Kompendium wiedzy - czujniki ciśnienia TPMS, zmiana kół zimowe/letnie, rozmiary felg

Wszelkie informacje o oponach i felgach w Astrze 5
Awatar użytkownika
Segor
VIP
Posty: 5656
Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Has thanked: 413 times
Been thanked: 343 times

Kompendium wiedzy - czujniki ciśnienia TPMS, zmiana kół zimowe/letnie, rozmiary felg

Postautor: Segor » 20 lis 2017, 09:33

Ponieważ często pojawiają się te same pytania, stwierdziłem, że się poświęcę i zrobię małe podsumowanie wiedzy zebranej do tej pory w tematach. Proszę wszystkich o dopisywanie rzeczy, o których zapomniałem i ewentualnie o co uzupełnić temat.

Czujniki ciśnienia TPMS

W Astrze K zastosowano czujniki aktywne. Czy to dobrze? To zależy...
Dla porównania: czujniki pasywne działają na zasadzie pomiaru prędkości kół czujnikiem ABS i sygnalizowaniu, gdy jedno koło kręci się szybciej/wolniej - oznacza, to że średnica koła jest inna, a więc ciśnienie musi być tam inne. Zatem jak założymy dojazdówkę, to wyskoczy nam błąd, jak będzie za wysokie ciśnienie to też wyskoczy nam błąd. Jak zmienimy rozmiar kół bez przeprogramowania komputera to wyskoczy nam błąd.
Czujniki aktywne zastosowane w Astrze K mierzą konkretną wartość ciśnienia w kole. Zaletą jest zatem to, że możemy zobaczyć jakie konkretnie ciśnienie mamy. Główną wadą jest natomiast to, że koło potrzebuje dodatkowy czujnik, który zbyt tani nie jest. Do tego czujnik po zamontowaniu musi być zaprogramowany do komputera. Do tego czujniki są na baterie, więc po pewnym czasie w będą wymagały wymiany (szacujemy 5-10 lat).

Jakie czujniki?
Kod czujnika: 13506028 (producent SCHRADER)
s-l1600.jpg
s-l1600.jpg (70.61 KiB) Przejrzano 2394 razy
94229fb2430587a5265b72d119ce.jpg
94229fb2430587a5265b72d119ce.jpg (53.7 KiB) Przejrzano 2394 razy
s-l500.jpg
s-l500.jpg (13.58 KiB) Przejrzano 2394 razy


Na tę chwilę można kupić w pewnym popularnym na forum sklepie ASO za 150 zł sztuka, czyli 600 zł komplet.
Na aliexpress można kupić komplet za 240 zł, ale trzeba kupić ze sprawdzonego źródła - tu też odsyłam do wątku tpms-ci-nienie-w-ko-ach-t49-60.html
Na olx/allegro bywają tanie zestawy, ale trzeba uważać, bo mogą się okazać wadliwe.
Istnieje możliwość użycia czujników z Astry J (tutaj proszę o weryfikację, bo znalazłem tylko info, że można, ale nie znalazłem konkretnego posta i numeru czujnika).

Teoretycznie czujniki nie pasują do każdej felgi. Najczęściej producent w specyfikacji podaje czy felga jest kompatybilna z czujnikami TPMS.

Zmiana kół zimowe/letnie

Nowe czujniki trzeba zaprogramować do komputera. Każdy czujnik ma swój unikalny kod, dzięki czemu auto wie, że pomiar jest z waszego koła, a nie auta obok. Astra K może zapamiętać tylko jeden zestaw czujników, więc każda zmiana czujników wiąże się z przeprogramowaniem. Co za tym idzie zmiana kół z zimowe/letnie wiąże się z przeprogramowaniem. Z kolei zmiana samych opon nie wymaga programowania, bo zostawiamy te same czujniki w felgach. Jeżeli zamienimy miejscami felgi na aucie, to powinno wszystko działać, tylko na komputerze będziemy widzieli zmianę ciśnienia na innym kole (adekwatnie do zmiany miejsc felg).
Brak czujników nie musi od razu być wykryty. Niektórym pokazuje się po kilkuset metrach, mi np. po 8 km jazdy ostatnio. W sumie nie ma to większego znaczenia.
Powstaje zatem pytanie: czy kupować tylko drugie opony, czy cały komplet (felgi, czujniki, opony). Wybór należy do Ciebie.
Nowy komplet wiąże się z:
- możliwością własnej zmiany (jesteś uniezależniony od kolejek)
- możliwością doboru na zimę innej felgi niż na lato (głównie w kontekście wyższego profilu opony dla większej ochrony felgi)
- dodatkowym kosztem
Zmiana samych opon wiąże się z:
- niższym kosztem
- szansą, że "pan Mieciu" z warsztatu przy zmianie opon uszkodzi czujnik i nie będzie chciał odkupić.

Odnośnie zmiany samych opon: większość wulkanizatorów jest już świadoma, że są czujniki i np. pobierają dodatkową opłatę za zmianę opon z czujnikami. Wtedy mamy pewność, że biorą na siebie ryzyko uszkodzenia. Jeżeli tego nie ma w cenniku to trzeba się upewnić, że to uwzględniają i odpowiadają za ewentualne zepsucie (warto im pokazać przed zmianą, że działają poprawnie - na pewno przez aplikację MyOpel można wymusić pomiar).

Czy jeździć w zimie na alufeglach?
Ja bym po prostu odpowiedział, że tak. Takie rozwiązanie daje nam możliwość zmiany samych opon na zimę i zostawienie letnich felg.
Niemniej jeżeli boimy się o felgę to możemy zmienić rozmiar na mniejszy i zastosować oponę o wyższym profilu dla ochrony. Dziś można kupić proste alufelgi dość tanio - prawie w tej samej cenie co oryginalne stalowe + kołpak Opla. Już nie mówię o cenie strukturalnych, bo te są z kosmosu (500 zł sztuka + jeszcze kołpak).
Felga jest co prawda trochę mniej wytrzymała niż stalowa, ale w przypadku wielkiej dziury to i tak pewnie jedna i druga będzie do wymiany. Co więcej pękająca felga może uchroni trochę zawieszenie :) O tym też sporo dyskutowaliśmy. Każdy ma swoje argumenty.
Alufelgi będą też mniej rdzewieć.


Programowanie czujników

Koszt programowania: w ASO programowanie to 30-60 zł. U wulkanizatorów różnie: 0-50 zł. Na szczęście sprawę załatwia programator z ali za ~40 zł (+ koszt baterii 9V) :)
Kod programatora: EL50448
Najlepsza-Jako-Auto-OEC-T5-El-50448-Auto-Monitora-Czujnik-Ci-nienia-w-Oponach-TPMS-Narz.jpg_640x640.jpg
Najlepsza-Jako-Auto-OEC-T5-El-50448-Auto-Monitora-Czujnik-Ci-nienia-w-Oponach-TPMS-Narz.jpg_640x640.jpg (53.81 KiB) Przejrzano 2394 razy
Kolor nie ma znaczenia.

Procedura programowania w skrócie:
odl pisze:1. zaciągnij ręczny (porządnie ;-))
2. włącz zapłon
3. przejdź na wyświetlaczu do informacji o ciśnieniu w oponach
4. przytrzymaj "OK" na kierownicy/manetce
5. auto zatrąbi i wyświetli komunikat.
6. zaczynasz od przedniego lewego koła, potem przednie prawe, tylne prawe i tylne lewe (kierunkowskazy będą wskazywać).

Programator przykładamy antenką do opony w okolicy wentyla i naciskamy przycisk na programatorze. Trzymamy 1-2 sekundy aż auto zatrąbi. Nie ma znaczenia, czy wentyl jest przy ziemi, czy przy nadkolu. Przykładanie antenki do samego wentyla czasami sprawia problem w zaprogramowaniu.
Pełną procedurę znajdziesz w instrukcji obsługi auta pod hasłem "Procedura dopasowania czujników ciśnienia w oponach".
Całość programowania zajmuje jakieś 30 sekund :)
Jeżeli na szybko potrzebujesz pomocy, zawsze możesz poprosić kogoś z forum. W tym temacie znajdziesz miejscowości w których znajdzie się ktoś pomocny: pomog-programowanie-ko-t367.html

Rozmiary felg

W moim przypadku oprócz standardowego :
Rozmiar opony: 225/45 R 17 91V
wymiar felgi: 7.5 J x 17 offset 44
rozstaw śrub: 5 x 105

są dodatkowe wymienione w świadectwie homologacji:
Obrazek
Niemniej można spokojnie wstawić coś nieco innego. Koledzy wstawiali np. R16 ET39. Ogólnie przyjmuje się, że ET może się różnić w niewielkim zakresie. Należy pamiętać, że jeżeli bierzemy szerszą felgę, to raczej powinniśmy brać też większe ET. Czyli dla 7.0 normalnie jest ET41, to można zapewne wziąć ET39, ale ET37 już może powodować tarcia. Niektórzy na forum zauważają, że przy maksymalnym skręcie coś im tam delikatnie trze przy niestandardowej feldze.
Odnośnie tego jakie offesety są stosowane w AK to polecam sprawdzać na tej stronie: https://www.opel-accessories.com/opel_a ... ls_17_inch
Na forum można łatwo znaleźć kto próbował jakich offsetów szukając np. "ET38": search.php?keywords=ET38&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=Szukaj
Teoretycznie nie do każdej felgi pasują czujniki TPMS. Najczęściej producent w specyfikacji podaje czy felga jest kompatybilna z czujnikami.

Z jakimi oponami dostarczana jest Astra K

enigmapl pisze:Wychodzi, że można dostać któreś z tych:
Michelin Primacy 3
Bridgestone Turanza T001
Continental Premium Contact 5.

Przydział raczej losowy. Tu warto zauważyć, że Turanza może być bez rantu ochronnego (wersja specjalnie stworzona dla GM).
Całość tu: standardowe-opony-letnie-t588.html

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dziękuję wszystkim za masę informacji z wątku: tpms-ci-nienie-w-ko-ach-t49.html i jakie-felgi-do-astry-t781.html
Piszcie gdyby trzeba było coś poprawić/dodać.
Ostatnio zmieniony 24 lis 2017, 09:32 przez Segor, łącznie zmieniany 4 razy.
Obrazek

Awatar użytkownika
Segor
VIP
Posty: 5656
Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Has thanked: 413 times
Been thanked: 343 times

Re: Kompendium wiedzy - czujniki ciśnienia TPMS, zmiana kół zimowe/letnie, rozmiary felg

Postautor: Segor » 20 lis 2017, 09:33

Rezerwacja #1
Obrazek

rumpelstilskin
Wyjadacz
Posty: 277
Rejestracja: 06 cze 2017, 09:35
Posiadane auto: Astra K Dynamic
Silnik: 1.6 Turbo S/S 200
Rocznik auta: 2016
Miasto: DC
Województwo: DC
Has thanked: 17 times
Been thanked: 3 times

Re: Kompendium wiedzy - czujniki ciśnienia TPMS, zmiana kół zimowe/letnie, rozmiary felg

Postautor: rumpelstilskin » 11 sty 2018, 18:07

Dzięki wielkie

Awatar użytkownika
Blazej95
Nowicjusz
Posty: 5
Rejestracja: 17 cze 2017, 22:50
Posiadane auto: Opel Astra K Hatchback
Silnik: 1.4 Turbo 125 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Poznań
Województwo: Wielkopolskie

Re: Kompendium wiedzy - czujniki ciśnienia TPMS, zmiana kół zimowe/letnie, rozmiary felg

Postautor: Blazej95 » 27 sty 2018, 12:50

Fajnie, dla mnie przydatne :) Dzięki. A co do tych rozmiarów felg, to właśnie przymierzam się do kupna 18 cali ale szerokości 8J. Czy mogę spokojnie montować 18x8J 225/40 z ET38 czy max może być to co jest w poście czyli 7.5J z ET44? Byłbym wdzięczny za odpowiedz :)

Awatar użytkownika
jani198332
Nowicjusz
Posty: 5
Rejestracja: 26 kwie 2018, 12:55
Posiadane auto: Astra K Sports Tourer Elite
Silnik: 1.4 150 KM 6 AT
Rocznik auta: 2018
Miasto: Bielsk Podlaski
Województwo: podlaskie

Re: Kompendium wiedzy - czujniki ciśnienia TPMS, zmiana kół zimowe/letnie, rozmiary felg

Postautor: jani198332 » 26 kwie 2018, 13:45

Ja dostałem Auto z oponami Michelin Energy Saver.
ale mam takie pytanko czy mogę użyć na zimę opon, Które zostały mi po poprzednim aucie??
Chodzi mi o rozmiar. Mianowicie są to opony Nokian WR D3 205/60/R15. Niby różnica jest około -1.5% czyli dopuszczalna.
Tak w grę wchodzi zakup felg stalowych 15".

Awatar użytkownika
Segor
VIP
Posty: 5656
Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Has thanked: 413 times
Been thanked: 343 times

Re: Kompendium wiedzy - czujniki ciśnienia TPMS, zmiana kół zimowe/letnie, rozmiary felg

Postautor: Segor » 27 kwie 2018, 00:00

Niby w homologacji jest tylklo jeden rozmiar dla R15, ale myślę że możesz. Tylko nie lepiej sprzedać te opony i może kupić jakieś używane r16 chociaż? r15 to beda strasznie wyglądać :)
Obrazek

Awatar użytkownika
Fuks
VIP
Posty: 2233
Rejestracja: 18 gru 2016, 15:49
Posiadane auto: Opel Astra K
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Warszawa
Województwo: mazowieckie
Has thanked: 219 times
Been thanked: 154 times

Re: Kompendium wiedzy - czujniki ciśnienia TPMS, zmiana kół zimowe/letnie, rozmiary felg

Postautor: Fuks » 27 kwie 2018, 09:08

Segor pisze:r15 to beda strasznie wyglądać :)

Wygląd to jedno ale jeździć też.

Vex

Re: Kompendium wiedzy - czujniki ciśnienia TPMS, zmiana kół zimowe/letnie, rozmiary felg

Postautor: Vex » 27 kwie 2018, 09:51

Fuks pisze:
Segor pisze:r15 to beda strasznie wyglądać :)
Wygląd to jedno ale jeździć też.
wystarczy że na zakrętach będzie jeździł zgodnie z ograniczeniami. Używek nie opłaca się sprzedawać. Nówki sprzedawaliśmy z krupersem 15% poniżej wartości rynkowej, a co dopiero używane.

Awatar użytkownika
azael
Nowicjusz
Posty: 5
Rejestracja: 17 kwie 2018, 09:25
Posiadane auto: Astra K ST Elite
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Tychy
Województwo: śląskie

Re: Kompendium wiedzy - czujniki ciśnienia TPMS, zmiana kół zimowe/letnie, rozmiary felg

Postautor: azael » 11 maja 2018, 20:38

Ja dodam od siebie, z doświadczenia, że w przypadku konieczności likwidacji szkody niektórzy ubezpieczyciele sprawdzają czy auto jechało na oponach zalecanych przez producenta. Myślę, że warto wziąć to do kalkulacji.
Obrazek


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości