Akumulator padł
-
- Posty: 152
- Rejestracja: 27 sie 2017, 18:02
- Posiadane auto: Opel Astra ST
- Silnik: B 1.6 SHT
- Rocznik auta: 2018
- Miasto: Poznań
- Województwo: wielkopolskie
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 19 times
Re: Akumulator padł
Segor pisze:Możesz zrobić zgodnie z instrukcją obsługi.
Mało pomocna odpowiedź bo raczej chodziło mi o praktykę.
Z teorii w instrukcji obsługi znalazłem tylko tyle:
"Komunikat dotyczący napięcia baterii
W przypadku zbyt niskiego napięcia akumulatora pojazdu na wyświetlaczu informacyjnym kierowcy pojawi się komunikat ostrzegawczy.
1. Należy wyłączyć wszelkie odbiorniki prądu, które nie są konieczne do bezpiecznej jazdy, np. ogrzewanie foteli, ogrzewanie tylnej szyby lub inne urządzenia.
2. Akumulator pojazdu należy doładować prowadząc pojazd bez przerwy przez pewien czas lub używając ładowarki.
Odłączanie akumulatora
Jeśli akumulator pojazdu ma zostać odłączony (np. w celu wykonania czynności konserwacyjnych), syrenę alarmową należy wyłączyć w następujący sposób:
Włączyć, a następnie wyłączyć zapłon, po czym odłączyć akumulator pojazdu w ciągu 15 sekund.
Wymiana akumulatora pojazdu
Uwaga
Wszelkie odstępstwa od instrukcji podanych w tym punkcie mogą doprowadzić do tymczasowego wyłączenia lub zakłócenia działania systemu stop-start.
Podczas wymiany akumulatora pojazdu należy upewnić się, że w pobliżu bieguna dodatniego nowego akumulatora nie ma żadnych otwartych otworów wentylacyjnych. Jeśli w tym miejscu znajduje się otwór wentylacyjny, wymagane jest jego zablokowanie zaślepką, podczas gdy otwór w pobliżu bieguna ujemnego musi pozostać otwarty.
Akumulator należy zawsze wymieniać na akumulator tego samego typu. Zaleca się, by wymianę akumulatora pojazdu zlecić warsztatowi.
W pojazdach z systemem stop/start należy dopilnować, by podczas ładowania za pomocą ładowarki do akumulatorów napięcie ładowania nie przekroczyło 14,6 V. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia akumulatora pojazdu."
I kto z tej teorii wie jak powinno się bezpiecznie ładować akumulator bez wyjmowania go w naszych Astrach?
-
- Posty: 710
- Rejestracja: 09 paź 2017, 19:44
- Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer
- Silnik: 1.4 Turbo 125 KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Warszawa
- Województwo: Mazowieckie
- Has thanked: 158 times
- Been thanked: 19 times
Re: Akumulator padł
Do chwili obecnej nie miałem problemów z akumulatorem, ale zastanawiam się czy profilaktycznie nie zainwestować w coś takiego:
https://www.lidl.pl/pl/Asortyment.htm?articleId=30189
co o tym sądzicie?
Mieszkam w bloku, więc ładowanie akumulatora bez wyjmowania z samochodu nie wchodzi w grę, a wyjmowanie jest problematyczne.
https://www.lidl.pl/pl/Asortyment.htm?articleId=30189
co o tym sądzicie?
Mieszkam w bloku, więc ładowanie akumulatora bez wyjmowania z samochodu nie wchodzi w grę, a wyjmowanie jest problematyczne.
-
- Posty: 647
- Rejestracja: 07 sty 2017, 11:01
- Posiadane auto: Astra V HB Dynamic
- Silnik: B 1.4 XFT MT6
- Rocznik auta: 2016
- Miasto: NGI
- Województwo: W-M
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 107 times
Re: Akumulator padł
Myślę, że "lidlowski nonejm" możesz sobie darować. Moim zdaniem, 120A to zbyt niski prąd rozruchowy. Jeśli chcesz mieć rozwiązanie awaryjne do odpalenia auta, polecam to urządzenie (przetestowane na padniętym akumulatorze w fordzie sąsiada):
https://allegro.pl/bosma-car-power-bank-12v-300a-z-rozruchem-auta-i7287779003.html
https://allegro.pl/bosma-car-power-bank-12v-300a-z-rozruchem-auta-i7287779003.html
Mój HaBeK
-
- Posty: 710
- Rejestracja: 09 paź 2017, 19:44
- Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer
- Silnik: 1.4 Turbo 125 KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Warszawa
- Województwo: Mazowieckie
- Has thanked: 158 times
- Been thanked: 19 times
Re: Akumulator padł
Może jednak lepiej kupić "normalny" booster? Cena podobna.
Tutaj test takich powerbanków http://www.auto-swiat.pl/eksploatacja/p ... uta/tlcgj5
Jednak po obejrzeniu tego https://youtu.be/aK5xvcFlITU jestem trochę rozczarowany. Jeden z lepszych powerbanków a nie wytrzymał w sumie dość krótkiego kręcenia
Tutaj test takich powerbanków http://www.auto-swiat.pl/eksploatacja/p ... uta/tlcgj5
Jednak po obejrzeniu tego https://youtu.be/aK5xvcFlITU jestem trochę rozczarowany. Jeden z lepszych powerbanków a nie wytrzymał w sumie dość krótkiego kręcenia
- Budus
- Posty: 4573
- Rejestracja: 05 cze 2016, 13:30
- Posiadane auto: Insignia
- Silnik: 2.0 174KM
- Rocznik auta: 404
- Miasto: Katowice
- Województwo: śląskie
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 160 times
Re: Akumulator padł
A boosterach jest już osoby temat
Wysłane z mojego SM-G965F przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-G965F przy użyciu Tapatalka
- komisarzryba
- Posty: 5898
- Rejestracja: 22 cze 2016, 11:34
- Posiadane auto: Insignia Grand Sport
- Silnik: 2.0 Turbo S/S 200 KM
- Rocznik auta: 404
- Miasto: Sieradz
- Województwo: łódzkie
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 322 times
Re: Akumulator padł
z instrukcji:
"Nie uruchamiać silnika przy użyciu urządzeń do rozruchu awaryjnego."
"Nie uruchamiać silnika przy użyciu urządzeń do rozruchu awaryjnego."
béton brut
-
- Posty: 1236
- Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
- Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
- Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: --
- Województwo: --
- Has thanked: 156 times
- Been thanked: 63 times
Re: Akumulator padł
Mam taki powerbank z kompresorem z Lidl'a ULTIMATE SPEED UPK10A1 i jakiś inteligentny prostownik też z Lidl'a.
Zrobiłem taki test i odpaliłem nim za pierwszym razem bez problemu samochód bez podpiętego akumulatora czyli rozruch wyłącznie na powerbanku.
Po kilkudniowym postoju doładowuję akumulator tym prostownikiem z Lidl'a. Pierwszy raz zrobiłem jak instrukcja każe czyli przełącz na zapłon, wyłącz zapłon i w ciągu 15s odpiąć klemę (-) i podpięcie w bagażniku. Teraz podpinam pod maską jak na zdjęciu powyżej i działa.
Zalecenie od ASO Opel Krasne: podładować akumulator raz w miesiącu.
Zrobiłem taki test i odpaliłem nim za pierwszym razem bez problemu samochód bez podpiętego akumulatora czyli rozruch wyłącznie na powerbanku.
Po kilkudniowym postoju doładowuję akumulator tym prostownikiem z Lidl'a. Pierwszy raz zrobiłem jak instrukcja każe czyli przełącz na zapłon, wyłącz zapłon i w ciągu 15s odpiąć klemę (-) i podpięcie w bagażniku. Teraz podpinam pod maską jak na zdjęciu powyżej i działa.
Zalecenie od ASO Opel Krasne: podładować akumulator raz w miesiącu.
-
- Posty: 172
- Rejestracja: 16 wrz 2017, 19:43
- Posiadane auto: Opel astra V Sports Tourer
- Silnik: 1.4 Turbo 125 kM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Katowice
- Województwo: Śląskie
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 4 times
Re: Akumulator padł
Zalecenie Opel Mucha brzmi : lepiej naładować podczas jazdy i nie doladowywac prostownikiem jeśli auto uruchamia się normalnie.
Eh co salon to zalecenie . Nie wiedziałem tylko że kupuję hybryde która muszę samemu ładować
Eh co salon to zalecenie . Nie wiedziałem tylko że kupuję hybryde która muszę samemu ładować
-
- Posty: 108
- Rejestracja: 13 lis 2016, 18:48
- Posiadane auto: Opel Astra K ST
- Silnik: 1.4T S/S 125KM
- Rocznik auta: 2016
- Miasto: Dania
- Województwo: Dania
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 1 time
Re: Akumulator padł
Zrobiłem ładowanie kilka dni temu - pierwszy raz od nowości (2 lata).
Wszystko po bożemu:
- odłączona klema minus, odłączona klema plus (odkręcanie zajęło mi z 5 minut a nie 15 sekund)
- prostownik do plusa, do minusa
- prostownik do prądu
- zdzwiło mnie, że już po ok. 5 godzinach było gotowe (dioda Care)
- prostownik od prądu, od aku, aku do przewodów
Jedyne zgubione ustawienie to alarm prędkości - reszta jak klima, ustawienia samochodu, alarm poprzedzającego samochodu zachowane. Zgubił też ciśnienie opon.
Jedyna ciekawostka to drugi poziom przyciskow do szyb nie dzialał (żeby się otwierały/zamykały bez trzymania przycisku). Pokazało się ostrzeżenie Otwórz i zamknij lewą przednią szybę (powtórzone dla 3 szyb) i musiałem trzymać przycisk - też trzynać w mocnym wciśnięciu. Ostatnia szyba (pominięta przy pierwszyn odpaleniu) pokazała komunikat na drugi dzień (3-4 odpalenia później).
Aku AGM 80Ah.
Wszystko po bożemu:
- odłączona klema minus, odłączona klema plus (odkręcanie zajęło mi z 5 minut a nie 15 sekund)
- prostownik do plusa, do minusa
- prostownik do prądu
- zdzwiło mnie, że już po ok. 5 godzinach było gotowe (dioda Care)
- prostownik od prądu, od aku, aku do przewodów
Jedyne zgubione ustawienie to alarm prędkości - reszta jak klima, ustawienia samochodu, alarm poprzedzającego samochodu zachowane. Zgubił też ciśnienie opon.
Jedyna ciekawostka to drugi poziom przyciskow do szyb nie dzialał (żeby się otwierały/zamykały bez trzymania przycisku). Pokazało się ostrzeżenie Otwórz i zamknij lewą przednią szybę (powtórzone dla 3 szyb) i musiałem trzymać przycisk - też trzynać w mocnym wciśnięciu. Ostatnia szyba (pominięta przy pierwszyn odpaleniu) pokazała komunikat na drugi dzień (3-4 odpalenia później).
Aku AGM 80Ah.
-
- Posty: 1427
- Rejestracja: 10 paź 2016, 10:41
- Posiadane auto: Astra K HB RM17 Dynamic
- Silnik: 1.4 S/S 125KM
- Rocznik auta: 2016
- Miasto: --
- Województwo: śląskie
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 111 times
Re: Akumulator padł
Budus pisze:z tego co kojarzę w 1.4 koledzy mieli mniejsze akumulatory
1.4 S/S ma od zawsze większy niż bez S/S
- jakoku
- Posty: 5674
- Rejestracja: 19 mar 2017, 22:05
- Posiadane auto: Opel Astra Sports Tourer.
- Silnik: 1.4 125 KM
- Rocznik auta: 2016
- Miasto: Grajewo
- Województwo: Podlaskie
- Has thanked: 380 times
- Been thanked: 379 times
Re: Akumulator padł
To co było nieuchronne i zbliżało się jak koniec świata. Akumulator zdechł. Wziął dziad i odmówił posłuszeństwa. Dobrze, że na podjeździe do garażu. No i się zaczęło powtórka z rozrywki - niska temperatura. Jak do tej pory wymiany na gwarancji uznać nie chcą
Doktor Fizyki w zakresie Nauk o Siłownikach, oraz Profesor Materiałoznawstwa. Tytuły nadane przez kapitułę A5K.pl
Moja Astra Dark Carmel tu
Moja Astra Dark Carmel tu
-
- Posty: 152
- Rejestracja: 27 sie 2017, 18:02
- Posiadane auto: Opel Astra ST
- Silnik: B 1.6 SHT
- Rocznik auta: 2018
- Miasto: Poznań
- Województwo: wielkopolskie
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 19 times
Re: Akumulator padł
Mam AGM 80 Ah, 800A EN VARTA
Czytając wątek wolałbym uniknąć problemów, które niektórym się przydarzyły w dość młodych samochodach. Używam Astry na dojazdy do pracy na krótkich odcinkach, więc jestem w grupie ryzyka tych "niedoładowanych". Pierwsza zima i pierwsze przymrozki, więc po namysłach zdecydowałem i zrobiłem.
Według zaleceń producenta prostownika ładowanie bez odpinania aku od instalacji. Ponoć takie montuje się na stałe w autach z utrudnionym dostępem do aku lub autach kolekcjonerskich używanych od czasu do czasu.
Przed ładowaniem pomiar testowy po przejażdżce 50 km i kilkugodzinnym postoju w temperaturze około 5 stopni:
12,22 V no to ustawiam prostownik na samochód i aku AGM i ponawiam pomiar:
początkowe napięcie ładowania na poziomie 13,28 V
Kontrola co się dzieje po około 18 godzinach i wskaźniki na prostowniku pokazują że aku naładowany:
Napięcie z prostownika podtrzymujące po naładowaniu aku:
czyli około 13,78 V
Po odłączeniu prostownika po pełnym ładowaniu pomiar napięcia i wyszło:
Czyli dobrze naładowany aku ma około 12,4 - 12,5 V
Za około dwa miesiące sprawdzę czy procedury nie trzeba powtórzyć, bo wolę to zrobić zapobiegawczo niż się komunikacją miejską przejechać
Czytając wątek wolałbym uniknąć problemów, które niektórym się przydarzyły w dość młodych samochodach. Używam Astry na dojazdy do pracy na krótkich odcinkach, więc jestem w grupie ryzyka tych "niedoładowanych". Pierwsza zima i pierwsze przymrozki, więc po namysłach zdecydowałem i zrobiłem.
Według zaleceń producenta prostownika ładowanie bez odpinania aku od instalacji. Ponoć takie montuje się na stałe w autach z utrudnionym dostępem do aku lub autach kolekcjonerskich używanych od czasu do czasu.
Przed ładowaniem pomiar testowy po przejażdżce 50 km i kilkugodzinnym postoju w temperaturze około 5 stopni:
12,22 V no to ustawiam prostownik na samochód i aku AGM i ponawiam pomiar:
początkowe napięcie ładowania na poziomie 13,28 V
Kontrola co się dzieje po około 18 godzinach i wskaźniki na prostowniku pokazują że aku naładowany:
Napięcie z prostownika podtrzymujące po naładowaniu aku:
czyli około 13,78 V
Po odłączeniu prostownika po pełnym ładowaniu pomiar napięcia i wyszło:
Czyli dobrze naładowany aku ma około 12,4 - 12,5 V
Za około dwa miesiące sprawdzę czy procedury nie trzeba powtórzyć, bo wolę to zrobić zapobiegawczo niż się komunikacją miejską przejechać
- jakoku
- Posty: 5674
- Rejestracja: 19 mar 2017, 22:05
- Posiadane auto: Opel Astra Sports Tourer.
- Silnik: 1.4 125 KM
- Rocznik auta: 2016
- Miasto: Grajewo
- Województwo: Podlaskie
- Has thanked: 380 times
- Been thanked: 379 times
Re: Akumulator padł
Ja kontroluje stan akumulatora od strony silnika. Mam takie skromne urządzenie, które wskazuje parametry akumulator. Wszystko jest OK.
Doktor Fizyki w zakresie Nauk o Siłownikach, oraz Profesor Materiałoznawstwa. Tytuły nadane przez kapitułę A5K.pl
Moja Astra Dark Carmel tu
Moja Astra Dark Carmel tu
-
- Posty: 189
- Rejestracja: 19 paź 2018, 09:24
- Posiadane auto: Astra K
- Silnik: 1.4/150KM
- Rocznik auta: 2016
- Miasto: Wpisz miasto
- Województwo: śląskie
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 15 times
Re: Akumulator padł
Z całym szacunkiem ale co Ty mierzysz tym miernikiem. Napięcie, prąd czy coś innego? Jak masz wpięte przewody?
Co one mierzą?
Przewód czarny na com (czyli wspólny zawsze tam i tylko tam nie musi być czarny ale jeden zawsze tam i nigdzie indziej !!!!!!!!!!!!!!!) a jak napięcie to czerwony na volty (napięcie równolegle do pomiaru) lub prąd (jak prąd szeregowo do pomiaru do A lub mA). Coś to nie tak z pomiarami.
Tak się nie mierzy!!!
Co ty mierzysz ?????
Co one mierzą?
Przewód czarny na com (czyli wspólny zawsze tam i tylko tam nie musi być czarny ale jeden zawsze tam i nigdzie indziej !!!!!!!!!!!!!!!) a jak napięcie to czerwony na volty (napięcie równolegle do pomiaru) lub prąd (jak prąd szeregowo do pomiaru do A lub mA). Coś to nie tak z pomiarami.
Tak się nie mierzy!!!
Co ty mierzysz ?????
-
- Posty: 339
- Rejestracja: 04 wrz 2018, 15:02
- Posiadane auto: Opel Astra V HB
- Silnik: 1.4 Turbo 125 KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Warszawa
- Województwo: mazowieckie
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 15 times
Re: Akumulator padł
To może podpowiedź koledze i wszystkim innym nie doinformowanym tak jak ty, a nie tylko wykrzyknik, wykrzyknik i znak zapytania.
Wysłane z mojego MI 6 przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego MI 6 przy użyciu Tapatalka
- Segor
- Posty: 7870
- Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
- Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
- Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
- Rocznik auta: 2016
- Miasto: Sosnowiec
- Województwo: Śląskie
- Has thanked: 449 times
- Been thanked: 463 times
Re: Akumulator padł
Kolega będzie wiedział co złe zrobił, a jak nie to niech lepiej nie bawi się multimetry, bo jeszcze kiedyś coś sobie zrobi
-
- Posty: 1427
- Rejestracja: 10 paź 2016, 10:41
- Posiadane auto: Astra K HB RM17 Dynamic
- Silnik: 1.4 S/S 125KM
- Rocznik auta: 2016
- Miasto: --
- Województwo: śląskie
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 111 times
Re: RE: Re: Akumulator padł
emarcin pisze:To może podpowiedź koledze i wszystkim innym nie doinformowanym tak jak ty, a nie tylko wykrzyknik, wykrzyknik i znak zapytania.
Przecież dokładnie napisał co gdzie powinno być wpięte przy danym rodzaju pomiaru.. co tam jeszcze podpowiadać?
-
- Posty: 710
- Rejestracja: 09 paź 2017, 19:44
- Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer
- Silnik: 1.4 Turbo 125 KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Warszawa
- Województwo: Mazowieckie
- Has thanked: 158 times
- Been thanked: 19 times
Re: Akumulator padł
Dokładnie. Miernik jest źle podłączony. Czarny przewód powinien być podłączony do COM, a czerwony do V jak mierzymy napięcie. Ewentualnie mogą być oba czarne, ale podłączone jak napisałem powyżej.
Tak myślę, że i ja bym sobie podładował aku przed zimą tak profilaktycznie. Jeżdżę ostatnio tylko po mieście, krótkie trasy po 15km, czyli jakieś 20 minut jazdy. Mieszkam w bloku, a nie chce mi się wyciągać AKU i tak sobie wymyśliłem, że kupię długi przedłużacz, stanę pod blokiem, puszczę przedłużacz z balkonu, do samochodu przez uchyloną tylą szybę, prostownik w bagażniku i podpięcie do AKU. Ile czasu powinno trwać takie ładowanie?
Tak myślę, że i ja bym sobie podładował aku przed zimą tak profilaktycznie. Jeżdżę ostatnio tylko po mieście, krótkie trasy po 15km, czyli jakieś 20 minut jazdy. Mieszkam w bloku, a nie chce mi się wyciągać AKU i tak sobie wymyśliłem, że kupię długi przedłużacz, stanę pod blokiem, puszczę przedłużacz z balkonu, do samochodu przez uchyloną tylą szybę, prostownik w bagażniku i podpięcie do AKU. Ile czasu powinno trwać takie ładowanie?
- jakoku
- Posty: 5674
- Rejestracja: 19 mar 2017, 22:05
- Posiadane auto: Opel Astra Sports Tourer.
- Silnik: 1.4 125 KM
- Rocznik auta: 2016
- Miasto: Grajewo
- Województwo: Podlaskie
- Has thanked: 380 times
- Been thanked: 379 times
Re: Akumulator padł
Wiem że, lampka w niezamkniętym bagażniku potrafi rozłożyć akumulator po dwóch godzinach, więc od trzech tygodni mam powyłączane opcje "oświetlenia" .
Przywitanie - uruchamia wszystkie możliwe światła.
Zamykanie/Otwierania ( przy zamykaniu zostawiłem klakson)
Przy otwieraniu drzwi - lampki wewnątrz też nie świecą.
Akumulator wskazuje pełne naładowanie. Nie pokazują się żadne komunikaty ECU i tym podobne.
Rok temu był istny wysyp komunikatów na wyświetlaczu. Teraz nic.
Dodam, iż Astra pokonuje krótkie trasy i bije rekordy spalania.
Przywitanie - uruchamia wszystkie możliwe światła.
Zamykanie/Otwierania ( przy zamykaniu zostawiłem klakson)
Przy otwieraniu drzwi - lampki wewnątrz też nie świecą.
Akumulator wskazuje pełne naładowanie. Nie pokazują się żadne komunikaty ECU i tym podobne.
Rok temu był istny wysyp komunikatów na wyświetlaczu. Teraz nic.
Dodam, iż Astra pokonuje krótkie trasy i bije rekordy spalania.
Doktor Fizyki w zakresie Nauk o Siłownikach, oraz Profesor Materiałoznawstwa. Tytuły nadane przez kapitułę A5K.pl
Moja Astra Dark Carmel tu
Moja Astra Dark Carmel tu
- man1utek
- Posty: 2061
- Rejestracja: 05 kwie 2017, 10:27
- Posiadane auto: Opel Astra V HB Essentia
- Silnik: 1.4 100KM
- Rocznik auta: 2016
- Miasto: Brwinów
- Województwo: Mazowieckie
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 46 times
Re: Akumulator padł
jak widać Jakoku, każdy odrobił pracę domową i naładował przed mrozami akumulator
- PLE
- Posty: 227
- Rejestracja: 11 lis 2017, 15:26
- Posiadane auto: Opel Astra V HB
- Silnik: 1.4 Turbo 125 KM Dynamic
- Rocznik auta: 2016
- Miasto: LESZNO
- Województwo: Wielkopolskie
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 5 times
Re: Akumulator padł
[quote="jakoku"]Wiem że, lampka w niezamkniętym bagażniku potrafi rozłożyć akumulator po dwóch godzinach,
Ona gaśnie sama po paru minutach tak jak wszystkie lampki w kabinie przy otwartych drzwiach
Ona gaśnie sama po paru minutach tak jak wszystkie lampki w kabinie przy otwartych drzwiach
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 63 gości