Olej opel.
- PaGo
- Posty: 5181
- Rejestracja: 10 cze 2019, 14:28
- Posiadane auto: Opel Astra V HB
- Silnik: 1.4 xft
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: ŁD
- Województwo: łódzkie
- Has thanked: 195 times
- Been thanked: 126 times
Re: Olej opel.
Siem chopy umuwiły.
Do Netflixa siem nadajom.
Albo Europarlamentu.
Do Netflixa siem nadajom.
Albo Europarlamentu.
Nie ręczę za siebie.
-
- Posty: 11
- Rejestracja: 14 kwie 2024, 17:12
- Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer
- Silnik: 1.2 Turbo S/S 145KM F12SHR
- Rocznik auta: 1022
- Miasto: Bytom
- Województwo: Śląskie
- Been thanked: 1 time
Re: Olej opel.
Lał ktoś ELF'a USX 5W30? Wiadomo, po zakupie używanego czas na wymianę. Wskaźnik zużycia pokazywał 67%, kolor oleju słomkowy, poziom na bagnecie max, ale wiadomo, lepiej spać spokojnie. Na korku i w książce serwisowej Dexos 1gen.2 5W30, mimo że samochód z rocznika 2022 i spodziewałem się 0W20. ASO wlało 5W30.
Po pobieżnym przeczytaniu wątka doszedłęm do wniosku, że poszukam gen2 zamiast gen3. A że olej dla Opla robi Total, a Total to ELF więc po sprawdzeniu na polskiej stronie producenta wyszło, że Elf EVOLUTION 900 5W30 USX spełnia normę Dexos 1 gen.2.
Taki też zakupiłem, przyszedł z data produkcji lipiec 2022. Tragedii nie ma, ale bardzo świeży nie jest. Olej wymieniony, wszystko niby ok.
Tyle tylko, że po tygodniu i przejechaniu 100km wskaźnik pokazuje już 97% sprawności oleju. Jak tak dalej pójdzie, to olej będę zmieniać po 3500 km. W związku z tym pytania:
1. Czy zużycie oleju szacowane jest tylko wg algorytmu, czy olej jest jakoś "badany" i wskaźnik wyświetla rzeczywiste własności smarne?
2. Czy ktoś z was miał do czynienia z tym olejem?
3. Co sądzicie o oleju ELF EVOLUTION 900 5W30 USX?
Wg kart danych nie jest to to samo co Total FGC, inne są lepkości. Mnie do Elfa przekonał wysoki współczynnik lepkości (184 w porównaniu do 175 Totala) sugerujący lepsze bazy, ale po podstawieniu konkretnych wartości przy 40/100st do znanych mi kalkulatorów za cholerę nie chce wyjść 184, wychodzi jakieś 156.. Czyżby producent podawał nieprawdę? Co ciekawe arkusz danych ze strony francuskiej podaje identyczne parametry co ze strony polskiej za wyjątkiem normy. Francuzi podają już Dexos 1 gen.3, a aktualizacja karty ma datę 09.2022. Do Polski pchają stare zapasy?
Po pobieżnym przeczytaniu wątka doszedłęm do wniosku, że poszukam gen2 zamiast gen3. A że olej dla Opla robi Total, a Total to ELF więc po sprawdzeniu na polskiej stronie producenta wyszło, że Elf EVOLUTION 900 5W30 USX spełnia normę Dexos 1 gen.2.
Taki też zakupiłem, przyszedł z data produkcji lipiec 2022. Tragedii nie ma, ale bardzo świeży nie jest. Olej wymieniony, wszystko niby ok.
Tyle tylko, że po tygodniu i przejechaniu 100km wskaźnik pokazuje już 97% sprawności oleju. Jak tak dalej pójdzie, to olej będę zmieniać po 3500 km. W związku z tym pytania:
1. Czy zużycie oleju szacowane jest tylko wg algorytmu, czy olej jest jakoś "badany" i wskaźnik wyświetla rzeczywiste własności smarne?
2. Czy ktoś z was miał do czynienia z tym olejem?
3. Co sądzicie o oleju ELF EVOLUTION 900 5W30 USX?
Wg kart danych nie jest to to samo co Total FGC, inne są lepkości. Mnie do Elfa przekonał wysoki współczynnik lepkości (184 w porównaniu do 175 Totala) sugerujący lepsze bazy, ale po podstawieniu konkretnych wartości przy 40/100st do znanych mi kalkulatorów za cholerę nie chce wyjść 184, wychodzi jakieś 156.. Czyżby producent podawał nieprawdę? Co ciekawe arkusz danych ze strony francuskiej podaje identyczne parametry co ze strony polskiej za wyjątkiem normy. Francuzi podają już Dexos 1 gen.3, a aktualizacja karty ma datę 09.2022. Do Polski pchają stare zapasy?
-
- Posty: 123
- Rejestracja: 06 mar 2021, 14:27
- Posiadane auto: Opel Astra V
- Silnik: 1,4 Turbo 125
- Rocznik auta: 2019
- Miasto: ___
- Województwo: śląskie
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 6 times
Re: Olej opel.
Nie sugeruj się tylko wskaźnikiem wyświetlanym przez komputer. To tylko wartość szacunkowa. Napisz lepiej jak pokonałeś te 100km, np. czy był to ruch miejski, odcinki po kilka km, stanie w korkach i długa praca silnika na biegu jałowym. Częste gaszenie i zapalanie silnika itp.
Ja zmieniałem olej 1 grudnia. Od wymiany przejechałem 5900 km i wskaźnik pokazuje 60%.
Zauważyłem w opisie że masz system S/S. Może wyłącz go i obserwuj czy po tym wskaźnik będzie malał wolniej.
Ps. Na kolejną wymianę też wybrałem ELFa, ale 0W20 i porównując karty danych technicznych ELFa i TOTALa zauważyłem podobne kwiatki ze wskaźnikiem lepkości u TOTALa.
Ja zmieniałem olej 1 grudnia. Od wymiany przejechałem 5900 km i wskaźnik pokazuje 60%.
Zauważyłem w opisie że masz system S/S. Może wyłącz go i obserwuj czy po tym wskaźnik będzie malał wolniej.
Ps. Na kolejną wymianę też wybrałem ELFa, ale 0W20 i porównując karty danych technicznych ELFa i TOTALa zauważyłem podobne kwiatki ze wskaźnikiem lepkości u TOTALa.
-
- Posty: 11
- Rejestracja: 14 kwie 2024, 17:12
- Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer
- Silnik: 1.2 Turbo S/S 145KM F12SHR
- Rocznik auta: 1022
- Miasto: Bytom
- Województwo: Śląskie
- Been thanked: 1 time
Re: Olej opel.
Faktycznie, ubiegły tydzień to jazda wyłącznie "dookoła komina". Do pracy mam 8km, w tym 8 świateł i teren mocno pagórkowaty, najwyższy pkt. dokładnie w połowie trasy, 50m powyżej pkt startu, sumarycznie podjeżdżam 80m w górę a 70m jadę w dół (chodzi o różnicę wysokości, nie dystans). Czyli na zimnym silniku piłuję w górę, a rozgrzanym hamuje silnikiem .
Sam system s/s jest w założeniu ok, zaliczam dwie sygnalizacje z długim okresem oczekiwania na zielone w moim kierunku jazdy, na pierwszym silnik nie gaśnie bo jeszcze zimny. Ale mam niestety ten "rozszerzony" (wg instrukcji), gdzie irytuje mnie zachowanie np. na znaku STOP. Gaśnie gdy się dotaczam z nogą na hamulcu, a że zazwyczaj nic nie jedzie to sekundę potem silnik automatycznie się zapala. Jakoś wolę tradycyjny s/s u żony w Clio - tam na biegu nie zgaśnie.
Interesujące jest także to, że po wprowadzeniu w 2019 roku silników 1,2T trzycylindrowych wrócono do 5W30, podczas gdy jak czytam Astry z 1.4T z ostatnich serii produkcyjnych miały w zaleceniach 0W20.
Kolejne pytanie o LSPI, czy wszystkie małe turbodoładowane benzyny są narażone na to zjawisko, czy to przypadłość 1,4T?
W przywołanym Clio 0,9T Ce 90KM, trzy cylindry + turbina, producent zaleca zwykły ELF 5W40 SXR lub nawet ELF 5W40 NF, gdzie słowem nie wspomina się o dodatku przeciw LSPI.
Stąd moje pytania do olejowych ekspertów, czy coś może być lepsze od serwisowego GM Dex1gen2(3) do tego silnika.
Sam system s/s jest w założeniu ok, zaliczam dwie sygnalizacje z długim okresem oczekiwania na zielone w moim kierunku jazdy, na pierwszym silnik nie gaśnie bo jeszcze zimny. Ale mam niestety ten "rozszerzony" (wg instrukcji), gdzie irytuje mnie zachowanie np. na znaku STOP. Gaśnie gdy się dotaczam z nogą na hamulcu, a że zazwyczaj nic nie jedzie to sekundę potem silnik automatycznie się zapala. Jakoś wolę tradycyjny s/s u żony w Clio - tam na biegu nie zgaśnie.
Interesujące jest także to, że po wprowadzeniu w 2019 roku silników 1,2T trzycylindrowych wrócono do 5W30, podczas gdy jak czytam Astry z 1.4T z ostatnich serii produkcyjnych miały w zaleceniach 0W20.
Kolejne pytanie o LSPI, czy wszystkie małe turbodoładowane benzyny są narażone na to zjawisko, czy to przypadłość 1,4T?
W przywołanym Clio 0,9T Ce 90KM, trzy cylindry + turbina, producent zaleca zwykły ELF 5W40 SXR lub nawet ELF 5W40 NF, gdzie słowem nie wspomina się o dodatku przeciw LSPI.
Stąd moje pytania do olejowych ekspertów, czy coś może być lepsze od serwisowego GM Dex1gen2(3) do tego silnika.
-
- Posty: 1428
- Rejestracja: 12 cze 2016, 00:15
- Posiadane auto: astra K
- Silnik: 1.4 125
- Rocznik auta: 2016
- Miasto: gdańsk
- Województwo: Pomorskie
- Has thanked: 112 times
- Been thanked: 39 times
Re: Olej opel.
Cały temat jest o tym jaki olej.Procentowe zużycie oleju to przecież algorytm,raz na rok wymienic albo co 10-15 tys km to oczywiste.
-
- Posty: 11
- Rejestracja: 14 kwie 2024, 17:12
- Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer
- Silnik: 1.2 Turbo S/S 145KM F12SHR
- Rocznik auta: 1022
- Miasto: Bytom
- Województwo: Śląskie
- Been thanked: 1 time
Re: Olej opel.
To nie jest silnik PSA Pure tech, to jest ostatni silnik opracowany przez Opla pod banderą GM. Kod silnika F12SHR. Rozrząd na łańcuchu. Na korku 5W30 Dexos1 gen. 2. W instrukcji i książce serwisowej to samo.
- Załączniki
-
- IMG_20240429_191823.jpg (149.4 KiB) Przejrzano 6974 razy
-
- Posty: 2183
- Rejestracja: 09 kwie 2017, 11:28
- Posiadane auto: Astra V HB
- Silnik: 1.4T, 125KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: ..
- Województwo: ..
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 204 times
Re: Olej opel.
Hehe, lejta co mata na magazynie
Jak chcesz D1g2/3 - GM/Opel lub Orlen DEX1. Kupiłeś Elfa - wlej na 1 interwał i dalej to co proponuję. \
Chcesz super olej - Amsoil Signature Series ASL (330PLN/~5L)
Ta norma oplowska OVxxx - w zasadzie tylko olej Opel i nic innego nie podpowiem, bo nie znam tych olejów w ogóle.
A przede wszystkim, zrób analizę oleju przepracowanego, żeby sprawdzić, czy silnik dolewa benzynę do oleju.
Jak chcesz D1g2/3 - GM/Opel lub Orlen DEX1. Kupiłeś Elfa - wlej na 1 interwał i dalej to co proponuję. \
Chcesz super olej - Amsoil Signature Series ASL (330PLN/~5L)
Ta norma oplowska OVxxx - w zasadzie tylko olej Opel i nic innego nie podpowiem, bo nie znam tych olejów w ogóle.
A przede wszystkim, zrób analizę oleju przepracowanego, żeby sprawdzić, czy silnik dolewa benzynę do oleju.
-
- Posty: 11
- Rejestracja: 14 kwie 2024, 17:12
- Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer
- Silnik: 1.2 Turbo S/S 145KM F12SHR
- Rocznik auta: 1022
- Miasto: Bytom
- Województwo: Śląskie
- Been thanked: 1 time
Re: Olej opel.
Dziękuję za wskazówki. Jestem zwolennikiem zasady że lepiej skrócić interwał na gorszym oleju niż wydłużyć na lepszym. Pomysł z analizą sensowny. Nie doszukałem się wyników tego silnika z jakimkolwiek olejem. Przynajmniej będę wiedział co w silniku piszczy;)
-
- Posty: 2183
- Rejestracja: 09 kwie 2017, 11:28
- Posiadane auto: Astra V HB
- Silnik: 1.4T, 125KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: ..
- Województwo: ..
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 204 times
Re: Olej opel.
Gaw99 pisze:... lepiej skrócić interwał na gorszym oleju niż wydłużyć na lepszym. ...
Bzdura powtarzana na forach!
Olej ma być bdb tzn bez zbytnich oszczędności, a interwały odpowiednio dobrane.
Ja jeździłem na Amsoilu i wymieniałem go co 12,5 tys km mimo, że producent reklamuje jego "trwałość" na 25 tys mil/40 tys km.
Uważam, że wymiana co 10 tys km w Astrach to bezpieczny interwał. Jak latasz w mieście, krótkie odcinki, silnik niedogrzany - 7.5 tys km.
Olej jest podlewany benzyną (o dziwo w modelach z GPF - mniej), mocno "brudzony" sadzą.
Teraz jeżdżę na DEX1, a eksploatacja w 70% to odcinki powyżej 100km/raz/ i wymieniam co 10 tys km (na liczniku pełne 10 tys i olej do wymiany).
-
- Posty: 11
- Rejestracja: 14 kwie 2024, 17:12
- Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer
- Silnik: 1.2 Turbo S/S 145KM F12SHR
- Rocznik auta: 1022
- Miasto: Bytom
- Województwo: Śląskie
- Been thanked: 1 time
Re: Olej opel.
Temat ciekawy, można się doktoryzować. Wyczytałem, że Opel po przejęciu przez Stallantis wycofuje się z dopuszczeń Dexos i zamiast tego wprowadza własna normę OV 040 1547 - XYY na oznaczenie tych samych wymagań co do oleju. X - to paliwo: G-benzyna,D-diesel, A-uniwersalny. YY oznacza lepkość SAE, czyli odpowiednikiem:
Dexos1 gen3 5W30 to jest OV 040 1547-G30
Dexos1 gen3 0W20 to jest OV 040 1547-G20
DexosD 0W20 to jest OV 040 1547-D20
a olej "uniwersalny", benzyna/diesel 0W20 to OV 040 1547-A20
A ja mam dalej zagwozdkę, bo do tego wszystkiego dochodzi fakt, że rozrząd w moim silniku to "mokry pasek", mimo że w wielu miejscach piszą i mówią jakoby był na łańcuchu. A to oznacza konieczność używania oleju kompatybilnego z elastomerami i i nie rozpuszczającego jak w Pure Techu.
Dexos1 gen3 5W30 to jest OV 040 1547-G30
Dexos1 gen3 0W20 to jest OV 040 1547-G20
DexosD 0W20 to jest OV 040 1547-D20
a olej "uniwersalny", benzyna/diesel 0W20 to OV 040 1547-A20
A ja mam dalej zagwozdkę, bo do tego wszystkiego dochodzi fakt, że rozrząd w moim silniku to "mokry pasek", mimo że w wielu miejscach piszą i mówią jakoby był na łańcuchu. A to oznacza konieczność używania oleju kompatybilnego z elastomerami i i nie rozpuszczającego jak w Pure Techu.
-
- Posty: 2183
- Rejestracja: 09 kwie 2017, 11:28
- Posiadane auto: Astra V HB
- Silnik: 1.4T, 125KM
- Rocznik auta: 2017
- Miasto: ..
- Województwo: ..
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 204 times
Re: Olej opel.
Nie będę się wypowiadał na ten temat, bo go nie zgłębiałem. Nie interesuje mnie.
Rozwiązanie mnie po prostu nie interesuje i takie samochody po prostu odpadają.
Ale popatrz na EcoBoosty Forda - tam chyba niema problemu z łuszczeniem sie pasków, a pierwsze konstrukcje maja zalecane najzwyklejsze oleje WSS-913C/D ACEA A5/B5, czyli fullSaps'y.
Rozwiązanie mnie po prostu nie interesuje i takie samochody po prostu odpadają.
Ale popatrz na EcoBoosty Forda - tam chyba niema problemu z łuszczeniem sie pasków, a pierwsze konstrukcje maja zalecane najzwyklejsze oleje WSS-913C/D ACEA A5/B5, czyli fullSaps'y.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 50 gości