Międzygaz i zmiana biegów

Wszystko co chciałbyś wiedzieć o silnikach benzynowych w Astrze 5
Awatar użytkownika
TomashK
Wyjadacz
Posty: 202
Rejestracja: 27 mar 2018, 20:06
Posiadane auto: Opel Astra V HB
Silnik: 1.4 Turbo 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Łódź
Województwo: Łódzkie
Has thanked: 30 times
Been thanked: 4 times

Międzygaz i zmiana biegów

Postautor: TomashK » 29 sty 2019, 14:27

Cześć, co sądzicie o stosowaniu międzygazu oraz o dynamicznym przyspieszeniu na dwójce i wrzuceniu od razu czwórki z pominięciem trójki?
Ostatnio zmieniony 30 sty 2019, 23:23 przez TomashK, łącznie zmieniany 1 raz.

rah
VIP
Posty: 2597
Rejestracja: 04 lip 2017, 20:34
Posiadane auto: KIA Xceed 1.6 XL była Astra ST 1.6 200KM
Silnik: 1.6 T-GDi 204 KM 7DCT
Rocznik auta: 2020
Miasto: Bydgoszcz
Województwo: kujawsko-pomorskie
Has thanked: 4 times
Been thanked: 149 times

Re: Międzygaz i zmiana biegów

Postautor: rah » 29 sty 2019, 15:50

Czasami muszę włączyć się w szybką drogę i tam muszę szybko osiągnąć ok. 80 90 km/h. Osiągam tą prędkość na dwójce, po czym dalej już nie przyspieszam więc często zapinam 5 bieg.

Wysłane z mojego Redmi Note 6 Pro przy użyciu Tapatalka

astra
Weteran
Posty: 1236
Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: --
Województwo: --
Has thanked: 156 times
Been thanked: 63 times

Re: Międzygaz i zmiana biegów

Postautor: astra » 29 sty 2019, 16:30

rah pisze:Czasami muszę włączyć się w szybką drogę i tam muszę szybko osiągnąć ok. 80 90 km/h. Osiągam tą prędkość na dwójce, po czym dalej już nie przyspieszam więc często zapinam 5 bieg.

Wysłane z mojego Redmi Note 6 Pro przy użyciu Tapatalka

Tylko gdzie tu międzygaz?

Czy w ogóle kierowcy wiedzą co to jest i po co się stosuje?
Zastosowanie widzę jedynie w redukcjach biegów, gdy koła napędzają skrzynię biegów szybciej niż wał korbowy silnika przy zespoleniu czyli np. w AK z 4ki na 3kę powyżej 1300rpm.

STANISLAW
Weteran
Posty: 870
Rejestracja: 26 sie 2018, 08:34
Posiadane auto: a
Silnik: a
Rocznik auta: 1
Miasto: ab
Województwo: a
Has thanked: 109 times
Been thanked: 31 times

Re: Międzygaz i zmiana biegów

Postautor: STANISLAW » 29 sty 2019, 16:39

Astra to nie Star 28 czy Jelcz - ale rób jak chcesz ......
Astra zrobiła swoje ,Astra musi odejść ......

kurpi
Wyjadacz
Posty: 130
Rejestracja: 23 lut 2018, 13:08
Posiadane auto: astra V kombi
Silnik: 1,4 150km at
Rocznik auta: 2017
Miasto: polskie
Województwo: ślaskie
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Międzygaz i zmiana biegów

Postautor: kurpi » 30 sty 2019, 09:04

w osobówkach za bardzo to nie ma sensu,nie wiem dlaczego ,ale ciezko zmieniać biegi w nowszych autach z użyciem międzygazu.Próbowałem parę razy w golfie 4 itp. i za cholerę nie idzie jakoś wyczuć gazu,bez sprzęgła bez zgrzytu parę razy sie udało,ale ogólnie to kicha.Można tak jeździć w dostawczakach (parę dni jeżdździłem z zerwaną linka sprzęgła po mieście zarówno załadowany jak i pusty) i nie było problemu z wyczuciem,to samo ciężarowe,jak się czasem lewa nie chce kopać można z międzygazem zmieniać biegi,w osobówkach przymajmiej ja jakoś nie umię :)

astra
Weteran
Posty: 1236
Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: --
Województwo: --
Has thanked: 156 times
Been thanked: 63 times

Re: Międzygaz i zmiana biegów

Postautor: astra » 30 sty 2019, 09:40

STANISLAW pisze:Astra to nie Star 28 czy Jelcz - ale rób jak chcesz ......

Wyrównanie obrotów pomaga synchronizatorom w skrzyni i zmniejsza tarcie tarczy sprzęgła co wydłuża jego żywotność.
Ale najfajniejsze jest to, że wtedy nie czuć tego szarpnięcia, a jak nie ma szarpnięcia to nie ma gwałtownego skręcenia sprężyn w dwumasie co również ma wpływ na jej żywotność. Oczywiście możesz kontrolować sprzężenie poprzez powolne puszczanie sprzęgła czyli kontrolowany poślizg (ślizganie się) sprzęgła.
Nie wyobrażam sobie redukcji biegu do wyprzedzania w ten sposób, przecież musisz to zrobić szybko. Zakładam że po prostu nie robisz przygazówki, ani wolno nie puszczasz sprzęgła tylko redukujesz, fajnie wtedy szarpnie i jest napewno efektownie, takie sportowe :lol:
A skrzynia biegów jak już wiemy jest specyficzna/delikatna, sprzęgło (jak już zresztą nas kilkukrotnie sam informowałeś jeśli dobrze pamiętam) i dwumas słabe, w porównaniu do np. VAG.
Rób jak chcesz, Twój samochód.

Added in 6 minutes 18 seconds:
kurpi pisze:w osobówkach za bardzo to nie ma sensu,nie wiem dlaczego ,ale ciezko zmieniać biegi w nowszych autach z użyciem międzygazu.Próbowałem parę razy w golfie 4 itp. i za cholerę nie idzie jakoś wyczuć gazu,bez sprzęgła bez zgrzytu parę razy sie udało,ale ogólnie to kicha.Można tak jeździć w dostawczakach (parę dni jeżdździłem z zerwaną linka sprzęgła po mieście zarówno załadowany jak i pusty) i nie było problemu z wyczuciem,to samo ciężarowe,jak się czasem lewa nie chce kopać można z międzygazem zmieniać biegi,w osobówkach przymajmiej ja jakoś nie umię :)

Ja też nigdy wcześniej tego nie robiłem, do czasu AK, uczę się już od 20k km. Różnica znaczna. Jeszcze nie jeździłem samochodem z manualem żeby zrobić szybką redukcję bez międzygazu i szarpnięcia. Nikt się w to nie bawi bo dużo z tym zabawy, a na kursach nie uczą.

Czym różni osobówka od dostawczaka czy ciężarówki z silnikiem spalinowym i manualną skrzynią biegów. Zasady fizyki/mechaniki te same. Zespolenie silnika (wału korbowego) ze skrzynią biegów (kołami) o różnej prędkości obrotowej zawsze spowoduje szarpnięcie, tym mniejsze im prędkości obrotowe bardziej wyrównane. Fizyka kwantowa na poziomie doktoranckim :lol:

Awatar użytkownika
Konrad
Wyjadacz
Posty: 246
Rejestracja: 31 maja 2017, 22:53
Posiadane auto: Opel Astra V
Silnik: 1.4 T 150 KM RM17A
Rocznik auta: 2017
Miasto: Lublin
Województwo: lubelskie
Has thanked: 35 times
Been thanked: 17 times

Re: Międzygaz i zmiana biegów

Postautor: Konrad » 30 sty 2019, 20:28

o kurcze, "międzygaz" uśmiałem się, dzięki za poprawę humoru. Każdy ma swoje przyzwyczajenia i styl jazdy, ale nie popadajmy w śmieszność. Zaraz się okaże że do kierowania Astrą piątką potrzebne są kursy w NASA jak przy pilotowaniu wahadłowca.
Obrazek

Cain

Re: Międzygaz i zmiana biegów

Postautor: Cain » 30 sty 2019, 20:57

Międzygaz we wbijaniu biegów w górę? Po co? Jaki to ma sens? Przecież każdy kolejny bieg przy tej samej prędkości ma obroty niższe. Zapinasz szybko i obroty nawet nie zdążą spaść.
Cieszę się natomiast, że Astra K ma wysoko pedał gazu, bo można robić redukcje przy jednoczesnym hamowaniu - heel and toe. Stosowałem, stosuję i będę stosował, kiedy mi to potrzebne. Można hamować, zrzucając biegi, które wchodzą gładziutko.

SACZI
VIP
Posty: 2173
Rejestracja: 09 kwie 2017, 11:28
Posiadane auto: Astra V HB
Silnik: 1.4T, 125KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: ..
Województwo: ..
Has thanked: 72 times
Been thanked: 203 times

Re: Międzygaz i zmiana biegów

Postautor: SACZI » 30 sty 2019, 21:01

@astra pali niezłe zioło, ale nie chce się podzielić ;)

Jedyną sytuacją, gdy międzygaz ma sens, to gdy chcę wbić I'kę przy prędkości około 20km/h.
"Przegazówka" pozwala gładziutko wrzucić I bieg bez konieczności zatrzymywania się.
Obrazek

Awatar użytkownika
TomashK
Wyjadacz
Posty: 202
Rejestracja: 27 mar 2018, 20:06
Posiadane auto: Opel Astra V HB
Silnik: 1.4 Turbo 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Łódź
Województwo: Łódzkie
Has thanked: 30 times
Been thanked: 4 times

Re: Międzygaz i zmiana biegów

Postautor: TomashK » 30 sty 2019, 23:22

Cain pisze:Międzygaz we wbijaniu biegów w górę


Chodziło mi o międzygaz przy redukcjach, np. dojeżdżając na biegu do skrzyżowania na którym jest czerwone światło albo przy szybkich redukcjach. Ja uważam, że to spoko sprawa sprzęgła nie trzeba powoli puszczać, żeby zredukować bez szarpnięcia, a i przy szybkich redukcjach niweluje szarpnięcie. Co do wrzucania z 2 na 4 miałem na musli np. właśnie szykie włączanie się do ruchu jak kolega wyżej pisał, przyspieszamy na dwójce do 60/65km/h na dwójce po czym wrzucamy 4. Chciałem się dowiedzieć czy może mieć to niekorzystny wpływ dla samochodu zarówno międzygaz jak i to pomijanie biegu do góry.

Cain

Re: Międzygaz i zmiana biegów

Postautor: Cain » 31 sty 2019, 01:20

Jeśli wyrównujesz obroty, to nie masz żadnego negatywnego wpływu na nic, wręcz pozytywny, jeśli robisz to umiejętnie.
A co do biegów, to możesz sobie je pomijać jak chcesz w różnej konfiguracji z zachowaniem zdrowego rozsądku. Przecież nikt chyba nie wajchuje, dojeżdżając do skrzyżowania. Ja zazwyczaj przechodzę 6-5-3 czasem 6-4-3 lub 6-4-2 i tyle. Wolę iść przez 3, bo jest bita to przodu i podczas hamowania jest to wygodne. W górę też czasem pomijam - gdy mam prędkość, jaką chcę, a chcę wbić bieg, na którym już się będę ostatecznie poruszał. Po co wtedy mam przechodzić np. przez 5, gdy mam powiedzmy 130 na 4 i właśnie chcę jechać 130.
W B14XE to już w ogóle mijam, co popadnie: 5-3 stop, a w starej Astrze G Z14XE i Astrze H Z14XEP to gdy leciutko toczyły, to ruszałem z 2 i nigdy sprzęgła nie wymieniłem - aczkolwiek ruszanie z 2 to nie jest dobry pomysł.
Międzygaz przydaje się przy redukcjach, gdy chcesz trochę poszaleć i mocno dohamować. Fajnie się w ten sposób jeździ w górach.
Na szczęście w naszych samochodach nie wywala błędu podczas jednoczesnego wciśnięcia gazu i hamulca, jak ma to miejsce w niektórych np. Fiatach.
Sprawa międzygazu ma w ogóle głębsze podłoże i nie jest tak istotna w FWD jak w RWD i przy zwykłej emeryckiej jeździe po zakupy czy do kościoła przydaje się jak świni siodło. Warto jednak się uczyć różnych technik.

Już w ogóle abstrahując od międzygazu i heel and toe, raz w życiu przydało mi się umiejętne kontrowanie - w zimie lubiłem się ślizgać u siebie na osiedlu - wiadomo FWD to ręczny - ale gdy mnie postawiło bokiem na ślimaku na zjeździe z A4 to się wyratowałem bez nadmiernej paniki. Nauczyłem się także hamować lewą nogą, co jest już w ogóle zupełnie nieprzydatne podczas jazdy. No, ale co umiesz, to Twoje.

astra
Weteran
Posty: 1236
Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: --
Województwo: --
Has thanked: 156 times
Been thanked: 63 times

Re: Międzygaz i zmiana biegów

Postautor: astra » 31 sty 2019, 09:13

SACZI pisze:@astra pali niezłe zioło, ale nie chce się podzielić ;)

Jedyną sytuacją, gdy międzygaz ma sens, to gdy chcę wbić I'kę przy prędkości około 20km/h.
"Przegazówka" pozwala gładziutko wrzucić I bieg bez konieczności zatrzymywania się.

1ka przy 20kmh?Nawet gdybym się toczył na luzie nie przyszło by mi to do głowy. Może jakbym się toczył na luzie pod górę, muszę spróbować ;)
Rozumiem że jak jedziesz na 4ce 70kmh i zrzucasz na 3kę to robisz to bez szarpnięcia, bez międzygazu i szybko przy tym długim skoku. Gdzie kupiłeś taki samochód z manualem?
Jedyną sytuacją, gdy międzygaz ma sens, to gdy chcę wbić ....niższy bieg przy niewyrównanej prędkości obrotowej, a nie chcę, nie lubię szarpnięć i pisać na forum jakie to sprzęgło i dwumasa do dupy że puka, że stuka, że trzeba wymieniać przed czasem i jakie to teraz gówno produkują, a co niektórym po paru tysiącach przejechanych km w trasie (gdzie ilość przejechanych km ma się nijak do ilości przepinanych biegów) wyskakują "dziwne" komunikaty :lol:

Added in 3 minutes 29 seconds:
Cain pisze:...Międzygaz we wbijaniu biegów w górę? Po co? Jaki to ma sens? Przecież każdy kolejny bieg przy tej samej prędkości ma obroty niższe. Zapinasz szybko i obroty nawet nie zdążą spaść...

Dokładnie, w górę nie ma to sensu poza zmianą z 1 na 2 w AK jeśli chcesz to zrobić szybko i bez utraty pędu.

astra
Weteran
Posty: 1236
Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: --
Województwo: --
Has thanked: 156 times
Been thanked: 63 times

Re: Międzygaz i zmiana biegów

Postautor: astra » 29 mar 2019, 22:10

Ciekawostką jest tryb iMT, który włączyć można za pomocą przycisku ukrytego po lewej stronie kierownicy. iMT to nic innego jak automatycznie sterowane międzygazy. Korzystając z tej funkcji możemy spokojnie zredukować – dla przykładu – z szóstego na czwarte przełożenie, a komputer sam podniesie obroty do odpowiedniej wartości, tak aby nie tylko nie szarpnąć samochodem, ale też trafić we właściwy punkt przy zmianie biegu na niższy. Toyota twierdzi, iż iMT ma pozytywnie wpłynąć na wytrzymałość sprzęgła. W mojej opinii jest to bardzo fajne rozwiązanie, zwiększające przyjemność z korzystania z manualnej skrzyni biegów. Nie każdy lubi bawić się w podawanie “miedzygazów” (bądź zwyczajnie nie umie tego zrobić prawidłowo).

https://autogaleria.pl/testy/toyota-c-hr-1-2-turbo-prestige-test-spalanie-opinia-dane-techniczne/

krupers
Weteran
Posty: 738
Rejestracja: 08 wrz 2017, 22:15
Posiadane auto: Opel Astra V Hatchback
Silnik: 1.6 Turbo S/S 200 KM
Rocznik auta: 2018
Miasto: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
Has thanked: 80 times
Been thanked: 62 times

Re: Międzygaz i zmiana biegów

Postautor: krupers » 26 kwie 2019, 20:56

Międzygaz w aucie, gdzie pedały są od góry? Życzę powodzenia XD

Nie no, kolego zwolnij tę karuzelę śmiechu, bo się wypierdzielimy...

Poza tym - to jest dobre w autach, bez synchronizatorów XD
A tutaj - prędzej zarżniesz skrzynię, niż cokolwiek przyoszczędzisz XD
Ostatnio zmieniony 27 kwie 2019, 14:33 przez krupers, łącznie zmieniany 1 raz.
-----
Z wyrazami szacunku i pozdrowieniami,
Artur / Krupers :lol:

Obrazek

PS - Ja jestem autorem swoich wypowiedzi,
ale za nie nie odpowiadam :lol:

STANISLAW
Weteran
Posty: 870
Rejestracja: 26 sie 2018, 08:34
Posiadane auto: a
Silnik: a
Rocznik auta: 1
Miasto: ab
Województwo: a
Has thanked: 109 times
Been thanked: 31 times

Re: Międzygaz i zmiana biegów

Postautor: STANISLAW » 27 kwie 2019, 12:57

:D Oprócz między gazu proponuje odpalamie z kopciucha zimą :D
masakra .....
Astra zrobiła swoje ,Astra musi odejść ......


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 65 gości