Astra a systemy ASR i ESP
- Ziela
- Posty: 464
- Rejestracja: 01 gru 2017, 11:20
- Posiadane auto: Astra V Dynamic Aut. Sports Tourer
- Silnik: 1.6 CDTI 136KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Zielona Góra
- Województwo: lubuskie
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 18 times
Astra a systemy ASR i ESP
A tak odrobinę z innej beczki ale zadam pytanie tutaj, jak u was ESP działa ? teraz była okazja i sprawdziłem , to straaasznie długo np. przy gwałtownym ruszeniu koła mają poślizg zanim ESP zaingeruje ? W pasku prawie natychmiast miałem, że nawet na śniegu nie dało się zbytnio zabuksować kołami, a tu mielą i mielą ??
-
- Posty: 215
- Rejestracja: 11 wrz 2017, 22:27
- Posiadane auto: Astra K ST Dynamic
- Silnik: 1.4 150 (B14XFT MT6)
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Gdańsk
- Województwo: pomorskie
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 18 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
Ale podczas ruszania ESP nie działa. ESP działa tylko podczas ruchu gdy, powiedzmy w zakręcie tracisz przyczepność i zaczyna Cię wynosić. Albo pomoże gdy musisz bardzo dynamicznie ominąć przeszkodę na drodze i wykonujesz "test łosia"Ziela pisze:A tak odrobinę z innej beczki ale zadam pytanie tutaj, jak u was ESP działa ? teraz była okazja i sprawdziłem , to straaasznie długo np. przy gwałtownym ruszeniu koła mają poślizg zanim ESP zaingeruje ? W pasku prawie natychmiast miałem, że nawet na śniegu nie dało się zbytnio zabuksować kołami, a tu mielą i mielą ??
Podczas ruszania działa Track Control, który teoretycznie podczas wykrycia uślizgu kół przyhamowuje koła, aby ograniczyć to zjawisko.
- Ziela
- Posty: 464
- Rejestracja: 01 gru 2017, 11:20
- Posiadane auto: Astra V Dynamic Aut. Sports Tourer
- Silnik: 1.6 CDTI 136KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Zielona Góra
- Województwo: lubuskie
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 18 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
Zawał jak zwał, w starym pasku pod tym siedział właśnie twój track Control, czy też asr. Chodzi o sam fakt gównianego działania przy ruszaniu. U mnie zaczął działać ok. 3 tyś obrotów dopiero
Re: Astra a systemy ASR i ESP
a ja tam się cieszę, że samochód pozwala mi jechać tak jak ja chcę i reaguje dopiero jak coś jest nie tak.
Jak chcę ruszyć z piskiem opon, to mogę, jak nie chcę, to mniej gazu.
... no właśnie @Ziela, a próbowałeś wcisnąć mniej gazu? Może dlatego koła buksują?
Jak chcę ruszyć z piskiem opon, to mogę, jak nie chcę, to mniej gazu.
... no właśnie @Ziela, a próbowałeś wcisnąć mniej gazu? Może dlatego koła buksują?
- Segor
- Posty: 7870
- Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
- Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
- Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
- Rocznik auta: 2016
- Miasto: Sosnowiec
- Województwo: Śląskie
- Has thanked: 449 times
- Been thanked: 463 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
Nie wiem jak w twoim pasku, ale w moim golfie to ASR działa tylko tak, że ogranicza obroty do 4k, a koła jak buksowały, tak buksuja nadal...
- Ziela
- Posty: 464
- Rejestracja: 01 gru 2017, 11:20
- Posiadane auto: Astra V Dynamic Aut. Sports Tourer
- Silnik: 1.6 CDTI 136KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Zielona Góra
- Województwo: lubuskie
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 18 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
Oczywiście, że było za dużo gazu i zrobiłem to świadomie żeby właśnie przetestować asr.Vex pisze:a ja tam się cieszę, że samochód pozwala mi jechać tak jak ja chcę i reaguje dopiero jak coś jest nie tak.
Jak chcę ruszyć z piskiem opon, to mogę, jak nie chcę, to mniej gazu.
... no właśnie @Ziela, a próbowałeś wcisnąć mniej gazu? Może dlatego koła buksują?
Wysłane z mojego Redmi Pro przy użyciu Tapatalka
- Desiderata
- Posty: 1876
- Rejestracja: 26 lut 2017, 20:04
- Posiadane auto: Astra V HB
- Silnik: Turbo 125 KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Gdynia
- Województwo: Polska
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 81 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
Na cały system oprócz opon, nie zapominajmy, ma też wpływ stan zawieszenia i rozwiązania w nim zastosowane. U mnie w golfie mk4 esp i asr działał zdecydowanie szybciej i mocniej bo po prostu szybciej tracił trakcję. Ostatnio włożyłem 4,5k (same części) w kapitalny remont zawieszenia i nadal działa zdecydowanie szybciej i mocniej niż w astrze.
Sei frohgemut. Strebe danach glücklich zu sein.
- Ziela
- Posty: 464
- Rejestracja: 01 gru 2017, 11:20
- Posiadane auto: Astra V Dynamic Aut. Sports Tourer
- Silnik: 1.6 CDTI 136KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Zielona Góra
- Województwo: lubuskie
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 18 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
No właśnie chodziło mi o takie spostrzeżenie. Dzięki.Desiderata pisze:Na cały system oprócz opon, nie zapominajmy, ma też wpływ stan zawieszenia i rozwiązania w nim zastosowane. U mnie w golfie mk4 esp i asr działał zdecydowanie szybciej i mocniej bo po prostu szybciej tracił trakcję. Ostatnio włożyłem 4,5k (same części) w kapitalny remont zawieszenia i nadal działa zdecydowanie szybciej i mocniej niż w astrze.
-
- Posty: 605
- Rejestracja: 24 lis 2017, 21:32
- Posiadane auto: Opel Astra V HB Elite
- Silnik: 1.4 T 125 KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Koszalin
- Województwo: Zachodniopomorskie
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 28 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
Również potwierdzam. W moim fordzie nawet gdy wyłączę kontrolę trakcji (co wcale jej nie wyłącza tylko zmniejsza czułość) to i tak mam wrażenie że szybciej reaguje niż w astrze z włączoną. W astrze na prawdę trzeba mocno depnąć żeby zobaczyć kontrolkę i odczuć działanie układu.
-
- Posty: 12
- Rejestracja: 05 gru 2017, 19:28
- Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer
- Silnik: 1.4 Turbo 125KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Katowice
- Województwo: Śląskie
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Astra a systemy ASR i ESP
U mnie w Astra rzeczywiście ESP przy ruszaniu ma strasznie duże opóźnienie zanim zacznie działać i ograniczać obroty - nie podoba mi się takie rozwiązanie początkowo chciałem jechać do serwisu żeby sprawdzili czy system rzeczywiście jest i czy działa.
W Golfie z 2015 reakcja jest prawie natychmiastowa, lekkie ślizgnięcie i już kontrolka się zapala i czuć że system podjął reakcję.
W Golfie z 2015 reakcja jest prawie natychmiastowa, lekkie ślizgnięcie i już kontrolka się zapala i czuć że system podjął reakcję.
- Segor
- Posty: 7870
- Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
- Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
- Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
- Rocznik auta: 2016
- Miasto: Sosnowiec
- Województwo: Śląskie
- Has thanked: 449 times
- Been thanked: 463 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
To ja nie widzę żadnej różnicy w działaniu. Tylko, że w Golfie nie mam ESP, sam ASR. Jednak to nie powinno chyba mieć wpływu na szybkość działania tego drugiego??
- dziadzia82
- Posty: 1063
- Rejestracja: 25 sty 2017, 16:49
- Posiadane auto: Alfa Romeo Giulietta: Opel Astra K ST
- Silnik: 1,4 MA 170 : 1,6 TB 200
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Będzin
- Województwo: śląskie
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 115 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
wszystko zależny jakie masz kapcie założone.
czym szersze tym szybciej zadziała ASR
czym szersze tym szybciej zadziała ASR
- dziadzia82
- Posty: 1063
- Rejestracja: 25 sty 2017, 16:49
- Posiadane auto: Alfa Romeo Giulietta: Opel Astra K ST
- Silnik: 1,4 MA 170 : 1,6 TB 200
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Będzin
- Województwo: śląskie
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 115 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
Węższa opona większy nacisk na cm/2 opony.
Szersza mniejszy nacisk na cm/2 opony lepsza trakcja
Szersze opony znacznie lepiej hamują, za to węższe są cichsze, bardziej komfortowe i później wpadają w aquaplaning - takie są wnioski specjalnego testu pięciu rozmiarów letniego ogumienia przeprowadzonego przez automobilklub ADAC.
W czasie testu, przeprowadzonego samochodem Kia Ceed 1.6 CRDI, porównywano następujące rozmiary ogumienia: 185/65 R15T, 195/65 R15H, 205/55 R17V, 225/45 R17V i 225/40 R18Y, przy czym ostatni wymiar nie jest oficjalnie dopuszczony do używania w użytym modelu. Użyto wyłącznie ogumienia Michelin , czyli firmy dostarczającej opony na tzw. pierwsze wyposażenia. Ma to istotne znaczenie, ponieważ w przypadku nowoczesnych pojazdów wyposażonych w ABS, kontrolę trakcji czy ESP, zmiana właściwości trakcyjnych samochodu mogłaby negatywnie wpłynąć na skuteczność wspomnianych systemów. Ocenie poddano następujące właściwości: zachowanie na suchej nawierzchni, hamowanie i kierowalność na mokrej jezdni, aquaplaning, hałaśliwość, komfort jazdy i opór toczenia. Trzeba jednak zauważyć, że bieżnik ogumienia nie był już taki sam w poszczególnych rozmiarach.
Hamowanie
Szersze opony okazały się znacznie lepsze od węższych, zwłaszcza w próbach hamowania i to zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku opon 225/40R18Y droga hamowania ze 100 km/h do 0 km/h wynosiła tylko 35,8 m, podczas gdy przy użyciu ogumienia 185/65 R15T było to 41 m, czyli aż o 5,2 metra więcej. Podobnie było w czasie prób hamowania na mokrej jezdni.
Aquaplaning
Pod tym względem wyraźnie lepiej wypadło węższe ogumienie, co wynika z fizycznych możliwości odprowadzania wody poprzez rowki. O ile Ceed na oponach 185/65 R15T "pływały" dopiero od 80 km/h, to na ogumieniu 225/40 R18Y już od 69 km/h. W obydwu przypadakch zastosowano opony z bieżnikiem o pełnej głębokości (w miarę zużywania się bieżnika prędkości wpadania w aquaplaning będą coraz niższe, co dotyczy wszystkich opon).
Komfort jazdy
Ogumienie o mniejszej szerokości zapewnia wyższy komfort, ponieważ szerokie opony mają zazwyczaj niższy profil, a zatem mniejsze możliwości tłumienia nierówności nawierzchni. Ponadto węższe ogumienie jest "cichsze". Zdaniem ADAC, użycie opon szerszych o 3 cm oznacza zwiększenie oporu powietrza o ok. 6%.
ADAC nie sprawdziło istotnego aspektu związanego z komfortem jazdy po polskich drogach, gdzie dość często jeździmy po drogach z ubytkami nawierzchni i koleinami, a na które trudno trafić w innych krajach, także we wschodniej części Europy.
ADAC pominęło sytuację, kiedy w przypadku małych ubytków nawierzchni stosowanie szerszego ogumienia nierzadko zwiększa komfort, ponieważ zapobiega wpadaniu w małe dziury w jezdni, a przejeżdżanie po drobnych nierównościach nie przekłada się na drżenie kierownic, ale z kolei prowadzenie samochodu na drogach z koleinami, w przypadku szerszych opon bywa trudniejsze.
Opór toczenia
Węższe opony charakteryzują się mniejszym oporem toczenia, co przekłada się także na nieco mniejsze zużycie paliwa. O ile w czasie wytracania prędkości ze 100 100 km/h do 80 km/h na oponach 195/65 R15H przejechano 394 m, to na ogumieniu 225/45 R17V 359 m, czyli o 35 m mniej. Według ADAC przekłada się to na większe zużycie paliwa. W tym przypadku o ok. 2%, co przy rocznym przebiegu 15 tys. i średnim spalaniu ok. 7,5 l Pb95/100 km daje teoretycznie ok. 100 zł oszczędności. W praktyce różnica kosztów eksploatacji powinna być większa, ponieważ większe opory toczenia przekładają się na szybsze zużycie elementów napędu pojazdu.
Nie ma najlepszego rozmiaru
Nie ma optymalnego rozmiaru opony - wybór zawsze oznacza kompromis między właściwościami jezdnymi w konkretnych warunkach, a także komfortem podróżowania i w niewielkim stopniu zużyciem paliwa. Wyboru należy dokonywać analizując warunki pogodowe i drogowe panujące na obszarze planowanej eksploatacji samochodu. W mieście szerokie opony na dużych felgach poprawiają wygląd pojazdu, za to na krętych drogach zapewniają znacznie lepszą przyczepność, przynajmniej dopóki nie dojdzie do aquaplaningu. Szersze opony, dopóki nie wpadną w aquaplaning, zapewniają większe bezpieczeństwo dzięki krótszej drodze hamowania. Węższe "gumy" są za to tańsze w zakupie, także z powodu pasujących felg, oraz zapewniają większy komfort jazdy.
Zastępowanie podstawowego rozmiaru opon dla danego samochodu osobowego, ogumieniem o ok. 3 cm szerszym (czyli mniej więcej takim jak dla najmocniejszych seryjnych wersji danego modelu pojazdu) na ogół znacząco poprawia właściwości jezdne, to już zamiana opon w największym rozmiarze na jeszcze szersze i niższe prowadzi zazwyczaj do pogorszenia komfortu i kierowalności pojazdu. Przed wymianą trzeba także sprawdzić, jakie rozmiary zostały dopuszczone do danego modelu samochodu, czasem także wersji, ponieważ założenie innych oznacza pojazd w stanie technicznej niesprawności, co może mieć poważne konsekwencje w przypadku zdarzenia drogowego.
Zalety szerszych opon:
znacznie krótsza droga hamowania (na suchej i mokrej nawierzchni)
większa przyczepność w zakrętach
Zalety węższych opon:
mniejsza podatność na aquaplaning
większy komfort jazdy
mniejsza hałaśliwość
niższa cena (opon i pasujących felg)
Szersza mniejszy nacisk na cm/2 opony lepsza trakcja
Szersze opony znacznie lepiej hamują, za to węższe są cichsze, bardziej komfortowe i później wpadają w aquaplaning - takie są wnioski specjalnego testu pięciu rozmiarów letniego ogumienia przeprowadzonego przez automobilklub ADAC.
W czasie testu, przeprowadzonego samochodem Kia Ceed 1.6 CRDI, porównywano następujące rozmiary ogumienia: 185/65 R15T, 195/65 R15H, 205/55 R17V, 225/45 R17V i 225/40 R18Y, przy czym ostatni wymiar nie jest oficjalnie dopuszczony do używania w użytym modelu. Użyto wyłącznie ogumienia Michelin , czyli firmy dostarczającej opony na tzw. pierwsze wyposażenia. Ma to istotne znaczenie, ponieważ w przypadku nowoczesnych pojazdów wyposażonych w ABS, kontrolę trakcji czy ESP, zmiana właściwości trakcyjnych samochodu mogłaby negatywnie wpłynąć na skuteczność wspomnianych systemów. Ocenie poddano następujące właściwości: zachowanie na suchej nawierzchni, hamowanie i kierowalność na mokrej jezdni, aquaplaning, hałaśliwość, komfort jazdy i opór toczenia. Trzeba jednak zauważyć, że bieżnik ogumienia nie był już taki sam w poszczególnych rozmiarach.
Hamowanie
Szersze opony okazały się znacznie lepsze od węższych, zwłaszcza w próbach hamowania i to zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku opon 225/40R18Y droga hamowania ze 100 km/h do 0 km/h wynosiła tylko 35,8 m, podczas gdy przy użyciu ogumienia 185/65 R15T było to 41 m, czyli aż o 5,2 metra więcej. Podobnie było w czasie prób hamowania na mokrej jezdni.
Aquaplaning
Pod tym względem wyraźnie lepiej wypadło węższe ogumienie, co wynika z fizycznych możliwości odprowadzania wody poprzez rowki. O ile Ceed na oponach 185/65 R15T "pływały" dopiero od 80 km/h, to na ogumieniu 225/40 R18Y już od 69 km/h. W obydwu przypadakch zastosowano opony z bieżnikiem o pełnej głębokości (w miarę zużywania się bieżnika prędkości wpadania w aquaplaning będą coraz niższe, co dotyczy wszystkich opon).
Komfort jazdy
Ogumienie o mniejszej szerokości zapewnia wyższy komfort, ponieważ szerokie opony mają zazwyczaj niższy profil, a zatem mniejsze możliwości tłumienia nierówności nawierzchni. Ponadto węższe ogumienie jest "cichsze". Zdaniem ADAC, użycie opon szerszych o 3 cm oznacza zwiększenie oporu powietrza o ok. 6%.
ADAC nie sprawdziło istotnego aspektu związanego z komfortem jazdy po polskich drogach, gdzie dość często jeździmy po drogach z ubytkami nawierzchni i koleinami, a na które trudno trafić w innych krajach, także we wschodniej części Europy.
ADAC pominęło sytuację, kiedy w przypadku małych ubytków nawierzchni stosowanie szerszego ogumienia nierzadko zwiększa komfort, ponieważ zapobiega wpadaniu w małe dziury w jezdni, a przejeżdżanie po drobnych nierównościach nie przekłada się na drżenie kierownic, ale z kolei prowadzenie samochodu na drogach z koleinami, w przypadku szerszych opon bywa trudniejsze.
Opór toczenia
Węższe opony charakteryzują się mniejszym oporem toczenia, co przekłada się także na nieco mniejsze zużycie paliwa. O ile w czasie wytracania prędkości ze 100 100 km/h do 80 km/h na oponach 195/65 R15H przejechano 394 m, to na ogumieniu 225/45 R17V 359 m, czyli o 35 m mniej. Według ADAC przekłada się to na większe zużycie paliwa. W tym przypadku o ok. 2%, co przy rocznym przebiegu 15 tys. i średnim spalaniu ok. 7,5 l Pb95/100 km daje teoretycznie ok. 100 zł oszczędności. W praktyce różnica kosztów eksploatacji powinna być większa, ponieważ większe opory toczenia przekładają się na szybsze zużycie elementów napędu pojazdu.
Nie ma najlepszego rozmiaru
Nie ma optymalnego rozmiaru opony - wybór zawsze oznacza kompromis między właściwościami jezdnymi w konkretnych warunkach, a także komfortem podróżowania i w niewielkim stopniu zużyciem paliwa. Wyboru należy dokonywać analizując warunki pogodowe i drogowe panujące na obszarze planowanej eksploatacji samochodu. W mieście szerokie opony na dużych felgach poprawiają wygląd pojazdu, za to na krętych drogach zapewniają znacznie lepszą przyczepność, przynajmniej dopóki nie dojdzie do aquaplaningu. Szersze opony, dopóki nie wpadną w aquaplaning, zapewniają większe bezpieczeństwo dzięki krótszej drodze hamowania. Węższe "gumy" są za to tańsze w zakupie, także z powodu pasujących felg, oraz zapewniają większy komfort jazdy.
Zastępowanie podstawowego rozmiaru opon dla danego samochodu osobowego, ogumieniem o ok. 3 cm szerszym (czyli mniej więcej takim jak dla najmocniejszych seryjnych wersji danego modelu pojazdu) na ogół znacząco poprawia właściwości jezdne, to już zamiana opon w największym rozmiarze na jeszcze szersze i niższe prowadzi zazwyczaj do pogorszenia komfortu i kierowalności pojazdu. Przed wymianą trzeba także sprawdzić, jakie rozmiary zostały dopuszczone do danego modelu samochodu, czasem także wersji, ponieważ założenie innych oznacza pojazd w stanie technicznej niesprawności, co może mieć poważne konsekwencje w przypadku zdarzenia drogowego.
Zalety szerszych opon:
znacznie krótsza droga hamowania (na suchej i mokrej nawierzchni)
większa przyczepność w zakrętach
Zalety węższych opon:
mniejsza podatność na aquaplaning
większy komfort jazdy
mniejsza hałaśliwość
niższa cena (opon i pasujących felg)
- Segor
- Posty: 7870
- Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
- Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
- Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
- Rocznik auta: 2016
- Miasto: Sosnowiec
- Województwo: Śląskie
- Has thanked: 449 times
- Been thanked: 463 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
Czyli szeroką też lepiej powinna przyspieszać?? No i ja jak zwykle mam doświadczenia odwrotne. Na letnich 225 bez problemu buksowały na mokrym. A na zimówkach 195 nie byłem w stanie. Dunlop tu i tu, rocznik podobny.
- Ziela
- Posty: 464
- Rejestracja: 01 gru 2017, 11:20
- Posiadane auto: Astra V Dynamic Aut. Sports Tourer
- Silnik: 1.6 CDTI 136KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Zielona Góra
- Województwo: lubuskie
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 18 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
Właśnie wróciłem z przejażdżki gdzie miałem ładne zimowe warunki. ASR w naszych astrach jest DO BANI !!!! Zasadniczo nie działa, a nawet jak już zadziała to robi to fatalnie. W porównaniu do ostatnich aut którymi miałem okazję jeździć, wszystkie z grupy VAG, to jest przepaść. Natomiast ESP, czyli już w czasie jazdy zwłaszcza w zakrętach działa bardzo ładnie, śmiem się pokusić nawet o opinie, że lepiej niż w VAGu.
Ale ruszanie dramat. Aż się zastanawiam czy tego nie zgłosić w ASO jako usterki, bo automat podczas buksowania zdążył wrzucić dwójkę zanim ASR odciął moc na kołach.
Właśnie przejrzałem specyfikacje i wygląda na to, że po prostu nie mam żadnego systemu typu ASR, jest ESP z hill assistem ale nie ma ASR-a.
Może się błędnie zasugerowałem, bo w poprzednim aucie było w specyfikacji ESP a w tym zawierał się ASR. Czyli ASR trzeba mieć w nodze
Ale ruszanie dramat. Aż się zastanawiam czy tego nie zgłosić w ASO jako usterki, bo automat podczas buksowania zdążył wrzucić dwójkę zanim ASR odciął moc na kołach.
Właśnie przejrzałem specyfikacje i wygląda na to, że po prostu nie mam żadnego systemu typu ASR, jest ESP z hill assistem ale nie ma ASR-a.
Może się błędnie zasugerowałem, bo w poprzednim aucie było w specyfikacji ESP a w tym zawierał się ASR. Czyli ASR trzeba mieć w nodze
- dziadzia82
- Posty: 1063
- Rejestracja: 25 sty 2017, 16:49
- Posiadane auto: Alfa Romeo Giulietta: Opel Astra K ST
- Silnik: 1,4 MA 170 : 1,6 TB 200
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Będzin
- Województwo: śląskie
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 115 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
Segor pisze:Czyli szeroką też lepiej powinna przyspieszać?? No i ja jak zwykle mam doświadczenia odwrotne. Na letnich 225 bez problemu buksowały na mokrym. A na zimówkach 195 nie byłem w stanie. Dunlop tu i tu, rocznik podobny.
I tak będzie jak piszesz.
195 ma większy nacisk niż na 225 więc 195 będzie miała mniejszy uślizg dla tego na zimę powinno zjechać się z szerokością kapcia szczególnie jak po śniegu mykasz
Zobaczysz ta szczególnie w rajdach skandynawskich gdzie rajdów-ki śmigają na 165-175
-
- Posty: 1428
- Rejestracja: 12 cze 2016, 00:15
- Posiadane auto: astra K
- Silnik: 1.4 125
- Rocznik auta: 2016
- Miasto: gdańsk
- Województwo: Pomorskie
- Has thanked: 112 times
- Been thanked: 39 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
Wynika z tych tabel że w kategorii PROWADZENIE między 15 a 18-ką różnica średniej prędkosci pomiędzy nimi wynosi(między 105.2-107.7)tylko 2.5 km/h ??
Re: Astra a systemy ASR i ESP
dziadzia82 pisze:Segor pisze:skandynawskich gdzie rajdów-ki śmigają na 165-175
Ale rajdówki śmigają na kolcach, gdzie nacisk na oponę (oś) jest ważny. W przypadku normalnego użytkowania nie jest zalecana zmiana na mniejszą szerokość, chyba że producent dopuszcza różne rozmiary opon: vide 245/45 R19 na 225/60r17 w mojej marce.
- Segor
- Posty: 7870
- Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
- Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
- Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
- Rocznik auta: 2016
- Miasto: Sosnowiec
- Województwo: Śląskie
- Has thanked: 449 times
- Been thanked: 463 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
Dziadzia, ale ja piszę, że wąską mi się mniej ślizgała przy przyspieszaniu w tych samych warunkach (+10*C, mokro). A wydawało mi się, że przy przyspieszaniu działają takie same siły jak przy hamowaniu (z punktu widzenia tarcia opony).
- dziadzia82
- Posty: 1063
- Rejestracja: 25 sty 2017, 16:49
- Posiadane auto: Alfa Romeo Giulietta: Opel Astra K ST
- Silnik: 1,4 MA 170 : 1,6 TB 200
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Będzin
- Województwo: śląskie
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 115 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
bo na węższej oponie masz większą siłę docisku tabela wyzej
Added in 2 minutes 51 seconds:
Opona na śnieg używana jest praktycznie tylko podczas Rajdu Szwecji, który stanowi jedyną typowo zimową rundę w kalendarzu. Zawodnicy korzystają z opon, które mieszczą się na feldze o rozmiarze 7 x 15 cala, jednak szerokość „gumy” jest zdecydowanie mniejsza od szutrowej czy asfaltowej.
Opona szutrowa podzielona jest zazwyczaj na dwie mieszanki: miękką i twardą, które dzielą jednak ze sobą całą konstrukcję oraz rodzaj bieżnika. Ten na najbardziej ekstremalnych rajdach, jak choćby na Sardynii, musi być szczególnie gruby i wytrzymały. Wszystko dlatego, że po jednej pętli każda pojedyncza opona może zostać „odchudzona” nawet o 2,5 kilograma.
W rajdach samochodowych, ale też w innych dziedzinach sportów motorowych oraz w samochodach cywilnych poruszających się po publicznych drogach jednym z najważniejszych aspektów, odpowiadających za bezpieczeństwo i przyczepność, są opony. Nieprzypadkowo są nazywane "czarnym złotem" rajdów.
Ostatnią oponą jest ta przygotowana na rajdy asfaltowe. Również w tej kategorii występują tylko dwie dostępne mieszanki, niemniej jednak na styczniowy Rajd Monte Carlo zespoły od lat otrzymują specjalnie przygotowaną oponę „ekstra miękką”. Opony asfaltowe różnią się również od dwóch pozostałych tym, że ich rozmiar wynosi dokładnie 18 cali i ma zdecydowanie większa szerokość.
Added in 2 minutes 51 seconds:
Cain pisze:dziadzia82 pisze:Segor pisze:skandynawskich gdzie rajdów-ki śmigają na 165-175
Ale rajdówki śmigają na kolcach, gdzie nacisk na oponę (oś) jest ważny. W przypadku normalnego użytkowania nie jest zalecana zmiana na mniejszą szerokość, chyba że producent dopuszcza różne rozmiary opon: vide 245/45 R19 na 225/60r17 w mojej marce.
Opona na śnieg używana jest praktycznie tylko podczas Rajdu Szwecji, który stanowi jedyną typowo zimową rundę w kalendarzu. Zawodnicy korzystają z opon, które mieszczą się na feldze o rozmiarze 7 x 15 cala, jednak szerokość „gumy” jest zdecydowanie mniejsza od szutrowej czy asfaltowej.
Opona szutrowa podzielona jest zazwyczaj na dwie mieszanki: miękką i twardą, które dzielą jednak ze sobą całą konstrukcję oraz rodzaj bieżnika. Ten na najbardziej ekstremalnych rajdach, jak choćby na Sardynii, musi być szczególnie gruby i wytrzymały. Wszystko dlatego, że po jednej pętli każda pojedyncza opona może zostać „odchudzona” nawet o 2,5 kilograma.
W rajdach samochodowych, ale też w innych dziedzinach sportów motorowych oraz w samochodach cywilnych poruszających się po publicznych drogach jednym z najważniejszych aspektów, odpowiadających za bezpieczeństwo i przyczepność, są opony. Nieprzypadkowo są nazywane "czarnym złotem" rajdów.
Ostatnią oponą jest ta przygotowana na rajdy asfaltowe. Również w tej kategorii występują tylko dwie dostępne mieszanki, niemniej jednak na styczniowy Rajd Monte Carlo zespoły od lat otrzymują specjalnie przygotowaną oponę „ekstra miękką”. Opony asfaltowe różnią się również od dwóch pozostałych tym, że ich rozmiar wynosi dokładnie 18 cali i ma zdecydowanie większa szerokość.
Re: Astra a systemy ASR i ESP
Coś mi nie do końca tu pasuje. Mam wrażenie że błędnie wnioskujecie, choć wynik słuszny.
Węższa opona = większa siła docisku? Niby tak, tylko czemu F1 nie jeździ na wąskich oponach? Przecież większa siła nacisku to mniej poślizgu przy ruszaniu i hamowaniu. Ba... po to spoilery żeby jeszcze zwiększyć siłę nacisku, to czemu szerokie opony zmniejszające siłę?
Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
Węższa opona = większa siła docisku? Niby tak, tylko czemu F1 nie jeździ na wąskich oponach? Przecież większa siła nacisku to mniej poślizgu przy ruszaniu i hamowaniu. Ba... po to spoilery żeby jeszcze zwiększyć siłę nacisku, to czemu szerokie opony zmniejszające siłę?
Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
- daro
- Posty: 3932
- Rejestracja: 02 lip 2016, 17:23
- Posiadane auto: KIA SPORTAGE V 1.6T-GDI 180KM MHEV 7DCT
- Silnik: ---
- Rocznik auta: 0
- Miasto: Kętrzyn
- Województwo: Warmińsko - Mazurskie
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 179 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
To teraz niech ktoś z powyższych kolegów dopisze, na których oponach skuteczniej bądź mniej zadziała system ASR i ESP?! Pytam bo ruszając ostatnio na śniegu koła wirowały w miejscu jak szalone i za cholerę nie zadziałał system wspomagający jazdę
- komisarzryba
- Posty: 5902
- Rejestracja: 22 cze 2016, 11:34
- Posiadane auto: Insignia Grand Sport
- Silnik: 2.0 Turbo S/S 200 KM
- Rocznik auta: 404
- Miasto: Sieradz
- Województwo: łódzkie
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 322 times
- daro
- Posty: 3932
- Rejestracja: 02 lip 2016, 17:23
- Posiadane auto: KIA SPORTAGE V 1.6T-GDI 180KM MHEV 7DCT
- Silnik: ---
- Rocznik auta: 0
- Miasto: Kętrzyn
- Województwo: Warmińsko - Mazurskie
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 179 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
To akurat wiem takim to sposobem chciałem wrócić do właściwego tematu. Zrobiłem testy ruszania oraz przyspiesza na śniegu to niestety ASR można by uznać za niedziałający
- komisarzryba
- Posty: 5902
- Rejestracja: 22 cze 2016, 11:34
- Posiadane auto: Insignia Grand Sport
- Silnik: 2.0 Turbo S/S 200 KM
- Rocznik auta: 404
- Miasto: Sieradz
- Województwo: łódzkie
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 322 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
u mnie wszystko działa jak należy. podczas piątkowych sniegow, do przepisowej piecdziesiatki w miescie, kontrolka mrugala radośnie ;)
béton brut
- daro
- Posty: 3932
- Rejestracja: 02 lip 2016, 17:23
- Posiadane auto: KIA SPORTAGE V 1.6T-GDI 180KM MHEV 7DCT
- Silnik: ---
- Rocznik auta: 0
- Miasto: Kętrzyn
- Województwo: Warmińsko - Mazurskie
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 179 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
Jutro sprawdzę powtórnie i więcej uwagi zwrócę na kontrolki by dostrzec cóż tam się dzieje (oczywiście jeśli jutro auto mi odpali)
- komisarzryba
- Posty: 5902
- Rejestracja: 22 cze 2016, 11:34
- Posiadane auto: Insignia Grand Sport
- Silnik: 2.0 Turbo S/S 200 KM
- Rocznik auta: 404
- Miasto: Sieradz
- Województwo: łódzkie
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 322 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
podczas poslizgu kol czuc, ze silnik ma ograniczana moc, obroty spadają.
béton brut
- Segor
- Posty: 7870
- Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
- Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
- Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
- Rocznik auta: 2016
- Miasto: Sosnowiec
- Województwo: Śląskie
- Has thanked: 449 times
- Been thanked: 463 times
Re: Astra a systemy ASR i ESP
Ja dziś wyłączyłem na chwilę ESP i ASR. I efekt był taki, że dużo dużo wolniej auto ruszało. Mimo tego, że przy włączonym ASR koła buksowały, to i tak auto przyspieszało zdecydowanie sprawniej. No chyba że to placebo.
Sprawdźcie sami.
Sprawdźcie sami.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 68 gości