1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Wszystko co chciałbyś wiedzieć o silnikach benzynowych w Astrze 5
Awatar użytkownika
astra
Weteran
Posty: 985
Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Rzeszów
Województwo: podkarpackie
Has thanked: 137 times
Been thanked: 51 times

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Postautor: astra » 17 paź 2017, 10:35

wiesiek3d pisze:Astra trzymaj się drugiej wersji redukcji.

A ile dać tego gazu i w której konkretnie fazie? Jak już puszczam pedał sprzęgła i zaczyna łapać? Wcześniej? Podobnie jak w przełączaniu biegów w górę? Coś mi to nie wychodzi jednak i czuć szarpnięcie.

Awatar użytkownika
wiesiek3d
VIP
Posty: 1896
Rejestracja: 15 mar 2017, 21:48
Posiadane auto: ASTRA K HB
Silnik: 1,4 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Rybnik
Województwo: Śląskie
Has thanked: 69 times
Been thanked: 81 times

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Postautor: wiesiek3d » 17 paź 2017, 13:17

Puszczenie sprzęgła i dodanie gazu należy zgrać, chwila i opanujesz bez problemu :)

Awatar użytkownika
astra
Weteran
Posty: 985
Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Rzeszów
Województwo: podkarpackie
Has thanked: 137 times
Been thanked: 51 times

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Postautor: astra » 17 paź 2017, 15:16

wiesiek3d pisze:Puszczenie sprzęgła i dodanie gazu należy zgrać, chwila i opanujesz bez problemu :)

Tylko podpowiem że tak przecież każdy robi i tak ja robię w innych samochodach, tylko tutaj w AK już zgłupiałem bo coś mi nie idzie.

Awatar użytkownika
pgrad
VIP
Posty: 1824
Rejestracja: 30 maja 2016, 23:17
Posiadane auto: Astra K ST
Silnik: B14XFT (1.4T s/s 150KM) 6T35
Rocznik auta: 2016
Miasto: Warszawa
Województwo: mazowieckie
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Postautor: pgrad » 17 paź 2017, 15:25

Bo to jest ta Astra, więc jak do dziewczyny/kobiety trzeba podchodzić z delikatnością i czułością ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
wiesiek3d
VIP
Posty: 1896
Rejestracja: 15 mar 2017, 21:48
Posiadane auto: ASTRA K HB
Silnik: 1,4 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Rybnik
Województwo: Śląskie
Has thanked: 69 times
Been thanked: 81 times

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Postautor: wiesiek3d » 17 paź 2017, 15:26

To fakt że pedał sprzęgła nie działa jak by liniowo i ciężej go opanować, myślę że słabsza sprężyna na pedale ułatwiła by życie wielu osobom.

Awatar użytkownika
astra
Weteran
Posty: 985
Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Rzeszów
Województwo: podkarpackie
Has thanked: 137 times
Been thanked: 51 times

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Postautor: astra » 20 paź 2017, 11:28

Znalezione w internecie...
Ćw.1. Dojeżdżając do krzyżówki/zakrętu itp. redukuj biegi od 5-ki do 2-ki, za każdym razem gdy obroty silnika spadną np. do 3000 rpm. Proste, podstawowe hamowanie silnikiem - puszczasz gaz jadąc z prędkością obrotową silnika 3000 rpm, wysprzęglasz, redukujesz do 4-ki. Obroty naturalnie zwiększą się, powiedzmy do 3800 rpm. To samo robisz dla pozostałych biegów, aż dojdziesz do 2-ki (redukcja do 1-ki nie ma sensu oczywiście). Nie dotykaj póki co hamulca roboczego.

Zauważysz na pewno, że przy redukcji, a konkretnie przy puszczaniu sprzęgła (ponownym złączeniu kół z silnikiem) czuć mniejsze lub większe szarpnięcie. Jest ono tym większe, im wolniej zredukujesz bieg tzn. im niżej pozwolisz spaść obrotom silnika. Jeśli więc redukując z prędkości obrotowej 3000 rpm, zmianę biegu wykonasz na tyle szybko, że obroty zdążą spaść tylko do 2500 rpm, to układ napędowy będzie musiał wyrównać różnicę 1300 rpm (zakładając, że na niższym biegu, będą obroty wyższe o 800 rpm dla danej prędkości). Jeśli natomiast zmiana biegu będzie trwała bardzo długo, obroty mogą spaść nawet do obrotów jałowych i do wyrównania będzie nie 1300 rpm, a np. 3000 rpm - a takie szarpnięcie już z całą pewnością poczujesz :) Nie jest to ani komfortowe, ani zdrowe dla układu napędowego. Dlatego warto jeździć z międzygazem.

Ćw.2. Dla porównania zrób to samo, ale przy każdej redukcji biegu zadaj międzygaz. Jedziesz na 5-tce, 3000 rpm, puszczasz gaz, wciskasz sprzędło, dodajesz gazu (idealnie, jeśli dodasz go tyle, żeby obroty podniosły się do poziomu, jaki będzie miał silnik połączony z kołami dla danej prędkości na niższym biegu - czyli u nas przykładowe 3800 rpm), puszczasz sprzęgło. Jeśli wszystko zrobiłeś jak należy - zauważysz, że właśnie wytracasz prędkość bez żadnych szarpnięć. Oczywiście na początku trzeba poznać własne auto i wiedzieć ile tego międzygazu zadać. Niemniej jednak, nawet jeśli nie wstrzelisz się idealnie w obroty, ale podniesiesz je np. do 3500 rpm - i tak jest lepiej niż bez międzygazu, bo układ napędowy ma teraz do wyrównania jedynie 300 rpm!

... i byłoby fajnie gdyby nie fakt, że w AK bez przycisku SPORT pedał gazu trzeba wcisnąć min. do połowy żeby te obroty ruszyły w górę bo przecież nie będę wciskał gaz w podłogę!

Awatar użytkownika
Segor
VIP
Posty: 6330
Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Has thanked: 445 times
Been thanked: 375 times

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Postautor: Segor » 20 paź 2017, 11:35

Przestań wymyślać, albo napraw swoje auto w ASO.
Działa to dokładnie tak samo jak w innych autach. Przy rozsprzęglonym silniku delikatne wciśnięcie gazu daje szybki wzrost obrotów.
Obrazek

Awatar użytkownika
astra
Weteran
Posty: 985
Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Rzeszów
Województwo: podkarpackie
Has thanked: 137 times
Been thanked: 51 times

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Postautor: astra » 20 paź 2017, 14:42

Technika zmiany biegów - Shifting techniques
https://www.youtube.com/watch?v=mkJ1YTAv0bY

..delikatne wciśnięcie gazu daje szybki wzrost obrotów.

W AK? Ale mnie rozbawiłeś :lol: aż się kawą oblałem :lol:

Awatar użytkownika
astra
Weteran
Posty: 985
Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Rzeszów
Województwo: podkarpackie
Has thanked: 137 times
Been thanked: 51 times

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Postautor: astra » 23 lis 2017, 12:43

Taka jeszcze znaleziona ciekawostka, jest też o LSPI.
https://autokult.pl/29874,dlaczego-nalezy-zredukowac-bieg-przed-przyspieszeniem

Awatar użytkownika
wiesiek3d
VIP
Posty: 1896
Rejestracja: 15 mar 2017, 21:48
Posiadane auto: ASTRA K HB
Silnik: 1,4 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Rybnik
Województwo: Śląskie
Has thanked: 69 times
Been thanked: 81 times

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Postautor: wiesiek3d » 23 lis 2017, 15:39

Przeciez kazdy zdrowy kierowca to powinien wiedziec.

Awatar użytkownika
astra
Weteran
Posty: 985
Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Rzeszów
Województwo: podkarpackie
Has thanked: 137 times
Been thanked: 51 times

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Postautor: astra » 24 lis 2017, 09:38

Tak powinien, tylko dla przypomnienia, takie małe kompendium wiedzy, chyba nikt się obrazi, nikomu przecież nie zaszkodzi. Że trzeba zredukować słyszał/wie każdy, dlaczego już mniej.

Awatar użytkownika
Fuks
VIP
Posty: 2412
Rejestracja: 18 gru 2016, 15:49
Posiadane auto: Opel Astra K
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Warszawa
Województwo: mazowieckie
Has thanked: 235 times
Been thanked: 166 times

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Postautor: Fuks » 24 lis 2017, 16:49

W kilku wątkach już o tym pisałem, kiedyś ktoś nawet do roweru porównywał :).

adax
Weteran
Posty: 764
Rejestracja: 12 cze 2016, 00:15
Posiadane auto: astra K
Silnik: 1.4 125
Rocznik auta: 2016
Miasto: gdańsk
Województwo: Pomorskie
Has thanked: 63 times
Been thanked: 21 times

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Postautor: adax » 05 gru 2017, 10:07

"Ja jeżdżę tak, że jak hamuje np. ze 110 km/h do świateł, to redukuje po kolei przez biegi 4,3,2 w miarę zmniejszania prędkości."
Ja wrzucam na luz i się nie bawię lubię po prostu dolecieć do świateł jak szybowiec,ten efekt wykorzystujący siłę rozpędu ;)

"To fakt że pedał sprzęgła nie działa jak by liniowo i ciężej go opanować, myślę że słabsza sprężyna na pedale ułatwiła by życie wielu osobom."-
Dokładnie tak jak piszesz...

Awatar użytkownika
astra
Weteran
Posty: 985
Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Rzeszów
Województwo: podkarpackie
Has thanked: 137 times
Been thanked: 51 times

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Postautor: astra » 05 gru 2017, 10:17

@Adax
Często będziesz wymieniał klocki /tarcze. Średnie spalanie będzie wyższe dlaczego nie chcę mi się tłumaczyć ->fizyka -> energia -> pęd.
Hamowanie silnikiem i hamulcem jest efektywniejsze. Twój samochód, twój styl jazdy, mi akurat nie odpowiada.

Awatar użytkownika
Segor
VIP
Posty: 6330
Rejestracja: 22 cze 2016, 23:12
Posiadane auto: Astra 5 ST Elite
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2016
Miasto: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Has thanked: 445 times
Been thanked: 375 times

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Postautor: Segor » 05 gru 2017, 14:28

Adax, robisz najgorzej jak się da. Jeżeli nie chcesz się bawić w redukowanie biegów, to zostaw ten co masz, wyhamuj nim do 900 obrotów i dopiero wtedy wrzuć luz. Przynajmniej zaoszczędzisz paliwo i klocki.
Najlepiej jest redukować, bo raz, że zwiększasz hamowanie silnikiem, a dwa, że masz lepszą kontrolę nad pojazdem mając obroty na sensowym poziomie.
Obrazek

Awatar użytkownika
Slavek
Weteran
Posty: 1025
Rejestracja: 27 sie 2017, 13:02
Posiadane auto: Opel Astra V DynamiT
Silnik: 1.6T 200 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Centrum sedna
Województwo: mazowieckie
Has thanked: 3 times
Been thanked: 36 times

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Postautor: Slavek » 05 gru 2017, 14:42

Styl jazdy kierowców MZA ☺☺
Smeđa Ergela

Awatar użytkownika
Konrad
Wyjadacz
Posty: 213
Rejestracja: 31 maja 2017, 22:53
Posiadane auto: Opel Astra V
Silnik: 1.4 T 150 KM RM17A
Rocznik auta: 2017
Miasto: Lublin
Województwo: lubelskie
Has thanked: 29 times
Been thanked: 13 times

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Postautor: Konrad » 05 gru 2017, 21:07

Segor pisze:Jeżeli nie chcesz się bawić w redukowanie biegów, to zostaw ten co masz, wyhamuj nim do 900 obrotów i dopiero wtedy wrzuć luz. Przynajmniej zaoszczędzisz paliwo i klocki.

Kolega Segor ma rację. Poza tym każdy ma swój styl jazdy, lepszy lub gorszy. Ja stosuję metodę taką, że gdy dojeżdżam do świateł to nie redukuję tylko hamuje silnikiem bez żadnego mieszania biegami, przecież podczas redukcji obroty spadają a układ paliwowy podaje paliwo (chociażby na chwilkę) żeby silnik nie zgasł. Sprzęgło wciskam tak jak Segor powiedział ok 900-1000 RPM. Wg mnie najlepsza metoda. Poza tym polecam kursy bezpiecznej jazdy (jest tego od groma). Na tych kursach dowiecie się sporo ciekawych rzeczy o swojej technice jazdy i o zachowaniu auta. Poza tym hamowanie silnikiem gdy zadziała układ ABS powoduję że tenże ABS głupieje i wydłuża się droga hamowania. Oj, :D obym nie wsadził kija w mrowisko.
Obrazek

Awatar użytkownika
astra
Weteran
Posty: 985
Rejestracja: 08 maja 2017, 10:02
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy B+
Silnik: 1.4 Turbo 150 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Rzeszów
Województwo: podkarpackie
Has thanked: 137 times
Been thanked: 51 times

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Postautor: astra » 06 gru 2017, 11:07

900rpm to już trochę za nisko, pojawiają się częstotliwości rezonansowe drgań silnika przenoszone skrzynie biegów, a obrywa oczywiście dwumas, zresztą to już słychać że jest żyłowanie, bardziej im bieg wyższy. Kurs bezpiecznej czy eko jazdy nie jest nastawiony na oszczędzanie podzespołów samochodu, trzeba o tym pamiętać i pewnie zachować kompromis czyli gdzieś pośrodku.

Awatar użytkownika
Konrad
Wyjadacz
Posty: 213
Rejestracja: 31 maja 2017, 22:53
Posiadane auto: Opel Astra V
Silnik: 1.4 T 150 KM RM17A
Rocznik auta: 2017
Miasto: Lublin
Województwo: lubelskie
Has thanked: 29 times
Been thanked: 13 times

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Postautor: Konrad » 06 gru 2017, 12:06

nie o kurs ekojazdy tylko o bezpiecznej jazdy mi chodzi. To dwa różne kursy.
Obrazek

Awatar użytkownika
wiesiek3d
VIP
Posty: 1896
Rejestracja: 15 mar 2017, 21:48
Posiadane auto: ASTRA K HB
Silnik: 1,4 125 KM
Rocznik auta: 2017
Miasto: Rybnik
Województwo: Śląskie
Has thanked: 69 times
Been thanked: 81 times

Re: 1.4 Turbo 150 KM - redukcja biegów, manual 6-biegowy

Postautor: wiesiek3d » 06 gru 2017, 12:08

Brawo astra, nieuwierzysz ale zgadzam sie z toba :)


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości