika.
Opel zaleca do Diesla 5W30 bo ma HTHS 3.5 w górę i nie bez znaczenia, konstruktorzy stawiają wymagania odnośnie parametrów oleju. Materiały z jakich są wykonane elementy ścierające się silnika ( łożyska, pierścienie, panewki) są skonstruowane pod określone parametry oleju i to w dieslu zwłaszcza. Sądzę, że materiały w nowszych jednostkach są dobierane pod nowe normy. Nie bez przyczyny w wielu katalogach części silnika jest podział na roczniki dla B16DTH: 2015-2018 i 2018- w górę dla tego samego kodu silnika, a części mają identyczne wymiary ale inny kod ( czyli mają inny materiał).[/b]
[b]Jeśli benzynowym nie szkodzi zejście do 0W20 z konstrukcyjnego 5W30 to dla diesla nie jest tak prosto. Przy dieslu można zejść do 0W20 ale wszystkie istotne parametry trzeba dopasować jak najbliżej normy Dexos2 ( mała dygresja Dexos2 nie jest równy w 100% z każdym C3).

G prawda!
Jak pisałem, HTHS do pewnej wartości zwiększa przeciwzuzyciówkę, powyżej której już tylko zwiększają się opory.
Opel 0w20 od pewnego rocznika zaczął zalecać. Zdaje się był to 2018r. Wcześniej było C3
Konstruktorzy żadnych zaleceń wobec oleju nie stawiają, bo nie maja w tej kwestii nic do gadania.
Dostają wytyczne i mają dopasować silniki z zapasem na "idiotę", czy rozcieńczenie paliwem.

Jakie istotne parametry chcesz w oleju 0w20 dopasować do 5w30?
HTHS?
NOACK?
Lepkości?
No z TBN, SSI i kilkoma innymi może sie udać.
Ale zaraz - można napisać, że C5=C3 za wyjątkiem lepkości kinematycznej i dynamicznej.
I nie napisałem, że D2=C3, a że D2 oparte jest na C3, tak samo jak VW504/507, MB22951, 229.52, BMW LL04, PSA2290 ...
Każda z ww norm bazuje na ACEA C3 i dodaje do niej swoje testy.
Jest to wyraźnie napisane w przypadku normy BMW - C3 + 3 testy na silniku N20.
Dlatego jak olej ma aprobatę MB, czy VW, bez problemu można go stosować w każdym innym silniku wymagającym oleju pochodnego C3.


domost pisze:... Nie bez przyczyny w wielu katalogach części silnika jest podział na roczniki dla B16DTH: 2015-2018 i 2018- w górę dla tego samego kodu silnika, a części mają identyczne wymiary ale inny kod ( czyli mają inny materiał)...

Podaj przykłady.
A jeżeli tak kurczowo się tego trzymasz, to dlaczego o 0w20 pytasz - podpucha?
2016 to rocznik, gdzie o 0w20 nawet nikt nie śmiał wspominać.
Wtedy raczej była dyskusja, czy nie lepiej SAE40 stosować.

Awatar użytkownika
PaGo
VIP
Posty: 5166
Rejestracja: 10 cze 2019, 14:28
Posiadane auto: Opel Astra V HB
Silnik: 1.4 xft
Rocznik auta: 2017
Miasto: ŁD
Województwo: łódzkie
Has thanked: 194 times
Been thanked: 126 times

Re: Olej opel.

Postautor: PaGo » 28 gru 2023, 15:10

Dla mnie tamto forum nie jest po polsku-nie dam rady.
Poza tym oleje to nie mój konik.
Wystarczy mi,że ktoś posiadający wiedzę coś mi podpowie,który olej jest ok.
Nie ręczę za siebie.

DKN
Wyjadacz
Posty: 122
Rejestracja: 06 mar 2021, 14:27
Posiadane auto: Opel Astra V
Silnik: 1,4 Turbo 125
Rocznik auta: 2019
Miasto: ___
Województwo: śląskie
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times

Re: Olej opel.

Postautor: DKN » 28 gru 2023, 15:18

Wg mnie każdy oryginalny i spełniający wymagania producenta. Najważniejsze to nie popadać w skrajności, tzn. nie olewać tematu i nie zafiksować się na punkcie oleju. W podlinkowanym temacie jest przypadek samochodu z przebiegiem 125 tys km na oleju 0W20. Pewnie na 5W40 też wykręci się podobne i wyższe przebiegi bez problemów. 5W30 można traktować jako złoty środek, taką bezpieczną propozycje leżącą pośrodku dopuszczalnych przez producenta lepkości. Niech każdy sobie odpowie jaki jest jego styl jazdy, w jakim terenie i klimacie mieszka i z zaleceń producenta wybierze to co pozwoli mu spokojnie spać :)
viewtopic.php?f=8&t=545&p=174554#p174554
Ps. Sam po zakupie auta chciałem wylewać 0W20 i jezdzic na 5W30, ale zrobiłem analize przepracowanego oleju i zostałem przy 0W20.

DKN
Wyjadacz
Posty: 122
Rejestracja: 06 mar 2021, 14:27
Posiadane auto: Opel Astra V
Silnik: 1,4 Turbo 125
Rocznik auta: 2019
Miasto: ___
Województwo: śląskie
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times

Re: Olej opel.

Postautor: DKN » 07 sty 2024, 17:14

Gdyby to miało być dla kogoś inspiracją, to zamówiłem dzisiaj olej ELF EVOLUTION FULL-TECH VCX 0W20. Trafiła się dobra cena na znanym portalu.

domost
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 09 paź 2022, 20:33
Posiadane auto: Opel Astra V Hatchback
Silnik: 1.6 CDTI 136KM Aut.
Rocznik auta: 2015
Miasto: Radom
Województwo: mazowieckie

Re: Olej opel.

Postautor: domost » 09 sty 2024, 17:48

https://fb.watch/ptbT-gFNGz/?
Jak pojawi się na YT to dam link.

DKN
Wyjadacz
Posty: 122
Rejestracja: 06 mar 2021, 14:27
Posiadane auto: Opel Astra V
Silnik: 1,4 Turbo 125
Rocznik auta: 2019
Miasto: ___
Województwo: śląskie
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times

Re: Olej opel.

Postautor: DKN » 09 sty 2024, 20:12


tomekkemot
Nowicjusz
Posty: 32
Rejestracja: 20 paź 2023, 18:47
Posiadane auto: Astra K ST
Silnik: 1,4 150KM S/S
Rocznik auta: 2018
Miasto:
Województwo: Małopolska

Re: Olej opel.

Postautor: tomekkemot » 11 sty 2024, 21:24

Troche się niektórzy zafiksowali czy 0w20 a może 5w30. Przecież juz od dawna wiadomo, że opel od roku modelowego 2019 zmienił pierścienie olejowe oraz oprogramowanie sterujące. Z tąd między innymi zmiana lepkości na 0w20.

Awatar użytkownika
PaGo
VIP
Posty: 5166
Rejestracja: 10 cze 2019, 14:28
Posiadane auto: Opel Astra V HB
Silnik: 1.4 xft
Rocznik auta: 2017
Miasto: ŁD
Województwo: łódzkie
Has thanked: 194 times
Been thanked: 126 times

Re: Olej opel.

Postautor: PaGo » 12 sty 2024, 07:15

Ja nie wiedziałem.
Nie ręczę za siebie.

SACZI
VIP
Posty: 2173
Rejestracja: 09 kwie 2017, 11:28
Posiadane auto: Astra V HB
Silnik: 1.4T, 125KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: ..
Województwo: ..
Has thanked: 72 times
Been thanked: 203 times

Re: Olej opel.

Postautor: SACZI » 12 sty 2024, 13:38

Kurde, któryś raz z kolei pisze te same posty po raz drugi...

tomekkemot pisze:...Przecież juz od dawna wiadomo, że opel od roku modelowego 2019 zmienił pierścienie olejowe oraz oprogramowanie sterujące. ....

Oprogramowanie
Udało ulec zmianie, bo gpf doszedł.
A co do pierścieni, to masz jakieś potwierdzone źródło informacji?
Bo ja szukałem w ASO zmian pod tym właśnie kątem i pytałem o panewki, pompę oleju i właśnie pierścienie. Odp była, że moja astra i astra @dkn mają takie same nr ww części.
Obrazek

tomekkemot
Nowicjusz
Posty: 32
Rejestracja: 20 paź 2023, 18:47
Posiadane auto: Astra K ST
Silnik: 1,4 150KM S/S
Rocznik auta: 2018
Miasto:
Województwo: Małopolska

Re: Olej opel.

Postautor: tomekkemot » 12 sty 2024, 18:36

Mylisz się Saczi, nie pisze po dwa razy tego samego. Ja Twoje posty czytam z uwagą bo uważam masz b.dużą wiedze na temat olejów. Dawno temu pisałem o gpf i wszyscy byli zdziwieni. O pierscieniach dowiedziałem się niedawno więc napisałem. w ASO mają burdel jakich mało. od drugiej połowy 2018 roku oznaczenia kodowe niektórych częsci do silnika sa różne chociaż częsci wyglądają identycznie. Wyglada na to ,że sa z innych materiałów bo po co kodować 2 razy różnie tą samą część. Pierścienie sa na 100% inne.

SACZI
VIP
Posty: 2173
Rejestracja: 09 kwie 2017, 11:28
Posiadane auto: Astra V HB
Silnik: 1.4T, 125KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: ..
Województwo: ..
Has thanked: 72 times
Been thanked: 203 times

Re: Olej opel.

Postautor: SACZI » 12 sty 2024, 19:23

No to nie wiem, kto się myli...
Ostatnio zmieniony 12 sty 2024, 19:47 przez SACZI, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek

DKN
Wyjadacz
Posty: 122
Rejestracja: 06 mar 2021, 14:27
Posiadane auto: Opel Astra V
Silnik: 1,4 Turbo 125
Rocznik auta: 2019
Miasto: ___
Województwo: śląskie
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times

Re: Olej opel.

Postautor: DKN » 12 sty 2024, 19:39

Sam jestem ciekawy, bo patrząc na pierścienie w sklepach internetowych nie ma podziału na roczniki, tylko wg silnika.

rafalwr
Wyjadacz
Posty: 339
Rejestracja: 20 mar 2020, 12:01
Posiadane auto: Opel Astra V HB
Silnik: 1.4 Turbo S/S 150 KM (D14XFT)
Rocznik auta: 2019
Miasto: Bydgoszcz
Województwo: kujawsko-pomorskie
Has thanked: 29 times
Been thanked: 26 times

Re: Olej opel.

Postautor: rafalwr » 12 sty 2024, 20:54

Nie broniąc i nie piętnując nikogo, skoro w 2018 nastąpiła zmiana materiału a nie rozmiaru to w tej chwili mogą być dostępne tylko nowe pierścienie. Zarówno dla roczników przed jak i po 2018 roku.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 53 gości