Międzygaz i zmiana biegów
- TomashK
- Posty: 202
- Rejestracja: 27 mar 2018, 20:06
- Posiadane auto: Opel Astra V HB
- Silnik: 1.4 Turbo 125 KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Łódź
- Województwo: Łódzkie
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 4 times
Międzygaz i zmiana biegów
Cześć, co sądzicie o stosowaniu międzygazu oraz o dynamicznym przyspieszeniu na dwójce i wrzuceniu od razu czwórki z pominięciem trójki?
Ostatnio zmieniony 30 sty 2019, 23:23 przez TomashK, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 2597
- Rejestracja: 04 lip 2017, 20:34
- Posiadane auto: KIA Xceed 1.6 XL była Astra ST 1.6 200KM
- Silnik: 1.6 T-GDi 204 KM 7DCT
- Rocznik auta: 2020
- Miasto: Bydgoszcz
- Województwo: kujawsko-pomorskie
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 149 times
Re: Międzygaz i zmiana biegów
Czasami muszę włączyć się w szybką drogę i tam muszę szybko osiągnąć ok. 80 90 km/h. Osiągam tą prędkość na dwójce, po czym dalej już nie przyspieszam więc często zapinam 5 bieg.
Wysłane z mojego Redmi Note 6 Pro przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego Redmi Note 6 Pro przy użyciu Tapatalka
-
- Posty: 1236
- Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
- Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
- Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: --
- Województwo: --
- Has thanked: 156 times
- Been thanked: 63 times
Re: Międzygaz i zmiana biegów
rah pisze:Czasami muszę włączyć się w szybką drogę i tam muszę szybko osiągnąć ok. 80 90 km/h. Osiągam tą prędkość na dwójce, po czym dalej już nie przyspieszam więc często zapinam 5 bieg.
Wysłane z mojego Redmi Note 6 Pro przy użyciu Tapatalka
Tylko gdzie tu międzygaz?
Czy w ogóle kierowcy wiedzą co to jest i po co się stosuje?
Zastosowanie widzę jedynie w redukcjach biegów, gdy koła napędzają skrzynię biegów szybciej niż wał korbowy silnika przy zespoleniu czyli np. w AK z 4ki na 3kę powyżej 1300rpm.
-
- Posty: 870
- Rejestracja: 26 sie 2018, 08:34
- Posiadane auto: a
- Silnik: a
- Rocznik auta: 1
- Miasto: ab
- Województwo: a
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 31 times
Re: Międzygaz i zmiana biegów
Astra to nie Star 28 czy Jelcz - ale rób jak chcesz ......
Astra zrobiła swoje ,Astra musi odejść ......
-
- Posty: 130
- Rejestracja: 23 lut 2018, 13:08
- Posiadane auto: astra V kombi
- Silnik: 1,4 150km at
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: polskie
- Województwo: ślaskie
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Międzygaz i zmiana biegów
w osobówkach za bardzo to nie ma sensu,nie wiem dlaczego ,ale ciezko zmieniać biegi w nowszych autach z użyciem międzygazu.Próbowałem parę razy w golfie 4 itp. i za cholerę nie idzie jakoś wyczuć gazu,bez sprzęgła bez zgrzytu parę razy sie udało,ale ogólnie to kicha.Można tak jeździć w dostawczakach (parę dni jeżdździłem z zerwaną linka sprzęgła po mieście zarówno załadowany jak i pusty) i nie było problemu z wyczuciem,to samo ciężarowe,jak się czasem lewa nie chce kopać można z międzygazem zmieniać biegi,w osobówkach przymajmiej ja jakoś nie umię
-
- Posty: 1236
- Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
- Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
- Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: --
- Województwo: --
- Has thanked: 156 times
- Been thanked: 63 times
Re: Międzygaz i zmiana biegów
STANISLAW pisze:Astra to nie Star 28 czy Jelcz - ale rób jak chcesz ......
Wyrównanie obrotów pomaga synchronizatorom w skrzyni i zmniejsza tarcie tarczy sprzęgła co wydłuża jego żywotność.
Ale najfajniejsze jest to, że wtedy nie czuć tego szarpnięcia, a jak nie ma szarpnięcia to nie ma gwałtownego skręcenia sprężyn w dwumasie co również ma wpływ na jej żywotność. Oczywiście możesz kontrolować sprzężenie poprzez powolne puszczanie sprzęgła czyli kontrolowany poślizg (ślizganie się) sprzęgła.
Nie wyobrażam sobie redukcji biegu do wyprzedzania w ten sposób, przecież musisz to zrobić szybko. Zakładam że po prostu nie robisz przygazówki, ani wolno nie puszczasz sprzęgła tylko redukujesz, fajnie wtedy szarpnie i jest napewno efektownie, takie sportowe
A skrzynia biegów jak już wiemy jest specyficzna/delikatna, sprzęgło (jak już zresztą nas kilkukrotnie sam informowałeś jeśli dobrze pamiętam) i dwumas słabe, w porównaniu do np. VAG.
Rób jak chcesz, Twój samochód.
Added in 6 minutes 18 seconds:
kurpi pisze:w osobówkach za bardzo to nie ma sensu,nie wiem dlaczego ,ale ciezko zmieniać biegi w nowszych autach z użyciem międzygazu.Próbowałem parę razy w golfie 4 itp. i za cholerę nie idzie jakoś wyczuć gazu,bez sprzęgła bez zgrzytu parę razy sie udało,ale ogólnie to kicha.Można tak jeździć w dostawczakach (parę dni jeżdździłem z zerwaną linka sprzęgła po mieście zarówno załadowany jak i pusty) i nie było problemu z wyczuciem,to samo ciężarowe,jak się czasem lewa nie chce kopać można z międzygazem zmieniać biegi,w osobówkach przymajmiej ja jakoś nie umię
Ja też nigdy wcześniej tego nie robiłem, do czasu AK, uczę się już od 20k km. Różnica znaczna. Jeszcze nie jeździłem samochodem z manualem żeby zrobić szybką redukcję bez międzygazu i szarpnięcia. Nikt się w to nie bawi bo dużo z tym zabawy, a na kursach nie uczą.
Czym różni osobówka od dostawczaka czy ciężarówki z silnikiem spalinowym i manualną skrzynią biegów. Zasady fizyki/mechaniki te same. Zespolenie silnika (wału korbowego) ze skrzynią biegów (kołami) o różnej prędkości obrotowej zawsze spowoduje szarpnięcie, tym mniejsze im prędkości obrotowe bardziej wyrównane. Fizyka kwantowa na poziomie doktoranckim
- Konrad
- Posty: 246
- Rejestracja: 31 maja 2017, 22:53
- Posiadane auto: Opel Astra V
- Silnik: 1.4 T 150 KM RM17A
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Lublin
- Województwo: lubelskie
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 17 times
Re: Międzygaz i zmiana biegów
o kurcze, "międzygaz" uśmiałem się, dzięki za poprawę humoru. Każdy ma swoje przyzwyczajenia i styl jazdy, ale nie popadajmy w śmieszność. Zaraz się okaże że do kierowania Astrą piątką potrzebne są kursy w NASA jak przy pilotowaniu wahadłowca.
Re: Międzygaz i zmiana biegów
Międzygaz we wbijaniu biegów w górę? Po co? Jaki to ma sens? Przecież każdy kolejny bieg przy tej samej prędkości ma obroty niższe. Zapinasz szybko i obroty nawet nie zdążą spaść.
Cieszę się natomiast, że Astra K ma wysoko pedał gazu, bo można robić redukcje przy jednoczesnym hamowaniu - heel and toe. Stosowałem, stosuję i będę stosował, kiedy mi to potrzebne. Można hamować, zrzucając biegi, które wchodzą gładziutko.
Cieszę się natomiast, że Astra K ma wysoko pedał gazu, bo można robić redukcje przy jednoczesnym hamowaniu - heel and toe. Stosowałem, stosuję i będę stosował, kiedy mi to potrzebne. Można hamować, zrzucając biegi, które wchodzą gładziutko.
-
- Posty: 2183
- Rejestracja: 09 kwie 2017, 11:28
- Posiadane auto: Astra V HB
- Silnik: 1.4T, 125KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: ..
- Województwo: ..
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 204 times
Re: Międzygaz i zmiana biegów
@astra pali niezłe zioło, ale nie chce się podzielić
Jedyną sytuacją, gdy międzygaz ma sens, to gdy chcę wbić I'kę przy prędkości około 20km/h.
"Przegazówka" pozwala gładziutko wrzucić I bieg bez konieczności zatrzymywania się.
Jedyną sytuacją, gdy międzygaz ma sens, to gdy chcę wbić I'kę przy prędkości około 20km/h.
"Przegazówka" pozwala gładziutko wrzucić I bieg bez konieczności zatrzymywania się.
- TomashK
- Posty: 202
- Rejestracja: 27 mar 2018, 20:06
- Posiadane auto: Opel Astra V HB
- Silnik: 1.4 Turbo 125 KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: Łódź
- Województwo: Łódzkie
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 4 times
Re: Międzygaz i zmiana biegów
Cain pisze:Międzygaz we wbijaniu biegów w górę
Chodziło mi o międzygaz przy redukcjach, np. dojeżdżając na biegu do skrzyżowania na którym jest czerwone światło albo przy szybkich redukcjach. Ja uważam, że to spoko sprawa sprzęgła nie trzeba powoli puszczać, żeby zredukować bez szarpnięcia, a i przy szybkich redukcjach niweluje szarpnięcie. Co do wrzucania z 2 na 4 miałem na musli np. właśnie szykie włączanie się do ruchu jak kolega wyżej pisał, przyspieszamy na dwójce do 60/65km/h na dwójce po czym wrzucamy 4. Chciałem się dowiedzieć czy może mieć to niekorzystny wpływ dla samochodu zarówno międzygaz jak i to pomijanie biegu do góry.
Re: Międzygaz i zmiana biegów
Jeśli wyrównujesz obroty, to nie masz żadnego negatywnego wpływu na nic, wręcz pozytywny, jeśli robisz to umiejętnie.
A co do biegów, to możesz sobie je pomijać jak chcesz w różnej konfiguracji z zachowaniem zdrowego rozsądku. Przecież nikt chyba nie wajchuje, dojeżdżając do skrzyżowania. Ja zazwyczaj przechodzę 6-5-3 czasem 6-4-3 lub 6-4-2 i tyle. Wolę iść przez 3, bo jest bita to przodu i podczas hamowania jest to wygodne. W górę też czasem pomijam - gdy mam prędkość, jaką chcę, a chcę wbić bieg, na którym już się będę ostatecznie poruszał. Po co wtedy mam przechodzić np. przez 5, gdy mam powiedzmy 130 na 4 i właśnie chcę jechać 130.
W B14XE to już w ogóle mijam, co popadnie: 5-3 stop, a w starej Astrze G Z14XE i Astrze H Z14XEP to gdy leciutko toczyły, to ruszałem z 2 i nigdy sprzęgła nie wymieniłem - aczkolwiek ruszanie z 2 to nie jest dobry pomysł.
Międzygaz przydaje się przy redukcjach, gdy chcesz trochę poszaleć i mocno dohamować. Fajnie się w ten sposób jeździ w górach.
Na szczęście w naszych samochodach nie wywala błędu podczas jednoczesnego wciśnięcia gazu i hamulca, jak ma to miejsce w niektórych np. Fiatach.
Sprawa międzygazu ma w ogóle głębsze podłoże i nie jest tak istotna w FWD jak w RWD i przy zwykłej emeryckiej jeździe po zakupy czy do kościoła przydaje się jak świni siodło. Warto jednak się uczyć różnych technik.
Już w ogóle abstrahując od międzygazu i heel and toe, raz w życiu przydało mi się umiejętne kontrowanie - w zimie lubiłem się ślizgać u siebie na osiedlu - wiadomo FWD to ręczny - ale gdy mnie postawiło bokiem na ślimaku na zjeździe z A4 to się wyratowałem bez nadmiernej paniki. Nauczyłem się także hamować lewą nogą, co jest już w ogóle zupełnie nieprzydatne podczas jazdy. No, ale co umiesz, to Twoje.
A co do biegów, to możesz sobie je pomijać jak chcesz w różnej konfiguracji z zachowaniem zdrowego rozsądku. Przecież nikt chyba nie wajchuje, dojeżdżając do skrzyżowania. Ja zazwyczaj przechodzę 6-5-3 czasem 6-4-3 lub 6-4-2 i tyle. Wolę iść przez 3, bo jest bita to przodu i podczas hamowania jest to wygodne. W górę też czasem pomijam - gdy mam prędkość, jaką chcę, a chcę wbić bieg, na którym już się będę ostatecznie poruszał. Po co wtedy mam przechodzić np. przez 5, gdy mam powiedzmy 130 na 4 i właśnie chcę jechać 130.
W B14XE to już w ogóle mijam, co popadnie: 5-3 stop, a w starej Astrze G Z14XE i Astrze H Z14XEP to gdy leciutko toczyły, to ruszałem z 2 i nigdy sprzęgła nie wymieniłem - aczkolwiek ruszanie z 2 to nie jest dobry pomysł.
Międzygaz przydaje się przy redukcjach, gdy chcesz trochę poszaleć i mocno dohamować. Fajnie się w ten sposób jeździ w górach.
Na szczęście w naszych samochodach nie wywala błędu podczas jednoczesnego wciśnięcia gazu i hamulca, jak ma to miejsce w niektórych np. Fiatach.
Sprawa międzygazu ma w ogóle głębsze podłoże i nie jest tak istotna w FWD jak w RWD i przy zwykłej emeryckiej jeździe po zakupy czy do kościoła przydaje się jak świni siodło. Warto jednak się uczyć różnych technik.
Już w ogóle abstrahując od międzygazu i heel and toe, raz w życiu przydało mi się umiejętne kontrowanie - w zimie lubiłem się ślizgać u siebie na osiedlu - wiadomo FWD to ręczny - ale gdy mnie postawiło bokiem na ślimaku na zjeździe z A4 to się wyratowałem bez nadmiernej paniki. Nauczyłem się także hamować lewą nogą, co jest już w ogóle zupełnie nieprzydatne podczas jazdy. No, ale co umiesz, to Twoje.
-
- Posty: 1236
- Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
- Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
- Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: --
- Województwo: --
- Has thanked: 156 times
- Been thanked: 63 times
Re: Międzygaz i zmiana biegów
SACZI pisze:@astra pali niezłe zioło, ale nie chce się podzielić
Jedyną sytuacją, gdy międzygaz ma sens, to gdy chcę wbić I'kę przy prędkości około 20km/h.
"Przegazówka" pozwala gładziutko wrzucić I bieg bez konieczności zatrzymywania się.
1ka przy 20kmh?Nawet gdybym się toczył na luzie nie przyszło by mi to do głowy. Może jakbym się toczył na luzie pod górę, muszę spróbować
Rozumiem że jak jedziesz na 4ce 70kmh i zrzucasz na 3kę to robisz to bez szarpnięcia, bez międzygazu i szybko przy tym długim skoku. Gdzie kupiłeś taki samochód z manualem?
Jedyną sytuacją, gdy międzygaz ma sens, to gdy chcę wbić ....niższy bieg przy niewyrównanej prędkości obrotowej, a nie chcę, nie lubię szarpnięć i pisać na forum jakie to sprzęgło i dwumasa do dupy że puka, że stuka, że trzeba wymieniać przed czasem i jakie to teraz gówno produkują, a co niektórym po paru tysiącach przejechanych km w trasie (gdzie ilość przejechanych km ma się nijak do ilości przepinanych biegów) wyskakują "dziwne" komunikaty
Added in 3 minutes 29 seconds:
Cain pisze:...Międzygaz we wbijaniu biegów w górę? Po co? Jaki to ma sens? Przecież każdy kolejny bieg przy tej samej prędkości ma obroty niższe. Zapinasz szybko i obroty nawet nie zdążą spaść...
Dokładnie, w górę nie ma to sensu poza zmianą z 1 na 2 w AK jeśli chcesz to zrobić szybko i bez utraty pędu.
-
- Posty: 1236
- Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
- Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
- Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: --
- Województwo: --
- Has thanked: 156 times
- Been thanked: 63 times
Re: Międzygaz i zmiana biegów
Ciekawostką jest tryb iMT, który włączyć można za pomocą przycisku ukrytego po lewej stronie kierownicy. iMT to nic innego jak automatycznie sterowane międzygazy. Korzystając z tej funkcji możemy spokojnie zredukować – dla przykładu – z szóstego na czwarte przełożenie, a komputer sam podniesie obroty do odpowiedniej wartości, tak aby nie tylko nie szarpnąć samochodem, ale też trafić we właściwy punkt przy zmianie biegu na niższy. Toyota twierdzi, iż iMT ma pozytywnie wpłynąć na wytrzymałość sprzęgła. W mojej opinii jest to bardzo fajne rozwiązanie, zwiększające przyjemność z korzystania z manualnej skrzyni biegów. Nie każdy lubi bawić się w podawanie “miedzygazów” (bądź zwyczajnie nie umie tego zrobić prawidłowo).
https://autogaleria.pl/testy/toyota-c-hr-1-2-turbo-prestige-test-spalanie-opinia-dane-techniczne/
-
- Posty: 738
- Rejestracja: 08 wrz 2017, 22:15
- Posiadane auto: Opel Astra V Hatchback
- Silnik: 1.6 Turbo S/S 200 KM
- Rocznik auta: 2018
- Miasto: Warszawa
- Województwo: Mazowieckie
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 62 times
Re: Międzygaz i zmiana biegów
Międzygaz w aucie, gdzie pedały są od góry? Życzę powodzenia XD
Nie no, kolego zwolnij tę karuzelę śmiechu, bo się wypierdzielimy...
Poza tym - to jest dobre w autach, bez synchronizatorów XD
A tutaj - prędzej zarżniesz skrzynię, niż cokolwiek przyoszczędzisz XD
Nie no, kolego zwolnij tę karuzelę śmiechu, bo się wypierdzielimy...
Poza tym - to jest dobre w autach, bez synchronizatorów XD
A tutaj - prędzej zarżniesz skrzynię, niż cokolwiek przyoszczędzisz XD
Ostatnio zmieniony 27 kwie 2019, 14:33 przez krupers, łącznie zmieniany 1 raz.
-----
Z wyrazami szacunku i pozdrowieniami,
Artur / Krupers
PS - Ja jestem autorem swoich wypowiedzi,
ale za nie nie odpowiadam
Z wyrazami szacunku i pozdrowieniami,
Artur / Krupers
PS - Ja jestem autorem swoich wypowiedzi,
ale za nie nie odpowiadam
-
- Posty: 870
- Rejestracja: 26 sie 2018, 08:34
- Posiadane auto: a
- Silnik: a
- Rocznik auta: 1
- Miasto: ab
- Województwo: a
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 31 times
Re: Międzygaz i zmiana biegów
Oprócz między gazu proponuje odpalamie z kopciucha zimą
masakra .....
masakra .....
Astra zrobiła swoje ,Astra musi odejść ......
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 107 gości