Obroty a przyspieszenie

Wszystko co chciałbyś wiedzieć o silnikach benzynowych w Astrze 5
Vex

Obroty a przyspieszenie

Postautor: Vex » 10 cze 2018, 06:42

Najpierw założenie, więc poprawcie mnie jeśli się mylę.
Jeśli przy 3krpm i 4krpm mam ten sam moment, czyli siłę jaką przykładam do kół, to i przyspieszenie jest takie same.

No i teraz teza. Nie ma różnicy czy cisnę silnik do odciny, czy też zmienię bieg wcześniej. Puki silnik pracuje w zakresie gdzie mam maksymalny moment, przyspieszenie będzie takie same?

Obrazek
Ostatnio zmieniony 10 cze 2018, 06:42 przez Vex, łącznie zmieniany 2 razy.

Airline
Nowicjusz
Posty: 52
Rejestracja: 05 maja 2018, 20:18
Posiadane auto: Opel Astra K
Silnik: 1.4 Turbo 125 KM
Rocznik auta: 2018
Miasto: Silesia
Województwo: Śląskie
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Obroty a przyspieszenie

Postautor: Airline » 10 cze 2018, 07:42

Powinno być jak piszesz, tylko wszystko zależy w którym momencie zostanie zmieniony bieg na wyższy i jak szybko jesteś w stanie to zrobić (do jakiej wartości spadną obroty silnika).

Vex

Re: Obroty a przyspieszenie

Postautor: Vex » 10 cze 2018, 08:54

Mam automat więc biegi zmieniam szybko ;)

No idea jest taka żebym znalazł taki moment na zmianę, by po zmianie być tam gdzie mam już max moment, a nie w ciemno do odciny.

No chyba że czegoś nie biorę pod uwagę

Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
HArtur1
Nowicjusz
Posty: 50
Rejestracja: 08 kwie 2018, 11:40
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer
Silnik: 1.6 136 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Obroty a przyspieszenie

Postautor: HArtur1 » 10 cze 2018, 11:14

https://autokult.pl/16175,zapomnijcie-o ... hanicznych
Powyżej masz temat całkiem fajnie opisany

Awatar użytkownika
Fuks
VIP
Posty: 2332
Rejestracja: 18 gru 2016, 15:49
Posiadane auto: Opel Astra K
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Warszawa
Województwo: mazowieckie
Has thanked: 227 times
Been thanked: 160 times

Re: Obroty a przyspieszenie

Postautor: Fuks » 10 cze 2018, 12:27

Vex pisze:Nie ma różnicy czy cisnę silnik do odciny, czy też zmienię bieg wcześniej.

Różnica jest taka, że 3 a nie 2 zmiany do 100km/h to spora strata czasu.

Airline
Nowicjusz
Posty: 52
Rejestracja: 05 maja 2018, 20:18
Posiadane auto: Opel Astra K
Silnik: 1.4 Turbo 125 KM
Rocznik auta: 2018
Miasto: Silesia
Województwo: Śląskie
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Obroty a przyspieszenie

Postautor: Airline » 10 cze 2018, 12:32

Vex pisze:No idea jest taka żebym znalazł taki moment na zmianę, by po zmianie być tam gdzie mam już max moment, a nie w ciemno do odciny.

Z załączonego wykresu wynika, że będzie good jeśli po zmianie biegu obroty nie będą niżej niż 3500.
Do odcinki nie ma sensu, bo tylko podbijasz spalanie.

Added in 2 minutes 34 seconds:
Fuks pisze:
Vex pisze:Nie ma różnicy czy cisnę silnik do odciny, czy też zmienię bieg wcześniej.

Różnica jest taka, że 3 a nie 2 zmiany do 100km/h to spora strata czasu.


Może chce do 200 :)

Awatar użytkownika
Ziela
Klubowicz
Posty: 365
Rejestracja: 01 gru 2017, 11:20
Posiadane auto: Astra V Dynamic Aut. Sports Tourer
Silnik: 1.6 CDTI 136KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Zielona Góra
Województwo: lubuskie
Has thanked: 17 times
Been thanked: 11 times

Re: Obroty a przyspieszenie

Postautor: Ziela » 10 cze 2018, 14:04

Vex pisze:Najpierw założenie, więc poprawcie mnie jeśli się mylę.
Jeśli przy 3krpm i 4krpm mam ten sam moment, czyli siłę jaką przykładam do kół, to i przyspieszenie jest takie same.

No i teraz teza. Nie ma różnicy czy cisnę silnik do odciny, czy też zmienię bieg wcześniej. Puki silnik pracuje w zakresie gdzie mam maksymalny moment, przyspieszenie będzie takie same?

Obrazek


nie dokońca Vex, na niższym biegu masz inne przełożenie skrzyni i inna wartość momentu jest przenoszona na kołą.
Więc jeżeli zmienisz wcześniej bieg, to pomimo trafienia w wysoki moment, wartość na kołach będzie niższa ze względu na przełożenie.
Stąd podczas ścigania się, ciągnie się do końca, aby wykorzystać lepsze przełożenie danego biegu.
W artykule zacytowanym jest to fajnie opisane.

rah
Klubowicz
Posty: 418
Rejestracja: 04 lip 2017, 20:34
Posiadane auto: Opel Astra K ST
Silnik: 1.6 200 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Bydgoszcz
Województwo: kujawsko-pomorskie
Has thanked: 4 times
Been thanked: 43 times

Re: Obroty a przyspieszenie

Postautor: rah » 10 cze 2018, 14:13

No właśnie dlatego ciągnie się przed samą odcinkę, ale nie dochodząc do niej, co wymaga nieco wprawy. W automacie ten problem ewentualnej straty dla niedoświadczonego kierowcy nie istnieje. Pedał w podłogę i wiśta wio.

Awatar użytkownika
HArtur1
Nowicjusz
Posty: 50
Rejestracja: 08 kwie 2018, 11:40
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer
Silnik: 1.6 136 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Obroty a przyspieszenie

Postautor: HArtur1 » 10 cze 2018, 14:41

Ziela pisze:Stąd podczas ścigania się, ciągnie się do końca, aby wykorzystać lepsze przełożenie danego biegu.

I dlatego ścigając się, jeżeli mamy autko z automatem posiadającym tryb "Sport", to należy go aktywować, dzięki czemu zmiana biegów jest przy wyższych obrotach niż podczas zwykłej jazdy.

Vex

Re: Obroty a przyspieszenie

Postautor: Vex » 10 cze 2018, 18:23

Fuks pisze:
Vex pisze:Nie ma różnicy czy cisnę silnik do odciny, czy też zmienię bieg wcześniej.

Różnica jest taka, że 3 a nie 2 zmiany do 100km/h to spora strata czasu.
u mnie niestety 100 wypada i tak dopiero na 3
Ziela pisze:nie dokońca Vex, na niższym biegu masz inne przełożenie skrzyni i inna wartość momentu jest przenoszona na kołą.
racja :D

Awatar użytkownika
barat
Wyjadacz
Posty: 183
Rejestracja: 06 wrz 2017, 17:48
Posiadane auto: Astra K ST 2017.5
Silnik: B16SHT 1,6 200 KM AT
Rocznik auta: 2018
Miasto: Czerniejewo
Województwo: Wielkopolska
Has thanked: 6 times
Been thanked: 7 times

Re: Obroty a przyspieszenie

Postautor: barat » 10 cze 2018, 21:07

HArtur1 pisze:
Ziela pisze:Stąd podczas ścigania się, ciągnie się do końca, aby wykorzystać lepsze przełożenie danego biegu.

I dlatego ścigając się, jeżeli mamy autko z automatem posiadającym tryb "Sport", to należy go aktywować, dzięki czemu zmiana biegów jest przy wyższych obrotach niż podczas zwykłej jazdy.

Z pedałem w podłogę chyba nie ma to znaczenia - kickdown ma priorytet :)
Obrazek

Awatar użytkownika
Ziela
Klubowicz
Posty: 365
Rejestracja: 01 gru 2017, 11:20
Posiadane auto: Astra V Dynamic Aut. Sports Tourer
Silnik: 1.6 CDTI 136KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Zielona Góra
Województwo: lubuskie
Has thanked: 17 times
Been thanked: 11 times

Re: Obroty a przyspieszenie

Postautor: Ziela » 10 cze 2018, 21:09

no z pedałem w podłogę, nawet bez wciśniętego kickdowna będzie ciągnąć do końca.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość