Ćw.1. Dojeżdżając do krzyżówki/zakrętu itp. redukuj biegi od 5-ki do 2-ki, za każdym razem gdy obroty silnika spadną np. do 3000 rpm. Proste, podstawowe hamowanie silnikiem - puszczasz gaz jadąc z prędkością obrotową silnika 3000 rpm, wysprzęglasz, redukujesz do 4-ki. Obroty naturalnie zwiększą się, powiedzmy do 3800 rpm. To samo robisz dla pozostałych biegów, aż dojdziesz do 2-ki (redukcja do 1-ki nie ma sensu oczywiście). Nie dotykaj póki co hamulca roboczego.
Zauważysz na pewno, że przy redukcji, a konkretnie przy puszczaniu sprzęgła (ponownym złączeniu kół z silnikiem) czuć mniejsze lub większe szarpnięcie. Jest ono tym większe, im wolniej zredukujesz bieg tzn. im niżej pozwolisz spaść obrotom silnika. Jeśli więc redukując z prędkości obrotowej 3000 rpm, zmianę biegu wykonasz na tyle szybko, że obroty zdążą spaść tylko do 2500 rpm, to układ napędowy będzie musiał wyrównać różnicę 1300 rpm (zakładając, że na niższym biegu, będą obroty wyższe o 800 rpm dla danej prędkości). Jeśli natomiast zmiana biegu będzie trwała bardzo długo, obroty mogą spaść nawet do obrotów jałowych i do wyrównania będzie nie 1300 rpm, a np. 3000 rpm - a takie szarpnięcie już z całą pewnością poczujesz
Nie jest to ani komfortowe, ani zdrowe dla układu napędowego. Dlatego warto jeździć z międzygazem.
Ćw.2. Dla porównania zrób to samo, ale przy każdej redukcji biegu zadaj międzygaz. Jedziesz na 5-tce, 3000 rpm, puszczasz gaz, wciskasz sprzędło, dodajesz gazu (idealnie, jeśli dodasz go tyle, żeby obroty podniosły się do poziomu, jaki będzie miał silnik połączony z kołami dla danej prędkości na niższym biegu - czyli u nas przykładowe 3800 rpm), puszczasz sprzęgło. Jeśli wszystko zrobiłeś jak należy - zauważysz, że właśnie wytracasz prędkość bez żadnych szarpnięć. Oczywiście na początku trzeba poznać własne auto i wiedzieć ile tego międzygazu zadać. Niemniej jednak, nawet jeśli nie wstrzelisz się idealnie w obroty, ale podniesiesz je np. do 3500 rpm - i tak jest lepiej niż bez międzygazu, bo układ napędowy ma teraz do wyrównania jedynie 300 rpm!