Strona 1 z 1

Układ utrzymania pasa ruchu (LKA)

: 27 lut 2017, 10:08
autor: jakubb
Cześć!
Opel mówi że "sygnałem dźwiękowym i wizualnym, a także delikatnym ruchem kierownicy ostrzega przed
niezamierzoną zmianą pasa ruchu"
- no i właśnie: jak to działa w praktyce?
Czy mogę na autostradzie spokojnie puścić kierownicę i zająć się czymś innym? :lol:

Re: Układ utrzymania pasa ruchu (LKA)

: 27 lut 2017, 10:13
autor: Sly
Puścić może i będzie jechała fura między pasami, ale nie wiem co u Ciebie oznacza "zająć się czymś innym" bo jak zamierzasz się zdrzemnąć lub robić pranie ręczne na tylnej kanapie to trochę ryzykowne :P

System działa i to jest fakt :)

Re: Układ utrzymania pasa ruchu (LKA)

: 27 lut 2017, 10:17
autor: jakubb
Dzięki za odpowiedź ;)
Prania ani drzemki nie planowałem, ale np. podczas jedzenia w trasie system wydaje się być całkiem przydatny.
Jak bardzo uzależniony jest on od widoczności / czystości pasów na drodze?

Niestety nie mogę znaleźć żadnego fajnego testu na youtubie

Re: Układ utrzymania pasa ruchu (LKA)

: 27 lut 2017, 10:19
autor: Segor
Nie możesz. Tzn. jakbyś puścił, to on powinien odbić od linii. Tylko że:
1. Może nie wykryć linii, a ikona na desce nie gwarantuje, że system zadziała, bo możliwe, że akurat wykrył linię z drugiej strony pasa, a nie tę na którą wjeżdżasz.
2. Po odbiciu system nie wraca na środek pasa ruchu, tylko odbija się i już... oznacza to, że będziesz tak jeździł od jednej linii do drugiej, aż auto najedzie na linie pod takim kątem, że system nie zareaguje i przekroczy linie.
3. Po braku reakcji (złapanie kierownicy) system po określonym czasie włącza sygnał ostrzegawczy dźwiękowy i... wibracje kierowcy?
4. Brudne pasy, niedomalowane, niestandardowe będą powodować wyłączanie się systemu. Prawdę mówiąc tylko na dobrych drogach będzie działał. W mieście to prawie w ogóle.

Tak więc nie można jeździć nie trzymając kierownicy - sprawdzone empirycznie ;)

Ogólnie to system ten działa na zasadzie: może w krytycznej sytuacji przypadkiem Cię uratuje. Skuteczność jest jednak dość niska na naszych drogach.

Re: Układ utrzymania pasa ruchu (LKA)

: 27 lut 2017, 10:21
autor: Sly
Problem jest taki, że on nie trzyma auta po środku pasów, tylko reaguje przy zbliżaniu się do pasa, więc możesz powodować trochę zamieszania na drodze. Osoby jadące za Tobą mogą się nieco przerazić, a jak będzie to radiowóz to może Cię ostrzec, ale innego rodzaju sygnałami dźwiękowymi ;)

Ten system ma raczej uniknąć kolizji, a nie być autopilotem :)

Re: Układ utrzymania pasa ruchu (LKA)

: 27 lut 2017, 10:21
autor: komisarzryba
jakubb pisze:Czy mogę na autostradzie spokojnie puścić kierownicę i zająć się czymś innym? :lol:

nie, nie możesz, musisz trzymać rece na kierownicy. jeśli puścisz, to samochod będzie się odbijac od prawej do lewej linii, a po kilku sekundach dostaniesz sygnal, żeby zlapac kierownice.

Re: Układ utrzymania pasa ruchu (LKA)

: 27 lut 2017, 10:28
autor: jakubb
Czyli bardziej zapobiega zaśnięciu za kierownicą, niż pomoże mi się rozleniwić jeszcze bardziej :)

Dzięki za odpowiedzi!

Re: Układ utrzymania pasa ruchu (LKA)

: 27 lut 2017, 10:35
autor: komisarzryba
i wymusza wlaczanie kierunkow przy zmianie pasa ;)

Re: Układ utrzymania pasa ruchu (LKA)

: 27 lut 2017, 10:46
autor: jakubb
komisarzryba pisze:i wymusza wlaczanie kierunkow przy zmianie pasa ;)


To już wiem czemu nie montują tego w BMW :lol: :lol: :lol:

Re: Układ utrzymania pasa ruchu (LKA)

: 27 lut 2017, 14:59
autor: b3rs
Takie rzeczy to w najnowszym Golfie są chyba. A jak nie trzymasz kierownicy to samochód najpierw próbuje cię wybudzić, a jak nie reagujesz to sam się zatrzymuje włączając awaryjne.

Re: Układ utrzymania pasa ruchu (LKA)

: 27 lut 2017, 15:27
autor: komisarzryba
b3rs pisze:Takie rzeczy to w najnowszym Golfie są chyba. A jak nie trzymasz kierownicy to samochód najpierw próbuje cię wybudzić, a jak nie reagujesz to sam się zatrzymuje włączając awaryjne.

dokładnie tak jest. swoja droga bez sensu, ze aplikuje się taka funkcje (utrzymanie pasa ruchu), ale na dobra sprawę nie da się jej uzywac, bo samochod i tak się zatrzyma.

Re: Układ utrzymania pasa ruchu (LKA)

: 27 lut 2017, 15:32
autor: kuba
Albo.... wpadnie w tzw. wahadło, zacznie odbijać się od linii do linii i zatrzyma się w końcu na barierce, albo w rowie ;)

Re: Układ utrzymania pasa ruchu (LKA)

: 27 lut 2017, 15:41
autor: Krzysiec
Mnie sie wydaje ze jak kilka razy sie odbije i nie bedzie czul reki na kierownicy, to jesli jeszcze ktos nie zrobi obywatelskiego zatrzymania to auto pewnie ma jakis mechanizm typu odciecie paliwa albo cos... Nie sadzicie?

Ktos zaslabnie z systemem (ktory dosc czesto nota bene gubi pasy - ale zalozmy ze sa idealne swiezo malowane) to kurde powinno to byc zakonczone jakas akcja :)

Re: Układ utrzymania pasa ruchu (LKA)

: 27 lut 2017, 15:44
autor: Budus
w Oplu ?
odcinek ok. 9km na A4, przejechany od pasa do pasa :)

jakbym takiego spotkał to bym już zadzwonił na odpowiednie służby :D

Re: Układ utrzymania pasa ruchu (LKA)

: 20 lip 2017, 10:03
autor: Mario1234
Panowie mam ten system oraz uruchamianie silnika z przycisku, podczas uruchamiania silnika kierownica wibrowała ale od pewnego czasu przestała. Być może coś przestawiłem w menu? Możecie pomóc?

Sam system asystenta pasa ruchu działa tak jak opisujecie, jeździ od prawej do lewej, moja pierwsze doświadczenie nie było przyjemne, lokalna droga z dziurami na skraju, próbuje ominąć delikatnie najeżdżam na linie środkową, a auto pcha mnie w te dziury :)

Re: Układ utrzymania pasa ruchu (LKA)

: 20 lip 2017, 10:31
autor: Teed
Wyłącz asystenta i po pchaniu w dziury, a przy węższej drodze pewnie nie będzie hulał od lewa do prawa

Re: Układ utrzymania pasa ruchu (LKA)

: 20 lip 2017, 10:33
autor: Segor
Przy odpalaniu kierownica może się ruszyć, bo jest kalibrowany jakiś czujnik czy coś. Taki delikatny ruch w jedną i drugą stronę. Może ktoś dokładniej wytłumaczy.